۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۵۹۲۸۷۳
آیت الله حسینی زنجانی تبیین کرد؛

خلقت انسان و خداشناسی با استفاده از فطرت

خلقت انسان و خداشناسی با استفاده از فطرت
استاد حوزه علمیه گفت: فطرت شهود قلبی است و قلب انسان گواه می دهد که خالقی هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی، استاد درس خارج حوزه علمیه، امروز در جلسه تفسیر قرآن که در بیت وی برگزار شد، به پیدایش انسان و خداشناسی با توجه به آیات و روایات اشاره کرد.

وی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که می فرماید:«أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ»، اظهار کرد: قرآن سوالی مطرح می کند که آیا شما از عدم خود را به وجود آورده یا عاملی دیگر شما را به وجود آورده است؟ از این بیان استفاده شده که انسان مخلوق و خداوند خالق است.

آیت الله زنجانی افزود: هر وجودی یا خالق و یا مخلوق است و خداوند در قرآن می فرماید: «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيئًا أَنْ يقُولَ لَهُ كُنْ فَيكُونُ»، خدا خالق از عدم است و انسان از شی خلق می کند و یقین نداشته و براساس ظن و تخمین خلق می کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید:«هر موجودی وابسته به دیگری باشد، خدا نمی شود.»، گفت: چون قانون علیت و معلولیت در محدوده مخلوقات و‌ در خالق جاری نیست پس مخلوق با خالق قابل مقایسه نیست، خدا قدیم است یعنی موجودی سرمدی که اول و آخر ندارد.

انسان با شهود قلبی به خالق اعتقاد دارد

وی با بیان این که انسان با شهود قلبی به خالق اعتقاد دارد، گفت: برخی منظور از فطرت را عقل می دانند و عقل می طلبد که مخلوق نیاز به خالق دارد اما در قرآن مراد از فطرت شهود قلبی است و قلب انسان گواه می دهد که خالقی است.

آیت الله زنجانی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که می فرماید:«فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُون»، ابراز کرد: قرآن اثبات می کند که فطرت انسان که مرکز قلب است، خدا را شهود می کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه به فرق بین فطرت و عادت اشاره و بیان داشت: فطرت شهود باطنی است و اجتماعات بشری این فطرت انسان را منحرف می کند از این رو براساس فطرت زمینه خداشناسی در انسان وجود دارد و در شدائد بارور می شود.

وی به برهان از دیدگاه قرآن و از دیدگاه فلسفه و کلام اشاره کرد و افزود: برهان در اصطلاح فلسفه و کلام  از علت به معلول و برعکس است اما برهان در قرآن بیان الحجه یعنی دلیل و حجت روشن است.

آیت الله زنجانی گفت: قرآن به خلقت آسمان و زمین اشاره می کند یعنی روشن و واضح است که در اصطلاح قرآن برهان است و خداوند در قرآن با برهان حسی استدلال می کند./864/پ202/ب1

ارسال نظرات