۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۵۹۲۸۱۲
فضای مجازی و فرهنگ ایرانیان(8)

فرهنگ عمومی متأثر از فضای مجازی است

فرهنگ عمومی متأثر از فضای مجازی است
دکتر کرم اللهی بر این باور است که فرهنگ عمومی جامعه متاثر از فضای مجازی است و آدم‌هایی که در این فرهنگ نفس می‌کشند، حسن و قبح‌شان را هم از همین مشهودات دریافت می‌کنند.

نعمت الله کرم الهی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مسئله تاثیر فضای مجازی در تغییر فرهنگ مردم ایران پرداخت و گفت: به لحاظ فرهنگی مهمترین تاثیر فضای مجازی تغییر مشهودات است. حکمای اسلامی همچون فارابی، ابن سینا و ... قائل به این هستند که آدمی خیلی از مفاهیم را از مشهودات می‌گیرد. حسن و قبح، بایدها و نبایدها و ... مسائلی هستند که نسبت به مشهودات باید حساسیت نشان داده شود.

وی ادامه داد: برخی قائل به این مسئله هستند که اگر کسی اشاعه فحشا کند، گناه کرده است و فردی که در جامعه گناه دیگران را منتشر نماید، گویا این گناه را دوباره مرتکب شده است. فرهنگ عمومی جامعه وقتی آلوده شد، متاثر از فضای مجازی است و آدم‌هایی که در این فرهنگ نفس می‌کشند، حسن و قبح‌شان را هم از همین مشهودات دریافت می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با ذکر مثال درباره تغییر ملاک خوبی و بدی در زندگی انسان‌ها اظهار داشت: تهران به خاطر آلودگی زیاد و وجود ذرات معلق در آن پیامدهایی دارد. اگر کسی از صبح تا غروب در روز آلوده خیابان تهران قدم بزند، مثل این است که یک یا دو پاکت سیگار کشیده است. میزان آلایندگی این قدر بالاست. این سموم منشا بیماری‌های بسیاری می‌شود و کبد، کلیه و قلب را دچار اختلالات جدی می‌نماید. همین مسئله فقط معطوف به جسم نیست

وی زیست سالم و مطلوب را نیاز اساسی و روحی انسان برشمرد و عنوان کرد: روح هم در شرایط سالم باید تنفس کند و الا بیمار می‌شود. هر چه بیشتر از عناصر فرهنگ مدرن و نگاه مدرن را در زندگی‌مان بیاوریم، شبیه انسان‌های مدرن می‌شویم. جامعه و فرهنگ ما هم شبیه جامعه و فرهنگ مدرن می‌شود و اگر انسان مدرن می‌توانست از طریق علمی و تکنولوژی خاص خودش برای مسائل روحی راه حلی پیدا کند، تا الان شاید پیدا کرده بود. /882/ت302/س

علی اصغر سیاحت هویدا
ارسال نظرات