۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۹۳۱۲۳
عبدالملکی مطرح کرد؛

جنگ اقتصادی، آخرین حربه دشمن| ما‌نمی‌توانیم شعار نفوذی‌ها است

جنگ اقتصادی، آخرین حربه دشمن| ما‌نمی‌توانیم شعار نفوذی‌ها است
کارشناس اقتصادی با تأکید بر لزوم مبارزه با تحریم‌های داخلی، گفت: جنگ اقتصادی آخرین حربه دشمن برای مقابله با تمدن اسلامی و نابودی انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الله عبدالملکی، کارشناس مسائل اقتصادی، پیش از ظهر امروز در همایش چرایی جنگ اقتصادی، با بیان اینکه راهکار اصلی حل مشکلات اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی است، گفت: استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت از اهداف اقتصاد مقاومتی هستند.

وی در ادامه افزود: منظور از استقلال اقتصادی خودکفایی در تمام عرصه‌ها نیست بلکه خودکفایی در کالاهای استراتژیک و تعامل سازنده و از موضع قدرت با دیگر کشورهای جهان است، در دوره پس از انقلاب اسلامی در هر سه هدف اقتصاد مقاومتی پیشرفت خوبی داشته‌ایم، کاهش اتکا اقتصاد کشور به نفت یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد است.

80 درصد تحریم‌های کشور داخلی است

این نظریه پرداز اقتصادی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی، اظهار کرد: مسأله شکاف طبقاتی با کاهش ضریب جینی از 5 دهم به زیر 4 دهم یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، در حوزه پیشرفت علمی دستاوردهای بسیاری داریم اما نیمه پر لیوان را فقط نباید دید و باید به نیمه‌های خالی و ضعف‌هایی که به ویژه در حوزه اقتصادی وجود دارد باید توجه کنیم، در زمینه تورم بیش از 70 درصد مردم ما با مشکلات جدی روبرو هستند و هنوز نتوانسته‌ایم خودرویی در شأن مردم تولید کنیم.

عبدالملکی با بیان اینکه واقعیت تحریم‌ها به درستی درک نشده است، تصریح کرد: 20 درصد تحریم‌ها خارجی و 80 درصد آن داخلی است، آنقدر در بوق تحریم‌های خارجی دمیده‌اند که دیگر کسی باور ندارد تحریم داخلی داریم. در اقتصاد مقاومتی بر نابودی تحریم‌های داخلی تأکید می‌شود و اگر تحریم‌های داخلی از بین برود به صورت خودکار تحریم‌های خارجی نیز از میان برداشته خواهد شد، تحریم‌های خارجی برای غربی‌ها هزینه‌های بسیاری دارد، از محل تحریم ایران غربی‌ها به شدت خسارت می‌بینند.

وی با اشاره به تحقیقات مؤسسه علمی نایاک در زمینه آثار منفی تحریم ایران به روی غرب، عنوان کرد: آمریکا از تحریم ایران از سال 1995 تا 2014 حدود 240 میلیارد دلار خسارت دیده است، اتحادیه اروپا از سال 2010 تا 2014 خسارتی 220 درصد بیشتر از آمریکا به علت تحریم ایران متحمل شده است، علت تحمل این خسارتها موضوع مبارزه با انقلاب اسلامی است، علت هم این است که دشمن می‌خواهد با فلج کردن اقتصاد ایران کشور را از پا درآورده و مسیر رشد تمدنی انقلاب اسلامی را مسدود کند.

مشکل غرب با ما، مسأله تمدن اسلامی است

استاد دانشگاه امام صادق(ع)، مشکل آمریکا و غربی‌ها با کشور را تمدن اسلامی عنوان کرد و گفت: غربگرایان داخلی از جمله حسام الدین آشنا و اندیشمندان غربی تقابل تمدن اسلامی و تمدن غرب را مبنای تعارض آمریکا و انقلاب اسلامی می‌دانند، این دو تمدن از زمان جنگ‌های صلیبی با هم تقابل دارند و در دوران رنسانس شاهد افول تمدن اسلامی هستیم تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی که داعیه دار احیای تمدن اسلامی و حرکت تمدنی است و اگر تمدن اسلامی قدرت بگیرد تمدن غرب با افول مواجه خواهد شد.

