۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۵۹۲۹۷۲
یادداشت؛

پیش به سوی "نماز جمعه کارکردگرا"

پیش به سوی
هر کجا نهاد نماز جمعه در شهری با قوت در راستای خدمت به مردم وارد شد، مسئولین به کار افتادند و روابط حسنه شد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اندیشه سیاسی هر جریان در دورنمای تاریخی خویش چهره باز می‌کند. آنگونه نیست که زمان اجازه دهد تا هر کاری به دلخواه رهبر جامعه اتفاق بیفتد و تا زمانی که جریان شکل نگیرد، رخداد آن اشتباه است.

نماز جمعه به عنوان سنگر اصلی انقلاب اسلامی در طول تاریخ شناخته می‌شد و سوژه ترور توسط مجاهدین خلق همیشه از داخل فعالین در نماز جمعه انتخاب می‌شد. چهار شهید محراب یکی از خروجی‌های جریان ترور کور منافقین در کشور ما بود و باعث شد تا میان مردم و مسئولین فاصله به اندازه چند نرده شکل بگیرد.

یادداشت // نرده‌های نماز جمعه آغازی بر پایان بی مسئولیتی

واکنش کاربران فضای مجازی به حذف نرده‌ها در نماز جمعه

همین فاصله ظاهری به جدایی میان مسئولین و مردم در واقعیت نیز صورت یافت. ماشین شیشه دودی با چراغ گردان از خط ویژه عبور می‌کرد و کسی نمی‌فهمید که چه کسی در ماشین است و جدایی شکل گرفت.

باید دید که پیامبر مسجد را برای چه کاری بنا کرده بود؟ مهمترین مسئله امروز ما این است که مساجد فقط مکانی برای نماز خواندن شده است و هیچ مشکلی از مردم در دل مسجد حل نمی‌شود و امام جماعت تعهدی بر شانه‌اش احساس نمی‌کند.

البته اگر سری به مساجد پرشور و هیجان بزنید، می‌بینید که باز امام جماعت دلسوز کسی است که گره مشکلات مردم را باز می‌کند و از همین روی مردم به این مسجد اقبال کرده‌اند.

یادداشت // نرده‌های نماز جمعه آغازی بر پایان بی مسئولیتی

واکنش یکی از فعالان رسانه‌ای به حذف نرده‌ها، فرشاد مهدی پور مدیر مسئول و سردبیر روزنامه صبح نو است.

برداشتن نرده فاصله‌ها از میان مردم و مسئولین اقدامی نمادین برای حضور پررنگ تر مسئولین در میان مردم بود. این اقدام در نماز جمعه ابتدای مسیری است که سیاسیون باید در برخورد با مردم داشته باشند و به جای ریاست، خدمت کنند.

اقدامی که حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در تهران صورت داد، ابتدای مسیر نیست. همان اتفاقی که اول در تبریز توسط حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم صورت گرفت و در برخی نمازجمعه‌ها نیز الگوگیری شد و اتفاق افتاد.

یادداشت // نرده‌های نماز جمعه آغازی بر پایان بی مسئولیتی

البته این اقدام تنها کار آقای آل هاشم نبود و باید دید که زیربنای اقدامات ایشان چه بود که توانست در دل مردم جا پیدا کند. مشاهده می‌کنیم هر کجا نهاد نماز جمعه و نمایندگی رهبر انقلاب در آن شهر با قوت در راستای خدمت به مردم وارد شد، مسئولین به کار افتادند و روابط حسنه شد ولی آنجا که امام جمعه در پاسخ به اعتراض مشکل کارگران گفت: «به من ربطی ندارد.» مانند بندرعباس و بعضی جاهای دیگر، قطعا میان مردم و حکومت شکاف ایجاد می‌شود.

نباید از نقش بی بدیل و ظرفیت کارساز ائمه جمعه غافل بود. اگر حوزه علمیه علم ارتباطات امام جمعه را استخراج کند و برای افراد مستعد به کار می‌بست و استفاده می‌کرد، قطعا ما می‌توانیم در اقداماتمان از مردم دور نشویم و فاصله روحانیت و مردم زیاد نمی‌شد. /882/ی704/س

مهدی کمالی

علی اصغر سیاحت هویدا
ارسال نظرات