۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۹۲۶۸۷

طراح حمله به ایران فوت کرد

طراح حمله به ایران فوت کرد
وزیر دفاع سابق و طراح حمله آمریکا به طبس در سن نود و یک سالگی فوت کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، هارولد براون (Harold Brown) طراح حمله به طبس در سن نود و یک سالگی بر اثر سرطان پانکراس فوت کرد.

براون در کتاب خود با نام «امنیتِ ستاره درخشان: آموزه های کاربردی از شش دهه تامین امنیت آمریکا» (Star Spangled Security: Applying Lessons Learned Over Six Decades Safeguarding America) در مورد عملیات پنجه عقاب که برای رهایی اعضای سفارت آمریکا در ایران انجام شده بود، نوشت که این عملیات «بزرگترین افسوس و دردناک ترین درسی» بود که وی آموخته بود.

عملیات پنجه عقاب (Operation Eagle Claw) که در ایران با نام حمله آمریکا به طبس شناخته می شود، از آن دست عملیاتی است که کشورهای غربی با اتکا و اطمینان کامل بر قوای مادی خود انجام داده و عامل امداد غیبی را در آن نادیده گرفته بودند.

ارتش آمریکا که تا قبل از انقلاب یعنی چندی پیش از عملیات حمله به طبس، با تمامی نقاط ضعف و قوت نظامی ایران آشنایی داشت، بعد از عملیات تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1358 از سوی دانشجویان پیرو خط امام و بازداشت جاسوسان آمریکایی، تصمیم به سوء استفاده از اطلاعات خود گرفت و با شش فروند هواپیمای ترابری و هشت فروند بالگرد وارد خاک ایران شد.

هدف از این حمله این بود که بعد از ورود به طبس، عده ای کماندو با هلی کوپتر راهی تهران شده و با آزادسازی جاسوسان آمریکایی، به پایگاه های این کشور در جنوب ایران بازگردند. اما با وجود بررسی دقیق و زمانبرِ این عملیات، طوفان شن موجب برخورد یکی از هلی کوپتر ها با هواپیمای ترابری شده و منجر به مرگ هشت نظامی آمریکایی و در نتیجه شکست عملیات شد.

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره شکست نیروهای آمریکایی در طبس گفت: آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست.

شایان ذکر است که براون، متولد 1927 میلادی در نیویورک بود و علاوه بر تصدی وزارت امور خارجه در دولت دموکرات جیمی کارتر بین سال های 1977 تا 1981، در دولت های قبلی آمریکا نظیر لیندون جانسون و نیکسون، نقش مذاکره کننده با شوروی سابق را داشت. براون با مدرک دکتری فیزیک، تلاش عمده ای در ساخت، تجهیز و تقویت قوای هسته ای و موشکی آمریکا کرده بود./847/ب901/ف

ارسال نظرات