۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۵۹۲۷۶۱
امیر حاتمی:

دوران نظم آمریکایی و هژمونی غرب به سررسیده است

دوران نظم آمریکایی و هژمونی غرب به سررسیده است
وزیر دفاع با بیان این که دوران نظم آمریکایی و هژمونی غرب به سررسیده است، گفت: باید به استقبال دوران پساغرب در منطقه غرب آسیا برویم.

به گزارش خبرگزاری رسا، امیر سرتیپ حاتمی در این مراسم با قدردانی از حضور مهمانان، سفرا و وابستگان نظامی در این مراسم اظهار داشت: در سال جدید میلادی در حالی این کنفرانس بین المللی را برگزار می کنیم که جهان شاهد هشتمین سال تحولات خونبار و تلخ غرب آسیا در دوره جدید حیات خود است! رنجی که برای ملتهای زجر کشیده غرب آسیا، قدمتی به سابقه تاریخ مداخله غرب دارد. راه های پایان دادن به این رنج و شنیدن راه کارها، ایده ها و دغدغدها، دلیل ارزشمندی برای گرد هم آمدن متفکران، اندیشمندان و سیاست مداران دور هم است.

وزیر دفاع ادامه داد: مرور تحولات امنیتی غرب آسیا، در بیش از یک قرن به ما می آموزد حرص و طمع استعماری و استکباری غرب مولفه مهمی در روند شکل گیری تحولات منطقه بوده و اساساً از ایده ها و نگرانی های منبعث از اندیشه و منفعت طلبی غربی نظم سازی شده است. پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی و اشغال سرزمین ملت مظلوم فلسطین و استقرار یک رژیم نژاد پرست، این منطقه پس از جنگ دوم جهانی قربانی رقابت های اردوگاه لیبرالیسم و کمونیسم شد! اگرچه خاطره ایجاد و حمایت رژیم اشغالگر صهیونیستی که حاصل همین نظم سازی بود به عنوان بحران ناشی از تلقیح مصنوعی غرب در دامن غرب آسیا، همانند دمل چرکین در دل و چهره ملت های مسلمان و آزاده منطقه و جهان به عنوان تلخ ترین خاطره مانده است.

امیر سرتیپ حاتمی افزود: در دوره ای دیگر، مقارن با تحولات پس از فروپاشی شوروی سابق، این منطقه قربانی تئوری ها و راهبردهای جاه طلبانه آمریکایی، همانند " نظم نوین جهانی " و " پایان تاریخ" و " نظام بین الملل تک قطبی " ، " خاورمیانه بزرگ تر" و " خاورمیانه جدید " شد. با این تاریخ دردناک و پر از نشیب غرب آسیا، وضعیت کنونی حکایت از آن دارد به رغم همه این راهبردها و نسخه های وارداتی غربی، منطقه ما هنوز روی آرامش به خود ندیده و در حال تجربه دوران گذار نزدیک به سه دهه ای است. در واقع در تمام تحولات خونبار منطقه را که مرور کردیم، همیشه پای غرب در میان بوده است!

وی ادامه داد: ما معتقدیم در زمان فعلی، این منطقه در دوره حساس حیات خودش به سر می برد، دوران مهمی که سرنوشت و تحولات سالهای آینده را رقم خواهد زد. اعتقاد داریم با امنیت، ثبات و صلح فاصله چندانی نداریم و باور داریم که مقاومت ملت ها در کنار آگاهی های آنان برای بازگشت به خویشتن در حال نتیجه دادن بوده و به چیدن ثمره ی شیرین خود، یعنی صلح و امنیت واقعی نزدیک تر شده است. مردم منطقه ما برنده و پیروز واقعی صلح هستند.

وزیر دفاع خاطر نشان ساخت: آنچه در این میان متبلور است اینکه ؛ نظم جدید در غرب آسیا تفاوت جدی با نظم های قبلی خود دارد و نه تنها این بار غرب آسیا محور و مبتنی بر نظم و ترتیبات وارداتی و تحمیلی نیست بلکه استکبار ستیز، سلطه ناپذیر و بومی نیز هست.

امیر سرتیپ حاتمی تصریح کرد: دوران غرب محوری، دوران اولویت و اصالت امنیت و رفاه غرب، دوران بی اعتنایی و سرکوب خواست و اراده و رای ملت ها، کودتا علیه حکومت های مردمی و مسلط کردن دیکتاتورها و حاکمان دست نشانده و سرسپرده و استکبار بر سرنوشت ملت ها، دوران تن دادن به طرح های تجزیه طلبانه اطاق های فکر و اندیشکده های غربی و وابسته به پنتاگون به اتمام رسیده است. وی همچنین گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران و مقاومت قهرمانانه آنان در برابر زیاده خواهی آمریکا در این سالها، مقاومت شجاعانه و صبورانه ملت عراق و سوریه و یمن در برابر تروریسم ایجاد شده توسط غرب و آمریکا و شکست طرح تجزیه منطقه، موید این واقعیت است که غرب دیگر در منطقه ما محور امنیت سازی نیست.

