۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۹۳۱۰۵
یادداشت؛

پمپئو در منطقه چه می‌کند؟!

پمپئو در منطقه چه می‌کند؟!
مایک پمپئو به غرب آسیا سفر خواهد کرد؛ مقاصد این سفر، عربستان، مصر، اردن، قطر، امارات، کویت و بحرین اعلام‌شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت امور خارجه آمریکا اوایل هفته جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مایک پمپئو» به غرب آسیا سفر خواهد کرد. مقاصد این سفر که از ۸ تا ۱۵ ژانویه (۱۸ تا ۲۴ دی) به طول خواهد انجامید، عربستان، مصر، اردن، قطر، امارات، کویت و بحرین اعلام‌شده است.
 
هرچند در این بیانیه سخنی از ایران به میان نیامده و تنها به توسعه همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه اقتصاد تأکید شده، اما با توجه به تقارن این سفر با دوره‌گردی «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا با بنیامین نتانیاهو و گفتگو در خصوص آینده سوریه با مقامات ترکیه، می‌توان گفت که محور عمده گپ و گفت وزیر خارجه آمریکا به موضوع «تسریع در خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه»، «افزایش تحریم‌ها»، «تکرار ادعا‌های ضد ایرانی در حیطه حقوق بشر» و «ایران هراسی و افزایش تحریم‌ها» منتهی شود.
 
پایگاه خبری - تحلیلی «واشنگتن فری بیکن» درباره سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه در مقاله‌ای تعداد کشور‌هایی که پمپئو به آن‌ها سفر خواهد کرد را غیرمعمول دانسته و از لزوم توجه به متحدان منطقه‌ای آمریکا به‌خصوص در زمانی که آن‌ها بعد از تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج از سوریه احساس نگرانی می‌کنند، سخن به میان آورد.
 
فری بیکن در ادامه تصریح کرد: «هرچند هنوز برنامه زمان‌بندی خروج سربازان آمریکایی از سوریه اعلام نشده و این دستور در همان حد پیام ترامپ باقی‌مانده، ولی موج نگرانی در میان متحدان واشنگتن از تل‌آویو گرفته تا ریاض را در پی داشته است.»
 
عمق نگرانی از تصمیم ترامپ را می‌توان از اظهارات «سوزان رایس»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» دریافت که خروج پیش‌بینی‌نشده ترامپ را «هدیه کریسمس» ترامپ به ایران و روسیه توصیف کرده بود.
 
افزون بر این، نتانیاهو که همیشه سعی می‌کند خود را خونسرد و مسلط بر اوضاع نشان دهد هم نتوانست نگرانی خود را از سیاست منطقه‌ای مستأجر کاخ سفید پنهان کند و در اظهاراتی شتاب‌زده در خصوص گسترش عملیات نظامی اسرائیل در سوریه برای مقابله با حضور مستشاری ایران، فریاد زد که تا چه حد از خروج سربازان اشغالگر آمریکایی نگران است.
 
این در حالی است که واشنگتن‌پست هفته گذشته طی گزارشی تحلیلی، تصمیمات ترامپ را عاملی تهدیدکننده برای امنیت متحدان آمریکا توصیف کرد که در درازمدت موجب بی‌اعتمادی جهان به واشنگتن می‌شود.
 
نیویورک‌تایمز نیز در سرمقاله‌ای در ۹ دی سال جاری، کلیددار کاخ سفید را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت رژیم صهیونیستی معرفی کرد و افزود: «زمانی که اسرائیل به بیشترین حمایت‌ها از سوی آمریکا نیازمند است، تصمیم ترامپ بزرگ‌ترین عامل تهدید برای این کشور است.»
 
بنابراین، اولین هدف پمپئو، رفع نگرانی و زدودن غبار دغدغه‌ها از فکر و ذهن متحدان آمریکا پیرامون خروج نظامیان این کشور از سوریه و اطمینان بخشی به آن‌ها درباره تداوم حمایت واشنگتن از آن‌هاست.
 
بنا بر ادعای واهی فری بیکن، «پمپئو در این سفر قصد دارد به حکام عرب بقبولاند که آمریکا تصمیمی برای ترک خاورمیانه نداشته و نمی‌خواهد متحدانش را در مقابل ایران تنها بگذارد. آمریکا می‌خواهد بگوید که همچنان رهبر خاورمیانه محسوب می‌شود و نخواهد گذاشت که اقدامات ثبات‌زدای ایران ادامه یابد.»
 
