۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۵۹۲۸۹۶

فراهم کردن دیدار دوجانبه نتانیاهو و بن‌سلمان، هدف سفر نماینده آمریکا

فراهم کردن دیدار دوجانبه نتانیاهو و بن‌سلمان، هدف سفر نماینده آمریکا
یک کارشناس آمریکایی به اهداف سفر پمپئو به خاورمیانه اشاره کرد و نوشت که او در جریان این سفر، مقدمات دیدار صهیونیست و سعودی را ترتیب خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «کارن الیوت هاوس» پژوهشگر مسائل عربستان سعودی، در مقاله‌ای تحت عنوان «آیا نتانیاهو به ریاض خواهد رفت؟»، که در روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به چاپ رسیده، نوشته است: متعجب نمی‌شویم اگر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به ‌زودی به عربستان سعودی برود و با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد این کشور دیدار کند.

این روزنامه‌نگار آمریکایی تصریح کرد، دولت «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا طی 2 سال اخیر برای نزدیک کردن اسرائیل و عربستان جهت همکاری با یکدیگر تلاش می‌کند. از این‌رو سفر نتانیاهو منطقی است؛ چرا که «ولیعهد سعودی عاشق ماجراجویی‌ است و می‌خواهد پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار بسته شود. سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا طی هفته جاری به منطقه خاورمیانه برای تکمیل درامی برنامه‌ریزی شده که قهرمان آن محمد بن‌سلمان است.

خانم الیوت هاوس افزود، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، روز شنبه گذشته در «اسرائیل» فرود آمد. پمپئو چهارشنبه عازم امان، پایتخت اردن خواهد شد و سپس تور منطقه‌ای خود، که شامل سفر به 8 کشور است را ادامه خواهد داد. پمپئو سخنرانی مهم در قاهره ایراد خواهد کرد و سپس هفته آینده عازم عربستان می‌شود. پامپئو در این سفرش تأکید خواهد کرد که ایالات متحده روابطش با منطقه را از بین نخواهد برد بلکه تلاش‌ها علیه ایران را همچنان رهبری می‌کند.

نویسنده این مقاله در ادامه افزود، در قلب این تلاش‌ها، اسرائیل و عربستان- دو همپیمان مهم آمریکا- هستند که نقطه مشترک‌ آن دو، ترس از ایران است. عربستان و اسرائیل روابط غیررسمی‌شان را حفظ کرده‌اند و با یکدیگر همکاری‌های امنیتی دارند. چرا آنها را افشا نمی‌کنیم؟ در واقع، دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو نقطه اوج تلاش‌های ترامپ برای منزوی و مهار کردن ایران خواهد بود. گفته می‌شود بی‌تفاوتی ملت‌های عربی به تصمیم ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، بن‌سلمان را نسبت به اعلام روابط دوجانبه عربستان و اسرائیل مطمئن کرده است.

در سطح سیاسی، افشاگری درباره روابط عربستان و اسرائیل، به هر سه رهبر خدمت خواهد کرد و نگاه‌ها را از مشکلات و بحران‌های فراروی‌شان منحرف می‌کند. درخصوص ترامپ می‌گوییم که از شدت بحرانی، که به دلیل تعطیلی جزئی نهادهای فدرال آمریکا و تصمیم غافلگیر کننده وی مبنی بر خروج از سوریه با آن روبه‌روست، کاسته خواهد شد.

نتانیاهو نیز که با مشکلات سیاسی در داخل و انتخابات دست و پنجه نرم می‌کند، چنین سفری( احتمالی) دستاورد چشمگیری به همراه خواهد داشت.

در مورد شاهزاده سعودی نیز می‌گوییم که انزوای بین‌المللی وی که در نتیجه رسوا شدنش در پرونده قتل روزنامه‌نگار خاشقجی در استانبول است، بی‌اثر خواهد شد. اگر چه سفر، منافعی برای نتانیاهو و ترامپ خواهد داشت ولی برخی مخاطرات برای ولیعهد سعودی ایجاد خواهد کرد. همکاری علنی با اسرائیل، بدون حل و فصل وضعیت قدس اشغالی به مخالفت موسسات دینی در عربستان منجر خواهد شد ولی این مخالفت‌ها، به دلیل سیاست سرکوبی، که بن‌سلمان علیه مخالفانش و علمای دینی اتخاذ کرده است، کمک‌رنگ خواهد شد. در نتیجه، این سفر به رغم داشتن عواقب جدی، به نتایج مثبتی منتهی خواهد شد.

«جرد کوشنر» مشاور ارشد و داماد رییس‌جمهوری آمریکا طی 2 سال اخیر برای متحد کردن اسرائیل و عربستان سعودی جهت حمایت از طرح صلح پیشنهادی ترامپ موسوم به «معامله قرن» تلاش کرده است. واضح نیست که کشورها (در منطقه) آماده پذیرش این طرح هستند یا خیر، ولی معلوم است که آنها آماده پرش از روی قضیه فلسطین و همکاری با آمریکا جهت به زانو درآوردن ایران، هستند؛ کشوری که عاملی برای نزدیک شدن و همکاری دوجانبه سعودی و اسرائیل شده است.

نویسنده مقاله در ادامه خاطرشان کرد، ولیعهد سعودی پالس‌هایی را ارسال می‌کرد مبنی بر این‌که روابط با اسرائیل نزدیک است. او در آوریل گذشته و در جریان سفرش به ایالات متحده گفت که یهودی‌ها حق دارند در سرزمین خود با صلح زندگی کنند. این شاهزاده در توجیه این سخن خود، گفت که پیامبر اکرم با یک زن یهودی ازدواج کرد.

در پایان مقاله آمده است، دیدار علنی ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر اسرائیل غیرممکن بود همچنان‌که سفر «انور سادات» و سفر «ریچارد نیسکون» به چین در سال 1972 و نیز نشست ترامپ با رهبر کره‌شمالی غیرممکن بود. می‌گوییم واقعیت جدید منطق محالات را از بین می‌برد. چرا که ترامپ عاشق نمایش‌های خیرکننده است و او تصور می‌کند که این درام ( دیدار نتانیاهو و بن‌سلمان) را از صفحه تلویزیون رصد می‌کند یا این‌که برای مشارکت در آن دیدار، به ریاض پرواز می‌کند./847/ب101/ف

منبع: تسنیم
ارسال نظرات