۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۹۲۸۶۹
حجت الاسلام بی آزار خبر داد؛

راه اندازی پویش" هر هیأت یک خانه" در استان سیستان و بلوچستان

راه اندازی پویش
حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی با اشاره به محرومیت های فراوان مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان، از راه اندازی پویش"هر هیأت یک خانه" خبر داد.

حجت الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین اهداف پویش " هر هیأت یک خانه" در استان سیستان و بلوچستان پرداخت و اظهار داشت: هرچند خدمات در این استان کم نیست، اما طبق آمار دولت، محروم ترین استان کشور، سیستان و بلوچستان است.

اهداف پویش "هر هیأت یک خانه"

خطیب حوزه علمیه تهران با اشاره به محرومیت شدید بخشی از مناطق صفر مرزی استان سیستان و بلوچستان مطرح کرد: بخشی از مردم این استان از شناسنامه هم برخوردار نیستند که مربوط به سال های اخیر نبوده و به قبل انقلاب برمی گردد.

وی دلیل عدم تخصیص شناسنامه به برخی ساکنان شهرهای صفر مرزی همچون هیرمند و مناطق مختلف مانند گرمشاد و تخت عدالت را این گونه توصیف کرد: برخی از تبعه افغانستان به دلیل مرزی بودن این مناطق و به بهانه‌های مختلف به آن جا نقل مکان کرده و بعد از مدتی به یکباره به کشور خود برمی‌گردند که به دلیل غیرایرانی بودن او، به خانواده‌‌اش هم شناسنامه تعلق نمی‌گیرد.

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی ادامه داد: این افراد از حمایت کمیته امداد، بهزیستی و دولت برخوردار نبوده و از کمترین خدمات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همچون یارانه و بیمه محروم هستند.

وی با بیان این که هزاران افراد محروم از خدمات اجتماعی در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان حضور دارند، تأکید کرد: این مشکل همچون غده سرطانی در بدنه نظام اسلامی است که هرچه سریع‌تر باید رفع شود.

عمق فاجعه در مناطق محروم مرزی

خطیب حوزه علمیه تهران مطرح کرد: شدت فقر برخی از این افراد به اندازه‌ای است که به نان شب محتاج هستند، به طوری که پویش "هر هیأت یک خانه” بالای بیست میلیون تومان بدهکاری نان آنها به نانوایی‌ها را پرداخت کرده‌ است.

وی با اشاره به عدم ورود نهادهای دولتی و غیردولتی در چنین مسائلی بیان کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این همان بروکراسی اداری و دیوان سالاری است که حاکمیت را از نظام اسلامی جدا می‌کند، یعنی نظام اسلامی، نظام پابرهنه‌ها است، اما در چنین مسائلی خط‌کش قانون سبب محرومیت برخی افراد مانند ساکنان مرزی استان سیستان و بلوچستان از خدمات اجتماعی می‌شود.

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی با تأکید بر شرایط سخت آب و هوایی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: شرایط بی نانی سبب از بین رفتن ساکنان این مناطق با کوچکترین مشکلات خواهد شد، به همین خاطر اعضای پویش "هر هیأت یک خانه" به صورت جهادی و میدانی در این مناطق به فعالیت پرداخته و درصدد تحصیل شرایط حداقلی برای افراد بدون سرپناه است.

وی در ادامه به تلاش‌های شبانه روزی این پویش برای رفع مشکلات مردم استان سیستان اشاره کرد و درباره چگونگی ساخت منازل در این مناطق بیان کرد: با توجه به شرایط ساکنان، درصدد ساخت منازلی 50 تا 70 متری با حضور مهندسان ناظر و به صورت جهادی هستیم، که مشارکت هیأت‌ها، مساجد و نهادهای انقلابی از هر ساختمان 25 میلیون تومان است.

چشم اندازهای متفاوت در کمک رسانی به مناطق محروم

این کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی با بیان این که تاکنون حدود ساخت 9 منزل محقق شده است و تا 110 خانه ادامه خواهد داشت، گفت: باقی هزینه‌های ساختمان‌های در حال ساخت‌ نیز از طریق اعتبارهایی همچون کمک‌های مردمی فراهم می‌شود، البته چشم انداز بلندمدت ما صرفا به ساخت مسکن محدود نمی‌شود و برنامه‌های خوبی برای ایجاد اشتغال و ارائه خدمات عمومی مانند ساخت نانوایی در دستور کار قرار دارد که درصورت همکاری دیگر نهادها، اتفاقات مهمتری رقم خواهد خورد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا، مبنی بر اجرای برنامه‌های محرومیت زدایی در دیگر استان‌ها گفت: با توجه به تعبیر رهبر معظم انقلاب از منطقه سیستان و بلوچستان به "تنگه احد انقلاب اسلامی" تمام تمرکز خود را روی این منطقه قرار داده‌ایم.

حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی اضافه کرد: هرچند در استان‌های کرمان و هرمزگان، مناطق محروم فراوانی وجود دارد، اما به دلیل شدت محرومیت در نقاط صفرمرزی و به جهت جلوگیری از خالی شدن روستاهای این مناطق، نگاه استراتژیکی نسبت به آن وجود دارد که تا انجام اقدام معتنابهی در این مناطق، در این جا حضور خواهیم داشت.

سیستان و بلوچستان، استانی فراموش شده

وی تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان یک استان فراموش شده است و مسئولان کشور به طور بایسته و شایسته در رابطه با این استان اقدام نکرده و خود را اسیر قانون می‌کنند، هرچند قانون‌مداری امری پسندیده است، اما به هرجهت، بایستی برنامه‌ ریزی دقیقی در جهت رفع مشکلات ساکنان این مناطق محروم که از شرایط سخت و فراوان رنج می‌برند، انجام شود.

خطیب حوزه علمیه تهران با اشاره به برنامه‌های آینده پویش "هر هیأت یک خانه" مطرح کرد: در هفته‌های آینده، اعطای ۴۰ جهیزیه به خانواده‌های محروم منطقه سیستان و بلوچستان را در دستور کار داریم.
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 12
/۸۷۶/ت301/ج
ارسال نظرات