۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۵۹۲۶۷۹
در دیدار با آیت الله اشرفی شاهرودی شریح شد؛

گزارشی از فعالیت های شورای عالی حوزه علمیه خراسان

گزارشی از فعالیت های شورای عالی حوزه علمیه خراسان
حجت الاسلام فتح اللهی دبیرخانه شورای عالی حوزه خراسان را بازویی اجرایی درراستای برنامه ریزی و سیاست گذاری برای راهبری و هدایت حوزه به سوی هدف دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام صفرعلی فتح اللهی، مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه با همراهان ضمن حضور در دفتر آیت الله اشرفی شاهرودی از علمای بزرگ خراسان و استاد عالی حوزه، دیدار و گفت و گو کردند.

رسالت شورای عالی حوزه و برگزاری 81 جلسه از آغاز فعالیت

در ابتدای این دیدار مفصل مسؤل دبیرخانه شورای عالی به ارائه گزارشی از فعالیت های مجموعه خویش و شورای عالی حوزه پرداخت و گفت: دبیرخانه شورای عالی در واقع یک بازوی اجرایی برای شورای عالی حوزه، برای پیگیر مصوبات و دستورات این شورای است.

وی افزود: همانطور که می دانید بعد از حکم حضرت آقا و تعیین اعضای محترم شورا، بزرگواران جلسات رسمیشان را از فروردین ماه 95 آغاز کردند و تا به حال 81 جلسه برگزار کردند. در طی این دو سال الحمدلله جلسات با حضور حداکثری آقایان تشکیل شده و بحث و بررسی پرشوری دارند.

تصویب اساسنامه و تشکیل شش کمیسیون تخصصی

مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه بیان داشت: رسالت اصلی شورای عالی معمولا سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان هست و از این جهت بزرگواران در همان اوایل جلساتشان یک اساس نامه تنظیم کردند که این اساس نامه شرح وظایف خود اعضای شورای عالی، هچنین شرح وظایف دبیر محترم شورا و مدیرمحترم حوزه را تعیین کرد و بر اساس همان شاخصها حدود31 بند از اساس نامه مربوط به شرح وظایف خود شورا، ده مورد مربوط به دبیر و حدود 15 بند مربوط به  مدیر است.

وی افزود: شورای عالی برای این که کارهای خودش را تخصصی تر دنبال کند از بازوهای مشورتی به نام کمیسیونها بهره می برد 6 کمیسیون هر هفته یا دو هفته یک بار حتما جلسه دارند و این کمیسیونها عبارتند از آموزش، پژوهش، تبلیغ، اجتماعی سیاسی، فرهنگ و اخلاق و خدمات و معیشت که تا به حال 322 جلسه برگزار کردند و خروجی این کمیسیونها بخشی مربوط به تدوین نظام جامع در هر یک از این عرصه ها بوده است.

وی ادامه داد: در آموزش و پژوهش خلاهای قانونی که وجود داشت کمیسیونهای مربوطه در جلساتی بررسی کردند و اگر نیاز بود که کارگروهی کمی تخصصی تر نسبت به برخی رشته ها و یا نسبت به مسائل مربوط به آموزش، پژوهش و تبلیغ پیش نویس هایی آماده کند این کار انجام شده است که بعد از آن به کمیسیون ارجاع شده و پس از بررسی و تایید در صحن علنی شورای عالی مطرح  تصمیم گیری می شد.

ابلاغ مصوبات شورای عالی به مدیر حوزه از سوی دبیر شورا/ نظامات جامع حوزه

حجت الاسلام فتح اللهی بیان داشت: مصوبات شورا بعد از تصویب توسط خود دبیر به مدیر ابلاغ و کارها پیگیری می شود و تا الان هم خروجی های خوبی داشته و به نظر می رسد ما به آن نقطه قابل توجهی که مد نظر است خصوصا در بیان حکم مقام معظم رهبری، که فرمودند شورا بتواند ظرفیت حوزه علمیه خراسان را شکوفا بسازد نزدیک شدیم.

