۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵
کد خبر: ۵۹۲۷۹۱
مهدویت؛

آثار اجتماعی دعای فرج

آثار اجتماعی دعای فرج
دعا روحیه مسؤولیت پذیری نسبت به جامعه را در افراد ایجاد و تقویت می‌کند؛ چیزی که وجودش بشدت در جامعه منتظران مورد نیاز است.
به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از اعمال توصیه شده برای منتظران ظهور امام عصر (عج) و دولت کریمه ایشان، دعا برای فرج حضرت حجت (عج) است.

اما اینکه این دعا از چه باب ضرورت دارد و چه برکاتی را به همراه خواهد داشت و نیز اساساً چه تاثیری بر سبک زندگی منتظرانه بر جای می‌گذارد، مسئله‌ای است که دانستن آن به برخورداری از روحیه منتظرانه کمک می‌کند.

باید توجه داشت دعا در فرهنگ اسلام از جایگاهی رفیع برخوردار است و در آیات و روایات نسبت به آن توصیه شده، چنان که خدای متعال می‌فرماید: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» یعنی مرا بخوانید تا اجابت تان کنم.

از سوی دیگر، دعا از عوامل تغییر در مقدرات الهی است یعنی دعا و تضرع به درگاه باری تعالی باعث می‌شود مقدرات الهی تغییر کرده و حتی اگر چیزی در تقدیر آدمی باشد یا نباشد، تغییر کند چنان که امام صادق (ع) فرمودند: «إنَّ الدُّعاءَ یَرُدُّ الْقَضاءَ» یعنی با دعا قضا و قدر الهی هم تغییر می‌کند؛ لذا دعا در جامعه منتظر که گرفتار درد غیبت و عواقب ناشی از آن است، می‌تواند با زمینه سازی برای تغییر تقدیر و کم کردن عمر غیبت، گره بسیاری از مشکلات را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باز کند.

همچنین، دعا سبب دفع بلا می‌شود و بلایای احتمالی را که بعضا هم در زندگی آدمی اجتناب ناپذیر هستند، برطرف می‌کند چنان که از رسول خدا (ص) نقل است که فرمودند: «شب و روز دعا کنید؛ همانا سلاح مؤمن دعاست».

علاوه بر این، دعا نوعی ایجاد انگیزه و روحیه امید در دعاکننده برای رسیدن به مطلوب و مقصد مدنظر است چراکه باعث می‌شود انسان بداند که جز آنچه خود در توان دارد، دستی هست که از غیب حمایت اش کرده و مسیر رسیدن به خیرات و آرزو‌ها را برایش هموار می‌کند؛ و این ضرورتی انکارناپذیر در جامعه منتظران و گرفتار به درد غیبت است تا بتوانند در پرتوی امید حاصل از دعا، دلسرد نشده و تا جایی که می‌توانند زمینه ظهور را با تصمیم سازی فراهم کنند.

همین موارد اندک باعث می‌شود به خوبی فلسفه دعا برای سلامتی امام زمان (عج) را درک کنیم، چون از یک سو با این دعا، خدا را خوانده ایم و با او ارتباط گرفته ایم و در سایه این ارتباط نه تنها خواست‌ها یا همان حاجت‌های مان برآورده می‌شود بلکه چشم طمع ما از هر که غیر خدا است، هم بسته خواهد شد.

دعا همچنین سبب آرامش روانی شده و ترس‌ها و اضطراب‌ها را از بین می‌برد و در سایه همین رفع ترس است که انسان توان و شهامت دست زدن به کار‌های بزرگ را می‌یابد. این چیزی است که جامعه منتظر و منتهی به دولت کریمه امام عصر (عج) بشدت به آن نیاز دارد، تا در سایه آرامش راه را از بیراهه شناخته و مسیر منتهی به ظهور را طی کند.

علاوه بر این، دعا روحیه مسئولیت پذیری نسبت به جامعه را در افراد ایجاد و تقویت می‌کند چنان که امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند: «امر به معروف و نهی از منکر کنید تا خداوند دعایتان را مستجاب کند»؛ چیزی که وجودش بشدت در جامعه منتظران مورد نیاز است چراکه اساساً یکی از عوامل غیبت و طولانی شدن عمر آن، بروز و رواج بی تفاوتی‌ها و عدم مسئولیت پذیری‌ها است که در صورت رفع می‌توان به نزدیکی ظهور و درک آن دولت موعود، امیدوارتر بود.

این برکاتی که برای دعا بیان شد وقتی به وجود مقدس امام عصر (عج) که خود سبب آرام زمین و زمان هستند، (ایشان خود فرمودند: «إنّی أمانٌ لأِهلِ الأرضِ کَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لأِهلِ السَّماءِ؛ من امان و مایه امنیت اهل زمین ام؛ همان گونه که ستارگان امنیت بخش اهل آسمان هستند») وصل شود قطعاً آثاری شگرف را رقم می‌زند که بی تردید ریشه این همه توصیه برای دعای فرج و دعای سلامتی را نیز باید در آن‌ها جست بویژه آنکه مداومت بر دعای فرج، انس و الفتی را میان منتظران و امام مهدی (عج) ایجاد می‌کند که در سایه آن گناهان و خطا‌ها اگر نگوییم حذف بلکه کمتر می‌شود و همین اصلاح افراد و سبک زندگی‌های شان که جامعه را نیز متاثر کرده و فضای آن را هم دستخوش تحولات مثبت می‌کند، می‌تواند فاصله با ظهور را کم کند چراکه این ما و گناهان مانیم که غیبت را سبب شده و بر عمرش می‌افزاییم، چنان که عالم ربانی مرحوم آیت الله العظمی بهجت می‌فرمود: «سبب غیبت امام زمان (عج) خود ما هستیم!» [در محضر بهجت:۱/۹۱]/۱۰۱/۹۶۹/م
ارسال نظرات