عبدالملکی یکی از لازمه های ساخت تمدن جدید را مسأله اقتصاد عنوان کرد و افزود: یک تمدن برای شکل گیری نیازمند فرهنگ، علم و اقتصاد است که انقلاب اسلامی در دو رکن فرهنگی و علمی دستاوردهای بسیاری داشته است، اما در حوزه اقتصادی یک حرکت در خور تمدنی انجام نداده‌ایم و در حقیقت در اقتصاد انقلاب نکرده‌ایم علیرغم اینکه پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم، در حوزه اقتصادی با توجه به تولید ملی رو به افول هستیم و این یکی از مشکلات مهم ما در حوزه اقتصادی است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های گسترده‌ای در کشور در حوزه اقتصادی وجود دارد، اگر به درستی از منابع داخلی استفاده کنیم خواهیم توانست به یک قدرت نوظهور اقتصادی تبدیل شویم، به همین دلیل است که دشمنان در تلاش هستند تا به هر طریقی که ممکن است در جنگ اقتصادی به پیروزی برسند تا بتوانند در جنگ تمدنی به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

برجام یک سوراخ در دیوار انقلاب اسلامی است

نظریه پرداز اقتصادی، تحریم و مذاکره به بهانه تحریم یک استراتژی برای گرفتن داشته های تمدنی انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: برجام یک سوراخ در دیوار انقلاب اسلامی است، راجع به تحریم‌های خارجی حرف‌های زیادی زده شده است اما راجع به تحریم‌های داخلی حرفی زده نمی‌شود، تحریم‌های خارجی از سال 89 تبدیل به تحریم‌های فلج کننده شد که یکی از علت‌های آن مسأله بیداری اسلامی بود.

وی ادامه داد: فتنه 88 یکی دیگر از علت‌های تشدید تحریم‌ها است، دشمنان در سال 88 اینگونه ارزیابی کردند که کشور ما آماده سقوط است، هنوز به درستی ابعاد فتنه 88 و تبعات و خطرات آن برای مردم تبیین نشده است. هدف تحریم‌ها متوقف کردن انقلاب اسلامی از طریق ناامید کردن مردم با فشار اقتصادی است.

عبدالملکی تورم، بیکاری و قحطی را سه هدف اصلی دشمنان از فشار معیشتی به منظور ناامید کردن مردم از انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: نظر اقتصاددان‌های غربی این است که تحریم‌های خارجی قدرت فلج کردن زندگی مردم ایران را ندارد، اگر چه عده‌ای در داخل اجازه ندادند این موضوع به گوش مردم برسد اما تحلیل اقتصاددان‌های غربی این است که ایران کشوری نیست که ظرفیت‌های محدودی داشته باشد و بتوان با تحریم‌ها جلوی آن را گرفت.

غربی‌ها معترف به ناکارآمدی تحریم‌ها علیه کشور هستند

کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اعتراف اندیشمندان غربی بر ناکارآمدی تحریم‌های خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: برای نجات اقتصاد کشور دو راه حل وجود دارد، یکی از این راه حل ها مذاکره با دشمنان است، برای این مذاکره از ما امتیاز می‌گیرند و همواره باید التماس کنیم به دشمن، راه حل دیگر این است که اقتصاد کشور را تقویت کنیم و تحریم‌های داخلی را تمام کنیم، آمریکایی‌ها خیال می‌کنند اقتصاد ایران از درون کاملا نابود شده است در صورتی که حقیقت این است که اقتصاد ما مشکل دارد اما نابود نشده است و در این زمینه شاهد اشتباه محاسباتی آمریکا هستیم.

