۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۵۹۲۹۶۶
به مناسبت سالروز عمليات بزرگ كربلاي5؛

چه کتاب‌هایی درباره این عملیات بخوانیم

چه کتاب‌هایی درباره این عملیات بخوانیم
«نبرد در کانال ماهی»، «نبرد شرق بصره» و «عملیات کربلای۵» سه اثری هستند که محققان می‌توانند پیرامون عمیات کربلای۵ به آن رجوع کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا، پس از حواشی به وجود آمده پیرامون عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اقدام به معرفی سه اثر خود در رابطه با تشریح عملیات کربلای ۵ کرده است.
«نبرد در کانال ماهی؛ لشکر ۲۷ محمد رسول الله در عملیات کربلای ۵» عنوان کتابی است که توسط مهدی حاجی خداوردی‌خان در ۴۶۸ صفحه به نگارش درآمده است. وی با استفاده از اسناد و منابع مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از جمله دفاتر راویان، نوار‌های صوتی، گزارش عملیات و اسناد نظامی مرتبط با عملیات کربلای ۵ و همچنین مصاحبه‌ای که با بعضی از فرماندهان و رزمندگان لشکر داشته این کتاب را به رشته تحریر درآورده است. کتاب «نبرد شرق بصره» نیز که به نویسندگی محمد درودیان از پژوهشگران و راویان دفاع مقدس نگاشته شده است برنده جایزه اول آثار دفاع مقدس در سال‌های ۷۴- ۱۳۷۳ در موضوع گزارش‌های نظامی شده است. این کتاب شامل سه فصل است. فصل اول کتاب تحت عنوان «طرح‌ریزی در شرایط ویژه» از والفجر ۸ تا کربلای ۴ و فراز‌هایی از مدیریت در فضای دشوار با ویژگی‌های انقلابی را به نمایش می‌گذارد.
«هجوم به مستحکم‌ترین خطوط دفاعی دشمن» عنوان دومین فصل کتاب است که طی آن به شرح اجمالی عملیات با هدف نمایش مدیریت و فرماندهی در صحنه نبرد، آن هم در فضایی مملو از خوف و رجا می‌پردازد. همچنین فصل سوم و پایانی این اثر «بازتاب‌ها و دستاوردها» نام گرفته که واکنش رسانه‌های گروهی، مواضع امریکا و شوروی، جنگ شهر‌ها و شرایط ایران برای پایان جنگ را عرضه می‌کند. این فصل توضیح پیچیدگی‌های مواضع دو ابر قدرت شرق و غرب در آن زمان و نیز انگیزه‌ها و اهداف رسانه‌ها از نوع تنظیم و انتقال اخبار در دوران دفاع مقدس، به خواننده کمک می‌کند که عظمت عملیات کربلای ۵ و نتایج آن را بیش از پیش درک کند. همچنین اشاره به «شرایط جمهوری اسلامی برای پایان بخشیدن به جنگ» نیز پاسخ ابهاماتی است که به علت ضعف اطلاعات، گاهی به اذهان خطور می‌کند.
از ویژگی‌های کتاب دارا بودن فهرست راهنمای موضوعی کتاب، جدول‌هایی در خصوص سازمان رزم و انواع یگان‌های دشمن و نقشه عملیات کربلای ۵ شامل محور‌های هجوم، موانع و منطقه آزاد شده است که برای سهولت در بهره‌برداری محققان و پژوهشگران به موضوعات مورد نظر در انتهای کتاب گنجانده شده است. /۸۰۴/د ۱۰۳/ش
منبع: روزنامه جوان

 

محمد فرخی
ارسال نظرات