۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۵۹۲۹۳۷
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

لذت معنوی گمشده بشریت است

لذت معنوی گمشده بشریت است
استاد حوزه علمیه گفت: لذت معنوی نیازمند ساعت ها بحث و گفت و گو، مناظره و تکرار است و به نوعی می توان از آن به عنوان گمشده بزرگ تاریخ بشریت یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران، شب گذشته در یادواره شهدا که به همت بسیج و هیأت دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) برپا شده بود به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از مفاهیمی که نیازمند تلاش حداکثری جامعه بشری و اصلاح و معطوف شدن توجه انسان به این نکته کلیدی و برجسته است، مفهوم لذت معنوی است.

وی در ادامه افزود: یکی از وظائف ما روشنگری و تذکر دادن های پی در پی با توجه به نیاز جامعه و تبدیل کردن آنها به فرصت های رشد و ترقی است که به عنوان مثال اصلاح و گسترش رغبت یافتن بشریت به لذت معنوی می تواند از آن قبیل باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز کرد: موضوع لذت معنوی نیازمند ساعت ها بحث و گفت و گو، مناظره و تکرار است و به نوعی می توان از آن به عنوان گمشده بزرگ تاریخ بشریت یاد کرد.

نائب رییس قرارگاه عمار در ادامه افزود: لذائذ معنوی برای خود دنیایی ماوراء آنچه ما می پنداریم دارد و ارزش تحمل کردن سختی ها و تلخی هایی را که بر گردن انسان افکنده می شود را دارا است تا در نتیجه به مطلوب دست یابیم.

عضو هیأت امنا دانشگاه هنر با اشاره به اینکه در لذائذ معنوی ریا راه ندارد گفت: لذت های معنوی را نباید از دید جامعه پنهان کرد و در خفا انجام داد، این موضوع در سیره معصومین(ع) هم جاری است و ایشان رفتارهای خداپسندانه شان را پنهان نمی کردند، زمانی امام علی(ع) به کسی که داشت قرآن می خواند و به سوره الرحمن رسید گفت: به محدوده  سوره هایی رسیدی که عروس قرآن لقب گرفته است و دستور داد قاری با قرائت رسا و مکررا آن سوره ها را تکرار کند و این در حالی بود که ایشان در حالت حزن فرو رفته بودند.

وی تاکید کرد: گاهی ما با لذائذ معنوی طوری برخورد می کنیم که انگار باید عمل مان را پنهان کنیم اما حقیقت آن است که با نمایان کردن عمل می توان امید به رغبت دیگران به آن موضوع داشت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به ایدئولوژی غرب مبنی بر تبلیغ ضد ارزش ها و مصمم بودن در انتقال آنها به جامعه بشری گفت: دنیای جدید و غرب لذائذ پوچ و باطل شان را تبلیغ می کنند اما ما نمی توانیم مثل آنها جامعه بشری را به سمت و سوی آرمان های حق سوق دهیم.

 وی در ادامه افزود: امر به معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده ای است که تنها با همت و تذکر همگانی شکل می گیرد که نسبت به این موضوع و ارتقای سطح کیفی بهره مندی از لذت های معنوی کارساز باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان با چشم پوشی از هر معصیت و گناهی به سمت خیر و پاداشی رهنمون می شود گفت: یکی از لذت های معنوی که مورد نیاز بشریت است اما مدتی است که محجور شده است قرائت قرآن است، در حالت کلی باید اقرار کنیم که با توقف نزد هر گناهی باب هدایتی باز شده و از خزانه ی غیب او انسان متنعم می شود.

وی تاکید کرد: یکی از ابزاری که سبب بهره مندی از لذت بشر می شود، اقامه همه جانبه و همه زمانه ذکر است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان همواره سیره معصومین(ع) را توأم با ذکر و یاد خدا توصیف کرد و افزود: در سیره اهل بیت(ع) قرائت قرآن و ذکر و یاد خدا همواره به چشم می خورد به طوری که ایشان برای اقامه ذکر مراسمی تشکیل می دادند و آن را در اوج حزن و اندوه برپا می کردند.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: زیارت معصومین(ع)، مرور زندگی شهدا در تاریخ و عبرت اندوزی از آن، حدیث و حکمت خوانی و اقامه ذکر سحرگاهی همه از جلوه های ذکر و یاد خداوند هستند.

وی تواضع و خشوع در مقابل خدا را یکی از راهبردهای اساسی در مسیر تعالی و پیشرفت قلمداد کرد و گفت: روز به روز باید تواضع در مقابل و درگاه ابدیت زیادتر شود، سجده ها طولانی تر شود، ناله، زاری و شیون کردن ها سر به فک بکشد تا شاید چشمه ها جاری گردد و معرفت تجلی یابد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه آیت الله بهجت یکی از شخصیت هایی است که همواره در حال ذکر خدا زندگی می کرد ابراز کرد: این عالم وارسته و استاد اخلاق وقتی به سمت نماز می رفت با تمام جان و توان محض عبادت خاص شان می شدند و به هیچ کار دیگری مشغول نمی شدند و این نشان از اشتیاق ایشان به عبادت بود.

وی در پایان از شهدا نیز به عنوان عناصری یاد کرد که محض عبادت درگاه عبودیت بودند و گفت: یکی از نمونه های دیگری که می توان آنان را سر لوحه درگاه عبودیت یاد کرد و اشتیاق آنان به عبادت را بی نظیر دانست و رغبت آنان به جهاد را یکی از جلوه های عبادت قلمداد کرد./811/پ202/ب1

ارسال نظرات