۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۵۹۲۶۶۹
دبير جامعه روحانيت كاشان:

انس و الفت بين مومنان از نعمت هاي الهی است

انس و الفت بين مومنان از نعمت هاي الهی است
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: يكي از نعمت هايي كه خداوند به مومنان داده و چندين بار در قرآن به آن اشاره كرده است انس و الف بين مومنان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیات ۱۰ تا ۱۴ سوره کهف، گفت: انسان برخی اوقات هدف ازکاری که انجام می‌دهد تنها برای رسیدن به خواسته هایش انجام می‌دهد.

وی افزود: تصور برخی افراد از دانه‌ای که می‌کارند تا بارور شود این است که ثمره کاشت و برداشت نتیجه زحماتی که متحمل شده است و نقش خدا در خاک و آب و نور خورشید در فرایند کاشت تا برداشت را فراموش می‌کند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: یک تصور دیگری نیز وجود دار که آب و هوا و زمین و نور خورشید را قبول دارد که از خدا است و تمام فرایند کار و زحمت کشت تا برداشت را انجام می‌دهد، اما نتیجه آن را از خدا می‌خواهد.

وی افزود: امیرمومنان (ع) خطاب به خدا می‌فرماید، خیلی از کار‌ها را انجام می‌دادم، اما نتیجه‌ای کسب نمی‌شد چرا که عدم نتیجه گیری از هرکاری نیز دلائل مادی و معنوی خودش را دارد.

دبیرجامعه روحانیت کاشان ادامه داد: مهم این است که انسان نتیجه کارهایش را یا از خودش می‌خواهد یا از خدا می‌خواهد که این دو تفکر متفاوتی است که در این آیه نیز می‌فرماید اصحاب کهف به غار پناه بردند، اما رحمت را از خدا خواستند و نتیجه کارخود را از خدا خواستند.

وی ادامه داد: اگر برخی از مومنان در کار‌های خود سرگردان می‌شوند این است که مقدمات کار را خوب انجام نمی‌دهند، اما خیر و برکت آن را از خدا می‌خواهند، چرا که به دنبال تحقیق برای موفقیت در کاری که انجام می‌دهند نیستند و نتیجه مثبت و منفی کار هرچه باشد مهم نیست که این نیز تفکر باطلی است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: انسان برای انجام هرکاری نباید از تدبیر و برنامه ریزی برای آن بی توجه باشد و تنها توکل به خدا داشته باشد بلکه انسان باید برای انجام هرکاری از عقل خود استفاده کند و برای آن تدبیر و برنامه ریزی داشته باشند در ادامه نتیجه را کار را به خدا واگذار کند.

حجت الاسلام شاه فضل انجام هرکاری با توکل به خدا و درخواست نتیجه کار از خدا را سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: سبک زندگی اسلامی این است که انسان برای انجام هرکاری مقدمات کار را با توکل به خدا انجام دهد و نتیجه را به خدا واگذار کند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند ابزار هدایت را در اختیار انسان قرار داده است، برخی راه هدایت و برخی راه کفر را انتخاب می‌کنند از این رو خداوند می‌فرماید کسانی که درمسیر هدایت قرار بگیرند هدایت بعدی را هم به آن‌ها خواهیم داد.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به دو نوع هدایت تشریعی و تکوینی، ابراز کرد: برخی اوقات که از موضوعی آگاه هستیم هدایت تشریعی داریم، اما هیچ کششی برای انجام آن نداریم و با وجود اینکه انفاق را کار خوبی می‌دانیم، اما انفاق نمی‌کنیم، اما برخی اوقات کار خیر را می‌دانیم و کشش آن نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی اوقات انسان کارصالحی انجام می‌دهد، اما گرفتار غرور می‌شود، از این رو باید هدایت را از خدا خواست.

دبر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند در آیه ۱۴ سوه کهف می‌فرماید، ‹‹وَ رَبَطْنا عَلی‏ قُلُوبِهِمْ›› ما قلب‌ها را به یکدیگر نزدیک کردیم، خداوند در این آیه فعل حرف ربط به خودش داده است و گفته است این من بودم که قلوب آن‌ها را به یکدیگر پیوند دادم.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه یکی از نعمت‌های خداوند که چندین بار در قرآن به آن اشاره کرده است اتحاد و الفت بین مومنان است، افزود: یکی از نعمت‌هایی که خداوند به مومنان داده است و چندین بار در قرآن به آن اشاره کرده است انس و الف بین مومنان است.

وی یادآور شد: امام طی ۱۵ سال از آغاز نهضت انقلاب اسلامی در سال ۴۲ تا پیروزی انقلاب در سال ۵۷ با وجود اینکه از وطن دور بود بدون اینکه ریالی هزینه کند با چند سخنرانی و عکس چنین الفتی را بین مردم ایران ایجادکرد که شاه را سرنگون کرد، برای این بود کاری که انجام می‌داد خدایی بود و برای رضایت خدا بود و برای همین در مراسم استقبال از امام میلیون‌ها نفر حضور داشتند و در مراسم بدرقه اش چندین برابر مراسم استقبال حضور داشتند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملك آبادي
ارسال نظرات