۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۵۹۲۵۹۰

گزارشی از شکست‎های غرب در سال 2018

گزارشی از شکست‎های غرب در سال 2018
در سال گذشته میلادی با آن که استکبار و در رأس آن آمریکا از اقدامات ضد انسانی خود دست نکشید، برخی موارد از شکست های این جبهه، شایان توجه است.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، با وجود وقوع برخی وقایع ناخوشایند در سال 2018 میلادی، مانند ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، سیاست های ضدمهاجرتی ترامپ و انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت المقدس؛ در این سال چند واقعه مهم و مطلوب برای جبهه مقاومت اتفاق افتاد.

1. شکست سنگین گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه

چند ماه پیش از آن که حیدر العبادی نخست وزیر عراق، پیروزی نهایی بر داعش را اعلام کند، نیروهای عراقی باقی مانده اعضای داعش را از این کشور بیرون رانده بودند و این در حالی بود که ائتلاف نیروهای ایرانی، سوری، روس و حزب الله لبنان، داعش را در سوریه شکست داده بودند. هرچند ارتش سوریه و هم پیمانان آن هنوز هم در حال نبرد با گروه های پراکنده وابسته به داعش در صحراهای سوریه هستند اما بازپس گیری مناطق تحت کنترل داعش، طومار این گروه تروریستی را که اعلام خلافتی جعلی کرده بود، در سوریه در هم پیچید.

2. قتل خاشقچی ترامپ دستور به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد

در نوزدهم دسامبر سال 2018، با وجود مخالفت مشاوران نظامی ترامپ، وی دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد. ترامپ با این دستاویز که نبرد علیه داعش به پایان رسیده است، دستور به بازگشت دو هزار نیروی آمریکایی حاضر در سوریه را داد.

3. بروز اختلاف میان دولت سعودی و آمریکا

قتل فجیع خاشقچی، روزنامه نگار و مقام سابق دولت سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه، هم پیمانان غربی عربستان را در هاله ای از وحشت فرو برد. این اتفاق نقطه عطفی در روابط بین آمریکا و سعودی بود. بمباران بی رحمانه سعودی علیه مردم بی دفاع یمن در طول سه سال و قتل وحشیانه خاشقچی، موجب شد که سرانجام، کنگره آمریکا و تاجران مهم بین المللی در روابط خود با رژیم جنایتکار سعودی و نیز بن سلمان، فرمانده واقعی این جنایات، تجدید نظر کنند و در یک رأی گیری بی سابقه، مجلس سنای آمریکا رأی به پایان حمایت آمریکا از سعودی در تجاوز علیه یمن داد. برخی دولت های اروپایی نیز فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کردند. هرچند این تدابیر اتخاذ شده از سوی آمریکا و کشور های اروپایی بیش از آن که عملی باشد، جنبه شعاری و نمادین داشت، تا پیش از قتل خاشقچی، حتی صحبت از این مسائل نیز بعید به نظر می رسید.

4. صدور دستور عقب نشینی نیروهایی آمریکایی از افغانستان از سوی ترامپ

تلاش ها برای توقف حمایت ترامپ از رژیم سعودی در تجاوز علیه یمن، در حالی انجام شد که رییس جمهور آمریکا دستور به بازگشت نیمی از نیروهای آمریکایی از افغانستان را صادر کرد. این مساله چرخشی ناگهانی در سیاست هفده ساله اشغال افغانستان از سوی آمریکا بود. قبل از آن که ترامپ چنین دستوری را صادر کند، جیمز متیس وزیر دفاع سابق آمریکا گفته بود که در صورت ادامه سیاست های ترامپ در خاورمیانه، وی استعفا خواهد کرد.

5. سران کشورهای جهان خروج آمریکا از برجام را محکوم کردند

خروج یک طرفه ترامپ از توافق هسته ای با ایران، واکنش سریع سران کشورهای جهان را در پی داشت که از آن جمله می توان به هم پیمانان آمریکا یعنی فرانسه، آلمان و انگلستان اشاره کرد. این کشورهای بعد از خروج آمریکا از برجام قول دادند که به ادامه همکاری در راستای توافق انجام شده با ایران ادامه دهند. چین و روسیه نیز بر تداوم برجام تاکید کرده و اظهار داشتند که خروج از برجام کاری منطقی نیست.

