۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۵۹۲۷۶۸
استاد حوزه علمیه:

حجاب، حرّیت و مصونیت می‌آورد

حجاب، حرّیت و مصونیت می‌آورد
حجت الاسلام والمسلمین تقوایی گفت: آنچه مانع پیشرفت است تعلقات دنیایی است، حجاب باعث آزادی انسان از قید و بند‌های دنیایی شده و حرّیت و مصونیت می‌آورد.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره نقش حجاب و فواید آن در سلامت فرد و جامعه، گفت: حجاب از ضروریات دین اسلام و جزء واجباتی است که علاوه بر آثار فردی، آثار اجتماعی بزرگی در جوامع بشری ایجاد می‌کند و در آیات ۳۱ سوره مبارکه نور و ۵۳ و ۵۶ سوره مبارکه احزاب صریحاً مورد تأکید خداوند متعال قرار گرفته و به آثار اجتماعی و فردی آن اشاره شده است.

وی افزود: آیات مذکور نتیجه عمل به حجاب را فلاح، رستگاری و طهارت قلب زن و مرد و موجب غفران الهی و رحمت مخصوص خداوند متعال مطرح کرده است؛ واضح است اگر امّتی به حجاب پایبند بود، به جای شهوات و پرداختن به دنیا و تعلّقات دنیایی، به آخرت و راه خداوند متعال می‌پردازد و به آسانی می‌تواند سعادت دنیا و آخرت خود و جامعه را تأمین کند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: همان‌طور که در ایران اسلامی شاهد هستیم ملت شهید پرور و مؤمن ما با کنار زدن تعلقات دنیایی، آخرت خود و دنیا را تامین کرده و علاوه بر پیشرفت در علوم و فنون مختلف، در امور دنیا و آخرت بر ملت‌های دیگر پیشی گرفته و سبب فلاح، رستگاری، غفران و رحمت الهی برای ملت‌های دیگر از جمله عراق، سوریه، یمن، لبنان و... شده است.

وی درباره دلیل پافشاری رضاخان به بی حجابی و امروزه ترویج آن از سوی غربی‌ها برای بی حجاب و شل حجاب کردن بانوان، اظهار داشت: دلیل این جنایت و خیانت رضاخان و قدرت‌های استکباری آمریکایی و اروپایی این است که مردم اگر از دین روی گردان شوند و به تعلقات دنیایی روی بیاورند یقیناً اراده‌های خود را از دست خواهند داد و به جای اراده الهی مشغول اراده حیوانی و دنیای زود گذر می‌شوند در نتیجه به راحتی در مقابل استکبار و دشمنان شکست خورده و تسلیم آن‌ها می‌شوند.

وی در ادامه افزود: همانطور که اروپا در آندلس از راه رواج مشروب، کاباره، فساد اخلاقی و بی بند و باری توانست اسپانیا و بسیاری کشور‌های اسلامی را از دست مسلمین خارج کند و بقیه را نیز تحت استعمار، استبداد و استثمار خود درآورد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی درباره نقش حجاب در تحکیم بنیان خانواده و بالعکس رعایت نکردن آن در سست شدن خانواده، اظهار داشت: اگر انسان امیال، هوا‌های نفسانی و تعلقات دنیایی را در مجرای حلال خود قرار دهد، وابستگی اعضای خانواده بسیار مستحکم خواهد شد و چیزی نمی‌تواند آن را از بین ببرد، اراده ربّانی و جمعی خانواده تقویت می‌شود و خانواده به وظایف اصلی خود یعنی پیاده کردن اسلام در جامعه و بندگی خداوند متعال، پیشرفت و تعالی جامعه و فرهنگ اسلامی آن می‌پردازد.

وی در پاسخ به این سوال که چه کار‌هایی لازم است در زمینه تبیین و ترویج حجاب در میان بانوان و دختران جامعه انجام شود، گفت: کار ریشه‌ای و اساسی این است که در فرهنگ دینی و اسلامی دبستان ها، دبیرستان ها، دانشگاها، سازمانها، ادرات و ... بیش از پیش کار شود؛ به فرهنگ این ارکان بها داده شود و برای هر واحد آموزشی و سازمانی یک روحانی تمام وقت برای اقامه جماعت‌ها و رسیدگی به اخلاق، دین و مشورت در امور فرهنگی و اجتماعی آن‌ها بهره گرفته شود.

استاد حوزه علمیه در ادامه ابراز داشت: در این راستا باید از روحانی مذکور، مساجد، حوزه علمیه، بسیج ها، کانون‌های فرهنگی و نیروی انسانی موجود در آن‌ها پشتیبانی تام شود؛ مخصوصاً کار فرهنگی در صدا و سیما، وزارت خانه‌ها و... باید بسیار قوی باشد و برای آن بودجه کافی و پشتیبانی معنوی و مادی در نظر گرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید انجام شود تا در نتیجه آن بانوان و دختران با علاقه به حجاب روی بیاورند و با آن اخت و مأنوس شوند، گفت: اگر به ایمان افراد، معرفت، علم، دین و فرهنگ بها داده شود و محور تربیت ما تربیت دینی و فرهنگی و پشتیبانی از کارگزاران آن به خصوص روحانیت قرارداده شود، این انگیزه قطعاً در جامعه ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی در پاسخ به این سوال که آیا حجاب مانع زنان برای پیشرفت است، اظهار داشت: چیزی که مانع پیشرفت است تعلقات دنیایی است؛ حجاب باعث آزادی انسان از قید و بند‌ها و تعلقات دنیایی است، "حُبُّ الدُّنیا رأسُ کُلّ خَطیّئةٍ" حجاب حرّیت و مصونیت می‌آورد، هم در مقابل شیاطینِ وجودی خود انسان و هم در مقابل شیاطینِ جن و انس در خارج از وجود او.

وی در ادامه بیان داشت: انقلاب اسلامی ما به وسیله حجاب بود که پیروز شد و مردم شیاطین آمریکایی و استکباری را شکست دادند؛ با حجاب است که حضرت زهرا (س) چنان حرّیت پیدا می‌کنند که در تمام عالم و در طول تاریخ تأثیر گذاشته و جامعه بشری را به طرف تعالی و رشد می‌برند؛ با حجاب است که مرد از دامن زن به معراج می‌رود.

استاد حوزه علمیه در ادامه ابراز داشت: با حجاب است که ریشه تعلّقات کنده شده و انسان بصیرت و معرفت نسبت به توحید، نبوّت، امامت و ولایت پیدا می‌کند؛ امام خمینی (ره) می‌فرمایند زنان ما در انقلاب اگر مساوی مردان نباشند از مردان کمتر نبوده اند؛ زن و مرد به وسیله حجاب می‌توانند مظهر تجلّی خداوند متعال باشند و دین را در تمام عالم گسترش دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به وسیله حجاب است که امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) دنیا را از گناهان نجات می‌دهند و زمینه ظهور امام زمان (عج)، نصرت و حکومت جهانی ایشان را فراهم می‌آورند./۹۶۹/ت302/ب1
ارسال نظرات