پیام راهبردی خروج آمریکایی ها از سوریه، افغانستان و عراق آن است که دوران هژمونی و تسلط " غرب" به پایان رسیده است و در این شرایط باید آمریکایی ها و سایر کشورهای همراه آنها به راه حل " بازگشت به خویشتن منطقه غرب آسیا" با توجه به هویت بومی و نیروهای طبیعی و خواست ملت های این منطقه تن دهند و یا حداقل به مانع نشدن و مانع ایجاد نکردن در برابر این روند طبیعی پایبند باشند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: توصیه ما به برادران، همسایگان و دوستانمان آن است که زمان همکاری، همگرایی مبتنی بر درک و فهم مشترک از فرصت ها و تهدیدات و نگرانی های یکدیگر و مسائل منطقه فرا رسیده است. ما معتقدیم صلح و ثبات، امنیت پایدار حق همه ملت و دولت های مردمی است و این در پرتو همکاری ها در زمینه های مختلف براساس رژیم های منطقه ای بومی میسر خواهد بود.

امیر سرتیپ حاتمی بیان کرد: هیئت حاکمه آمریکا در یک بن بست محاسباتی گیر افتاده است و برخلاف گذشته حاضر به سرمایه گذاری در این منطقه نیستند؛ چرا که سرمایه گذاری برای برداشت منافع آنان در آینده است در حالیکه آنان امیدی به آینده ندارند. با این دیدگاه ، به تجارت امنیت روی آورده اند؛ بنابر این هیچ تضمینی به حرف و عمل کسانی که به راحتی به بهانه سود و زیان، منافع، هزینه و یا خودخواهی و زیاده خواهی، به تعهداتشان پشت می کنند، وجود ندارد. نمونه عینی آنرا در حوادث امنیتی اخیر به ویژه حمله تروریست ها به کشورهای منطقه دیدیم و همه دیدند آمریکایی ها به رغم داشتن معاهده امنیتی، عراق را در بحران داعش تنها گذاشتند. در عوض جمهوری اسلامی ایران در همان ساعات اولیه بحران داعش، بدون هیچ معاهده امنیتی و چشم داشتی به دولت و ملت عراق کمک نمود.البته در سالهای قبل تر جمهوری اسلامی ایران، سخاوتمندانه و متواضعانه میزبان مهاجران و آوارگان کشور دوست و برادر افغانستان بوده و در زمان حملات شیمیایی صدام به شمال عراق و یا تجاوزات آمریکا به عراق ، میزبان همسایگان کرد و عرب بودیم و نشان دادیم برادرانه در کنار ملت های منطقه هستیم. ما در منطقه برای کمک به برادران سوری مان به دعوت دولتشان، بدون چشم داشتی شتافتیم و تا شکست کامل تروریسم و تا زمانی که آنها بخواهند در کنارشان خواهیم ماند.

وی در همین زمینه ادامه داد: سخن ما با کشورهایی است که به کمک آمریکا امید بسته اند؛ به آنها می گوییم که همه شما به یاد دارید که چگونه برخی از کشورها کورکورانه با دروغ بزرگِ سرویس های اطلاعاتی آمریکا در جنگ القاعده در افغانستان و صدام حسین در عراق شتافتند؛ به این امید که روزی اگر مورد تهاجم واقع شوند، آمریکا و غرب به نجات آنها خواهند آمد. خروج آمریکایی ها از تعهدات بین المللی خود این پیام را دارد که تردیدی نیست که در آینده، فرصت طلبانه و شرم آور، شما را هم در بحران های امنیتی احتمالی و لحظات حساس تنها خواهند گذاشت. هیچ تضمینی نسبت به آنها در عمل به تعهداتشان وجود ندارد. آنها بازیگران و متحدین غیرقابل اعتماد و غیرقابل اتکا، خود شیفته و مغروری هستند که به نگرانی ها، ارزشها، هنجارها و اصول دیگر کشورها ذره ای توجه نداشته و تصمیمات یک جانبه می گیرند!

