۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۹۲۵۲۴
کارشناس مذهبی تبیین کرد؛

جایگاه حسادت در اخلاق و تاریخ بشریت

جایگاه حسادت در اخلاق و تاریخ بشریت
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: بسیاری از عکس العمل های منفی نسبت به زیارت و شعائر مذهبی ریشه در حسادت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، کارشناس مذهبی، بعد از ظهر امروز در حرم مطهر رضوی به تبیین حسادت و مذمت آن در قرآن و روایات اشاره کرد.

وی با بیان این که مسأله حسادت خاص است و نسبت به دیگر عیب ها از قبیل خساست، و دیگر معاصی فرق دارد که باید جدی گرفت و نباید با دیگر صفات مقایسه کرد، البته هر کدام به جای خود ضربه می زند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: حسادت در اخلاق، دیانت، معنویت و در تاریخ بشر دارای جایگاه ویژه و مهم است، حتی در برخی از روایات است که انبیا الهی نیز دچار این مشکل می شوند البته امام خمینی(ره) در خصوص حسادت انبیاء می فرماید:« شاید منظور از حسادت در مورد انبیا غبطه باشد.»

کارشناس مذهبی گفت: مومنین وقتی می خواهند وارد بهشت شوند، همگی از چشمه ای که زیر درختی است، آب می نوشند و این آب حسادت را در مومنین را از بین می برد.

وی اصل حسادت را در صورت استفاده صحیح، مفید دانست و اظهار کرد: اصل حسادت به انسان کمک می کند تا تمایز و تفاوت خود با دیگران را تشخیص و حس رقابت پیش آید بنابراین استفاده خوب از این اصل موضوع رقابت و مسابقه است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که حسادت مانع ولایت مداری می شود، ابراز کرد: حسادت بسیار پیچیده است و بسیاری از عکس العمل منفی نسبت به زیارت و شعائر مذهبی ریشه در حسادت دارد.

حسادت ریشه مخالفت برخی از افراد و جریان ها با رهبری است

کارشناس مذهبی ریشه مخالفت برخی از افراد و جریان ها با رهبری را حسادت بیان کرد و گفت: در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی ایران برخی محبوبیت رهبر معظم انقلاب را می بینند و حسادت و دشمنی می کنند همچنین برخی مشکلاتی را که ربطی به ایشان ندارد به خاطر حسادت خود به ایشان ربط می دهند.

وی ابراز کرد: حسادت ایمان را می سوزاند، همه در معرض امتحان حسادت هستند، بدترین نوع حسادت حسات معنوی است و این امتحان عجیب خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان به راهکارهای مقابله با حسادت اشاره کرد و گفت: قرآن، ذکر، نماز، تلقین، توجه و ذکر مصیبت راه حل از بین رفتن حسادت است.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: خواندن سوره حمد نمونه ای از خشوع و مقابله با حسادت است همچنین مومن با تشرف به حرم اهل بیت و توسل به ایشان، تکبر و حسادت را در خود از بین می برد./864/پ202/ب1

ارسال نظرات