وی با بیان اینکه تا صد سال دیگر هم تحریم‌ها ادامه پیدا کند کشور دچار سقوط نخواهد شد، اظهار کرد: مشکل کشور فقط دشمن خارجی و جریان غربگرای داخلی نیست بلکه مسؤولانی که تنبلی می‌کنند و کار نمی‌نند هم مشکل ساز هستند، تحریم‌های داخلی ابعاد مختلفی دارند، تحریم تولید کننده علیه مردم، تحریم مردم علیه تولید کننده، تحریم بانک علیه تولید کننده، تحریم دولت علیه تولید کننده، تحریم مدیران علیه مردم، از ابعاد تحریم داخلی هستند.

عبدالملکی گرانفروشی، احتکار و تولید اجناس با کیفیت پایین را از مصادیق تحریم تولید کننده علیه مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: برندگرایی، تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفتن و غفلت به معنای توجه نداشتن به مسأله حمایت از تولید داخلی، از عوامل شکل دهنده تحریم مردم علیه تولید ملی است، حدود 100 هزار میلیارد تومان معادل یک و نیم میلیون فرصت شغلی حاصل تحریم مردم علیه تولید ملی است.

والدین به تربیت صحیح اقتصادی فرزندان خود اهمیت دهند

نظریه پرداز اقتصادی عدم تخصیص تسهیلات به تولید کننده از سوی بانک‌ها را مصداق تحریم بانک‌ها علیه تولید ملی دانست و تصریح کرد: واردات بی رویه، بدهی به بخش خصوصی، بروکراسی معیوب و مسائلی از این دست مصادیق تحریم دولت علیه تولید داخلی است، دولتی که بدهی خود به بخش خصوصی را پرداخت نمی‌کند موجب ورشکستگی بخش خصوصی خواهد شد، مدیر فاسد، مدیری که اهل سیاسی کاری باشد و یا مدیر بی کفایت عامل تحریم مدیران علیه مردم هستند که این میزان میان 40 تا 50 درصد است.

وی با بیان اینکه 5 تا 7 درصد مدیران ارشد و کل متأسفانه دچار فساد هستند، عنوان کرد: والدین وظیفه دارند فرزند خود را به درستی در زمینه معیشتی و اقتصادی تربیت کنند، کسی که بیکار است و فرهنگ کار و توان کارآفرینی ندارد قطعا از سوی والدین تربیت درستی در زمینه اقتصادی نداشته است. جریان‌های سیاسی نیز به زندگی اقتصادی و معیشتی مردم آسیب می‌زنند، به عنوان مثال فتنه سال 88 یکی از عواملی است که به اقتصاد و معیشت جامعه آسیب جدی زد و عاملی مهم در کاهش سرمایه گذاری در کشور شده است. بیش از 100 میلیارد دلار جریان فتنه به کشور آسیب اقتصادی وارد کرده است.

کارشناس مسائل اقتصادی، اقتصاد مقاومتی را به منظور رفع تحریم‌های داخلی دانست و اظهار کرد: فرهنگ سازی در مصرف یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است، آگاه سازی مصرف کننده و تولید کننده در زمینه حمایت از حقوق یکدیگر در زمینه فرهنگ سازی بسیار مؤثر است، بخشی دیگر از اقتصاد مقاومتی مسأله نظام سازی و پرداختن به مباحثی نظیر استاندارد و نظارت بر کیفیت و قیمت‌ها است.

ما‌نمی‌توانیم شعار نفوذی‌ها است

عبدالملکی نفوذ را ابزار دشمن در جنگ اقتصادی عنوان کرد و گفت: نفوذی‌ها به ما می‌گویند نمی‌توانیم، اصلا راهکار شناسایی نفوذی‌ها همین جمله نمی‌توانیم است، پس از این نمی‌توانیم نگاه به غرب را مطرح می‌کنند و معتقد هستند که باید برای رشد و پیشرفت به سمت غرب برویم، مشکل ما در مبارزه با تحریم‌های داخلی مسأله نفوذ است که اگر این مشکل نبود با برطرف کردن تحریم داخلی تحریم خارجی هم از بین می‌رفت.