وزیر دفاع با اشاره به بدعهدی امریکاییها در عمل به برجام گفت: همه جهان شاهد بودند که آمریکا بدون توجه به قواعد بین الملل با قلدری و خودکامگی به تعهد و پیمانش پشت کرد! اگر چه این اتفاق برای ما و ملت ما غافلگیر کننده نبود ولی این رویداد برهان قاطعی برای جهانیان شد که چهره تزویر، دروغ، خیانت، کینه توزی و نفرت را به روشنی ببینند و به حقانیت جمهوری اسلامی ایران که کشوری متمدن، مسئولیت پذیر و خواهان صلح و آرامش در جهان است بیش از پیش پی ببرند. این واقعیت غیرقابل انکاری است که آمریکا در جهان و منطقه آبروی خود را از دست داده است.

وی تصریح کرد: تجربه و آموزه ما از سالهای حضور استکبار در منطقه غرب آسیا این است که آنها استقلال و خوداتکایی ملت های منطقه را بر نمی تابند و از هر ابزاری برای از پای در آوردن ملت های منطقه استفاده می کنند تا تلاش های آنها برای استقلالشان، وارونه جلوه کند و با دیگر هراسی، سایر کشورها را همچنان در یوغ استعمار خود حفظ کنند. آنها درخصوص توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران با استانداردهای دو گانه، مزورانه و غیرمعقول اظهار نظر می کنند. کسانی که تصور می کنند توان دفاعی ما، باعث بی ثباتی در منطقه می شود ابتدا لازم است مطالعه ای بر تاریخ اقدامات، سیاست ها، راهبردها ، رفتارها و دخالت های بی ثبات ساز و متحدان مرتجع و کودک کششان و قراردادهای فروش سلاح هایشان داشته باشند.

وزیر دفاع ادامه داد: کدام منطقی می پذیرد که در برابر اظهارات سردمداران رژیم اشغالگری که در کنار تأسیسات هسته ای غیرقانونی شان ، جمهوری اسلامی ایران را تهدید به نابودی می کنند و یا کسانی که ماهیت تجاوزگری ، نفرت پراکنی، کشتار مردم بیگناه و عادت به تهدید کردن را دارند، ساکت و یا بی تفاوت باشیم! آیا در برابر شرورهایی که برابر اعترافات مسئولانشان مدام به زیرساخت های ملی ما و سایر کشورها حمله سایبری می کنند باید آرام نشست؟! اگر این اهریمن توسط جهان و کشورهای منطقه به زنجیر کشیده نشود، معلوم نیست چه آینده ای برای جهان رقم زده شود.

وزیر دفاع تأکید کرد: پاسخ ما به آنان و حامیانشان آن است که اکنون، زمانی مناسبی برای امتحان کردن اراده و عزم ما نیست! این کار حاصلی جز پشیمانی برای شان نخواهد داشت.برخی از کشورهای غربی بهتر است بدانند که تلاش برای تهدید و فشار آوردن به جمهوری اسلامی ایران هدر دادن و اتلاف انرژی است.

امیر حاتمی افزود: توصیه ما برای منطقه آن است که ما می توانیم با همکاری های منطقه ای در شکل دادن رژیم های منطقه ای بومی، امنیت منطقه را با اراده ها و دستان خودمان تامین و تضمین کنیم و این برای منطقه و جهان بسیار سودمند است. اطیمنان داشته باشید دوران نظم آمریکایی به سررسیده است. دوران هژمونی غرب به پایان رسیده است. در یک جمله، باید به استقبال دوران پساغرب در منطقه غرب آسیا برویم.

وی ادامه داد: راهبرد دفاعی ما مبتنی بر بازدارندگی فعال است. ما به دنبال رقابت نظامی منطقه ای و ایجاد توازن با هیچ کشوری نیستیم و موازنه گرایی را نسخه تحمیلی استکباری می دانیم. الگوی پیشنهادی ما یک مدل مبتنی بر مشارکت بر پایه برادری و آموزه های دین مبین اسلام است؛ قدرت دفاعی خودمان را متعلق به همه برادران مسلمان خود می دانیم. معتقدیم در صورت بروز ناامنی در منطقه، هیچ ملتی از آن مصون نخواهد بود. البته قدرت های مداخله گر نیز می دانند نمی توانند با دامن زدن به ناامنی و بی ثباتی در منطقه خود را از آثار و پیامدهایش مصون نگه دارند. غرب باید بداند که آنها و امنیت جهانی هم از آثار پر خیر و ارزشمند مبتنی بر " بازگشت منطقه به خویشتن" بهره مند خواهد شد.

وزیر دفاع در پایان گفت: امیدواریم منطقه به «امنیت مبتنی بر بازگشت به خویشتن و باور و اعتماد به خویشتن» در رسیدن به جهانی عاری از افراط، خشونت و جهانی پر از صلح و امنیت دست یابد./841/د103/ق

ارسال نظرات