از طرفی، پمپئو به سیاق همیشگی، نقبی به مسائل حقوق بشری کشورمان نیز خواهد زد و در آتش تحریم‌هایی که به این مناسبت بر کشورمان تحمیل شده، خواهد دمید.
 
اما نکته خوشمزه ماجرا اینجاست که بر اساس گزارش نشریه «پولتیکو»، پمپئو در سخنرانی خود در قاهره خواهد گفت که ایران در مسائل مربوط به حقوق بشر و حاکمیت قانون، باید از عربستان سعودی درس بگیرد! از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در قاهره اقدامات عربستان سعودی در اجرای عدالت در پرونده قاتلان «جمال خاشقجی» را مورد تحسین قرار خواهد داد.
 
خب، تکلیف حقوق بشر هم معلوم شد! وقتی قاتلان هزاران زن و کودک و غیرنظامی بی‌گناه در یمن و قصابان خبرنگاران و منتقدان سیاسی، تمثال و الگوی حقوق بشر باشند، روشن است که حامی آن‌ها چه کارنامه‌ای وحشتناکی در خصوص حقوق بشر دارد.
 
فراموش نکنیم که همین آقای پمپئو، زمستان سال گذشته از پیاده‌نظام اغتشاشگری که کشور را به آشوب کشاندند، تمام‌قد دفاع و ایران اسلامی را به نقض حقوق بشر متهم کرد! بعد از خاموش شدن غائله و پایان مأموریت فتنه گران، کنگره و دولت آمریکا هم دست‌به‌کار شدند و چند شخصیت حقیقی و حقوقی را به این بهانه تحریم کردند. اما در مورد حاکمیت قانون در عربستان نیز گفتنی بسیار است.
 
سعودی‌ها، نه مجلس منتخب و نه قانون اساسی مدون مبتنی بر مردم‌سالاری دارند و اینکه پمپئو در ژست مدرس دموکراسی می‌خواهد حکومت قرون‌وسطایی کودک کشان سعودی را الگوی حاکمیت قانون معرفی کند، از عمق خباثت آمریکایی‌ها پرده برمی‌دارد.
 
جمهوری اسلامی که این روز‌ها در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود قرار دارد، به‌طور متوسط هر دو سال یک‌بار انتخابات برگزار کرده و از حیث میزان مشارکت و اقبال عمومی نیز از میانگین جهانی بالاتری برخوردار است. بنابراین، توصیه وزیر متوهم و قلدرمآب آمریکایی به نشستن پای درس حکومت‌داری پدرجد تروریست‌ها را باید «جک سال» بنامیم؟!
 
هدف بعدی وزیر خارجه آمریکا، هماهنگی بیشتر با کشور‌های منطقه برای افزایش فشار‌های تحریمی و پروپاگاندای ضد ایرانی است. پمپئو شب گذشته در ایستگاه امان و در دیدار با وزیر خارجه اردن صراحتاً اعلام کرد که تلاش‌های دیپلماتیک و تجاری خود را برای فشار بر ایران مضاعف خواهد کرد.
 
متولی دستگاه بی‌در و پیکر دیپلماسی آمریکا در خصوص افزایش نفوذ ایران در منطقه نیز هشدار داد و گفت: «خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه مجوزی برای ایران نیست که این کشور بتواند هر کاری خواست در منطقه انجام دهد.» پمپئو با تکرار توهین‌های بی‌شرمانه کاخ سفید به غرور ایران پرافتخار، کشورمان و تروریست‌های تکفیری داعش را در یک کفه ترازو قرار داد و عاملان اصلی ناامنی در منطقه عنوان کرد تا از طریق تکمیل پازل ایران هراسی، حربه تحریم‌های نخ‌نما شده را یک‌بار دیگر به بوته آزمون درآورد.
 
این اولین دور از ولگردی آمریکایی‌ها در منطقه علیه ایران اسلامی نیست. پیش از این، رؤسای جمهور، وزرای خارجه، مشاوران امنیت ملی و دیگر مقامات اسبق نظام سلطه در آرزو و توهم شکل دادن ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در برابر جمهوری اسلامی بار‌ها چنین تور‌هایی را ترتیب داده بودند، اما این خیال باطل را به گور بردند و همه آن‌ها اکنون خوراک حشرات زیر خاک شده‌اند.
 
از این رو تردیدی نیست که پمپئو، بولتون و سایر دشمنان نظام مقتدر جمهوری اسلامی نیز به زباله‌دان تاریخ خواهند پیوست؛ درحالی‌که ایران سرافراز همچنان پا برجا و مستحکم به حرکت توفنده خود ادامه می‌دهد. /۱۰۱/۹۶۹/م
منبع: حمایت
ارسال نظرات