6. کشورهای جهان جابجایی سفارت آمریکا در رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

تغییر محل سفارت آمریکا در رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس، خشم فلسطینیان را برانگیخت و محکومیت بسیاری از طرف های بین المللی از همپیمانان اروپایی آمریکا تا ایران، روسیه و چین را در پی داشت. اتحادیه عرب نیز از جوامع بین المللی خواستار مقابله با اقدام آمریکا شد و آن را تصمیمی نادرست و در راستای اشغالگری رژیم صهیونیستی دانست.

7. محکومیت بین المللی اقدامات ضد مهاجرتی ترامپ

سیاست های ضد مهاجرتی ترامپ موجب شد که رهبران دینی جهان از جمله پاپ فرانسیس آن را محکوم کرده و آن را اقدامی غیر اخلاقی توصیف کنند. گزارش ها حاکی است که ماموران مهاجرت آمریکا فرزندان پناهجویانی که از مرز مکزیک وارد ایالات متحده می شدند را از آنان جدا کرده و در شرایطی ناگوار نگهداری می کنند که این اقدامات حتی منجر به فوت چند کودک پناهجو شده است. پاپ در این رابطه تاکید کرد که اقدامات دولت آمریکا غیر اخلاقی و بر خلاف ارزشهای کاتولیک است.

8. جنگ تجاری که جهان را علیه آمریکا متحد کرد

ترامپ که به فردی زورگو و باجگیر در عرصه بین المللی تبدیل شده است، از برتری نسبی اقتصاد آمریکا استفاده کرده و با اعمال تعرفه های سنگین بر واردات از کشورهای مختلف، موجب نارضایتی بسیاری از آن ها شده است. هرچند چین مهمترین رقیب اقتصادی آمریکا است، اما کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک نیز با تعرفه های سنگین ترامپ بر محصولات خود مخالفت کردند.

9. بیش از 460 راکت به سرزمین های اشغالی شلیک شد

ماه نوامبر سال 2018، نقطه عطفی در مناقشه بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان بود. در این ماه نیروهای صهیونیست با شدیدترین موشکباران فلسطینیان از زمان هجوم به غزه در سال 2014 مواجه شدند. این موشک باران پاسخی از گروه های مقاومت فلسطینی به حمله کوماندونهای صهیونیست به غزه بود. حمله راکتی و خمپاره ای فلسطینیان آسمان رژیم صهیونیستی را پر کرده و موجب فرار هزاران شهرک نشین غیرقانونی صهیونیستی به پناهگاه ها شد. انتقام سخت گروه های مقاومت رژیم صهیونیستی را به پای مذاکره کشاند و موجب شد که این رژیم تقاضای آتش بس کند. سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین در این رابطه گفت: «اشغالگران و حامیان آنان باید این مهم را بفهمند که اگر مردم فلسطین در آرامش زندگی نکنند، آنان نیز روی صلح و آرامش را نخواهند دید. بازی با جان مردم فلسطین، بی پاسخ نخواهد بود».

10. انزوای آمریکا

شعار ترامپ مبنی بر «اول آمریکا» منجر به پیدایش «انزوای آمریکا» شد و این کشور را بیش از همیشه در برابر بسیاری از مشکلات، تنها قرار داد و نیز جذابیت «قدرت نرم» این کشور را زیر سوال برد. همچنین این سیاست ها موجب شده است که از نظر کشورهای ایران، روسیه و چین، احتمال بهبود روابط با آمریکا بسیار اندک به نظر رسد. در طرف دیگر این امید می رود که جهان رو به مدیریتی چند جانبه و مشارکت پیش رود.

با در نظر گرفتن موارد فوق، هرچند در سال 208 میلادی کشورهای غربی و در رأس آنان آمریکا از اقدامات خودسرانه و ضد بشری خود دست نکشیدند، اما پیروز واقعی نبرد علیه استکبار، جبهه مقاومت بوده است./847/ب921/ف

ارسال نظرات