وی با بیان اینکه در سیستم فعلی اقتصادی جهان بیشترین اثرگذاری منوط به شرایط جهانی است، تصریح کرد: در نظام فعلی اقتصاد جهانی آنچه سرنوشت کشورها را تعیین می‌کند رخدادها و پدیده‌های بین المللی است و به همین دلیل گردانندگان اقتصاد جهان استکبار جهانی است که به هر کشوری بخواهد می تواند شوک و بحران اقتصادی تزریق کند و در این صورت اقتصاد خانواده و محله بیشترین آسیب را خواهند دید. همانطور که این مشکل را امروزه در کشور شاهد هستیم.

استقبال بزرگان علم اقتصاد جهان از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

کارشناس مسائل اقتصادی شکل گیری اقتصاد کشورها مبتنی بر اقتصاد خانواده قدرتمند و استفاده از ظرفیت‌های خانواده و محله‌ها را از مبانی اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این حالت است که هم افزایی اتفاق خواهد افتاد، این نظریه‌های اقتصاد مقاومتی و مبانی آن را با بزرگان علم اقتصاد جهان مطرح کرده‌ایم و همه از آن استقبال کرده‌اند.

عبدالملکی در ادامه عنوان کرد: جریان‌هایی که در مسیر مبارزه با جریان امپریالیستی آمریکا قرار دارند با یک خلأ مهم در حوزه نظریه پردازی اقتصادی مواجه هستند که با ارائه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از این سیاست‌ها استقبال کردند و خواهان گسترش و نشر آن در جهان شدند و به کاربردی بودن اقتصاد مقاومتی تأکید دارند.

وی تورم کشور را وارداتی ارزیابی کرد و گفت: میانگین قیمت تمام شده ارز برای اقتصاد کشور حدود 2 برابر است که انتظار 12ونیم درصد تورم وارداتی را ایجاد می‌کند اما تورم بسیار بیشتر از این مقدار است، علت این موضوع تورم توهمی و عامل روانی است، اقتصاد ایران دچار این بیماری شده است و علت رشد قیمت‌ها این موضوع است.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) مسائلی نظیر خروج آمریکا از برجام، بازگشت تحریم‌ها و تحریم‌های جدید را عامل شکل گیری توهم تورم در کشور دانست و اظهار کرد: تا 15 مردادماه اتمسفر واقعی تحریم‌ها علیه ما تغییری نکرده بود و همچنان تعلیق تحریم‌ها سرجای خود بود، در حالی که عمده فشارهای اقتصادی همزمان با اعلام خروج آمریکا از برجام شکل گرفت و این نشان دهنده توهم تورم در کشور است.

نقدینگی از مشکلات مهم اقتصاد کشور است

عبدالملکی ریشه واقعی مشکلات اقتصادی کشور را دلاریزه بودن اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: شرطی شدن اقتصاد کشور نسبت به خبر تحریم‌ها یکی دیگر از ریشه‌های واقعی مشکلات اقتصادی کشور و شکل گیری تورم توهمی است، دو حرف غلط به مردم زده شد که مشکلات بسیاری به دنبال داشت، یکی فلج کننده بودن تحریم‌ها و دیگری برداشته شدن تحریم‌ها با برجام بود. مسأله دیگر در ریشه یابی معضل‌های اقتصادی کشور خلق نقدینگی سنگین در کشور است که نظیر یک اقیانوس بزرگ بالای سر اقتصاد کشور حضور دارد و با ورود به هر عرصه‌ای موجب انفجار خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی خلق پول توسط بانک مرکزی را از علل خلق نقدینگی در کشور برشمرد و افزود: شبکه بانکی نیز خلق کننده پول است و در کنار بانک مرکزی که به دستور دولت پول بدون پشتوانه خلق می‌کند، آنها نیز برای رفع مشکلات خود و امورات خود خلق پول می‌کنند، وام دادن و ارائه تسهیلات و وارد شدن این پول‌ها به بانک‌های مختلف بخشی از این روند خلق پول است که از بانک مرکزی آغاز و در شبکه بانکی گردش می‌کند./1304/پ202/ب1

ارسال نظرات