وی افزود: بزرگانی که مشهد می آیند می گویند ظرفیت هایی که در حوزه علمیه خراسان می بینیم بسیار قابل توجه است بهره مندی های بیشتری از این ظرفیت ها می توان داشت. در سه تا از کمیسیون ها نظامات جامع بسته شده و باقی هم در مسیر اقدام و تدوین نهایی در خود نظام هستند که پس از آن در شورای عالی مطرح و بررسی و تصویب می شوند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: این نظام جامع ها در حقیقت تدوین یک سری برنامه های کلی و راهبردی است چون شان خود شورا سیاست گذاری کلان است و اجرا توسط مدیر صورت می گیرد بنابراین برنامه های اجرایی مدیر باید در ذیل همین برنامه های کلان باشد. شورای برنامه ریزی سابق که منصوبین مدیر عالی حوزه بودند بیشترین اقدامات و مصوباتشان در آموزش و کمی هم در پژوهش بوده اما در شورای عالی حوزه سعی شده برنامه های زیرساختی در همه عرصه ها همزمان و در یک راستا پیش برود یعنی در کنار آموزش پژوهش، تبلیغ، فرهنگ و اخلاق، سیاسی اجتماعی و معیشت و خدمات هم یکسان به آن توجه شود.

خلأ تبلیغ در حوزه و نیاز به حدود 65 هزار مبلغ در خراسان بزرگ/ تهیه اطلس تبلیغ حوزه

مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه بیان داشت: منشور اخلاقی کارکنان مرکز مدیریت برای برخورد با ارباب رجوع تدوین شده و به تصویب رسیده است. خلأ تبلیغ حوزه در اجتماع را دوستان ما با مطالعاتی که در عرصه راهبردی دارند و بر اساس بیانات متعدد خداوند در قرآن که «مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاَغُ» آیه 18 سوره عنکبوت یکی از آن موارد است به این رسیدیم که رسالت اصلی حوزه ها همین تبلیغ است حالا این تبلیغ نیاز به آموزش و پژوهش دارد.

استاد حوزه علمیه افزود: اگر ما بتوانیم مجاورت اجتماعی حوزویان را در عرصه تبلیغ گسترده تر کنیم فکر کنم در این زمینه خیلی بهتر پیش برویم بنابراین در نظام جامع تبلیغ یک بررسی که انجام شده حدودا 65 هزار مبلغ در عرصه های مختلف اعم از امام جماعت و منبری و غیره برای مساجد سه استان خراسان نیازمندیم.

وی ادامه داد: آماری که از تعداد حوزویان به ما می دهند حدود 40 هزار نفر است که خیلی از این ها فعال نیستند بنابراین تا نقطه مطلوب خیلی کم داریم. با وجود نهادهای مختلف در عرصه اعزام مبلغ، همچنان خلا و کاستی برای عرصه تبلیغ وجود دارد بر این اساس سعی کردیم در کیسیون تبلیغ، اطلس تبلیغ و مبلغان خراسان را آماده کنیم و با این شیوه همه جای این سه استان اعم از دانشگاه ها و مساجد و روستاها که نیاز به مبلغ دارد را دقیقا مشخص کنیم.

استاد حوزه علمیه گفت: شورای تحولی در کنار کمیسیون ها طراحی شده که در عرصه مسائل تحولی با مطالعات راهبردی بر اساس یک سری اطلاعات و آمار با نگاه به آینده بتواند حلقه واسطی بین کمیسیون ها باشد و خود شورا هم یک نگاه کلان و راهبردی در عرصه تحول حوزه در آینده در پیش بگیرد.

افزایش کیفیت دروس و اصلاح و بهبود دروس/ 21 پروژه مطالعاتی در دست بررسی

حجت الاسلام فتح اللهی با اشاره به دغدغه آیت الله اشرفی شاهرودی نسبت به اهمیت دروس و مطالعه و مباحثه بیان داشت: در بخش مقطع عمومی سطح یک تا لمعه مباحثه اجباری شده که با نظارت استاد ناظر پیگیری می شود و برای مقطع تخصصی و سطح دو و سه و خارج هم در حال پیگیری برای برنامه ریزی و اجراست.

استاد حوزه علمیه افزود: شاگردان ویژه استادان درس خارج را دعوت کردیم و در جلساتی نظرات آنها نسبت به شیوه درس خارج و افزایش کیفیت آموزش و اصلاح و بهبود دروس را گرفتیم و بعد از تجمیع و بررسی خدمت خود استادان برای تکمیل می فرستیم تا به نتایج خوبی برای برنامه ریزی در راستای ثبوت اصول حوزه و حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای روز جامعه برسیم.

وی ادامه داد: 21 پروژه مطالعات راهبردی را کلید زدیم که به تناسب ارتباط مباحث بین کمیسیون ها تقسیم شده است. در نهایت دنبال آن هستیم آنچه از حوزه و طلبه مورد انتظار است با برنامه ریزی هدفمند به آن برسیم./933/پ202/ب1

رستمی
ارسال نظرات