۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۱
کد خبر: ۵۹۳۱۹۶
یادداشت؛

کارگران چه می‌شوند؟

کارگران چه می‌شوند؟
یکی از مهم‌ترین اقشار مردم که به نظر می‌رسد با بی‌مهری دولت در حوزه تأمین معیشت مواجه شده، قشر کارگر است که به علت تورم، فشار شدیدی را احساس می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب روز گذشته در جریان دیدار خود با مردم قم تأکید مهمی در خصوص توجه ویژه مسئولان به موضوع معیشت مردم داشتند؛ اتفاقی که این روز‌ها به یکی از مطالبات جدی اقشار مختلف مردم در حوزه اقتصادی تبدیل شده، اما به نظر می‌رسد که دولت هنوز اهتمام ویژه‌ای به این موضوع ندارد.
 
یکی از مهم‌ترین اقشار مردم که به نظر می‌رسد با بی‌مهری دولت در حوزه تأمین معیشت مواجه شده، قشر کارگر است؛ قشری که پس از افزایش شدید نرخ ارز و متعاقب آن بروز تورم، فشار شدیدی را احساس کرد، اما تلاش چندباره برای جبران قدرت خرید آن‌ها ناکام ماند.
 
موضوع اینجا بود که مطابق همیشه در جریان برگزاری شورای حقوق و دستمزد که به اصرار نماینده کارگران برگزار شد، بار دیگر دولت به سمت کارفرمایان غش کرد و با توجیه اینکه افزایش حقوق کارگران می‌تواند در شرایط فعلی به تولید لطمه بزند، پرونده افزایش حقوق کارگران در سال جاری را برای همیشه بست.
 
البته در این میان دولت که زیر فشار کارگران برای جبران قدرت خرید خود بود، تصمیم گرفت تا کارگران را نیز مشمول دریافت بسته حمایتی قرار دهد. بر این اساس هیئت وزیران در تاریخ ۲۷ آبان ماه به‌پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را تصویب کرد.
 
در راستای این طرح چهار گروه مشمول بسته حمایتی می‌شوند که کارگران در گروه چهار قرار دارند.
 
مشمولان گروه چهارم شامل خانوار‌های با درآمد ماهانه کمتر از ۳۰ میلیون ریال در گروه‌های کارگران ساختمانی، قالی‌بافان و شاغلان صنایع‌دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان، رانندگان بین‌شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلان کسب و کار‌های خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، بازنشستگان، دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری و دیگر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند.
 
اما جالب اینجاست که به‌رغم آنکه مرحله اول بسته حمایتی ۲۰۰ هزار تومانی به بسیاری از اقشار حتی کارمندان دولت هم پرداخت شده و همه آن‌ها آماده دریافت بسته دوم هستند، هنوز بیش از ۱۴ میلیون کارگر بسته حمایتی خود را دریافت نکرده‌اند و تأمین اجتماعی هم اعلام کرده‌است هنوز برنامه مدونی در خصوص نحوه پرداخت این بسته وجود ندارد.
 
البته اگر از این پرسش بگذریم که دریافت یک کمک ۲۰۰ هزارتومانی تا چه حد می‌تواند عقب‌ماندگی‌های زندگی کارگران را در شرایط فعلی اقتصادی کشور تأمین کند، باید سؤال مهم‌تری در این خصوص از دولت پرسید که چرا دولتی‌ها در تأمین اعتبار لازم برای سبد حمایتی بیش از ۱۴ میلیون کارگران تعلل می‌کند.

بسته به سرنوشت افزایش حقوق دچار شد
 
حالا پس از آنکه پرونده افزایش حقوق‌ها در سال ۹۷ با وعده پرداخت بسته حمایتی از سوی دولت برای همیشه بسته شد که به نظر می‌رسد دولتی‌ها در حال طراحی بازی تازه‌ای هستند که پرداخت این بسته حمایتی را نیز به سرنوشت افزایش حقوق‌ها مبتلا کنند.
 
مؤید این ادعا، اظهارات حاتم شاکرمی، معاون وزیر کار در امور روابط کار است که خبر از بررسی افزایش حق مسکن کارکنان مشمول قانون کار در نشست هفته آینده شورای عالی کار خبر داده‌است.
 
وی با اشاره به برگزاری نشست شورای عالی کار طی هفته آینده اظهار داشت: در جلسه هفته آینده موضوع بررسی افزایش حق مسکن کارگران و همچنین اصلاح آیین دادرسی در دستور کار قرار دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم گفته‌های این مقام مسئول را به صورت ساده بازگو کنیم، بدان معناست که وزارت کار نه‌تن‌ها از موضوع افزایش حقوق‌ها در سال ۹۷ گذشته است، بلکه با مسکوت گذاشتن پرونده پرداخت بسته حمایتی به کارگران به سراغ چانه‌زنی بر سر حقوق سال ۹۸ کارگران رفته و عملاً کارگران نباید در این خصوص منتظر باشند.
 
حال باید منتظر ماند و دید که آیا تذکر مهم روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص رسیدگی به معیشت اقشار مختلف مردم توسط مسئولان باعث تلنگر به مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توجه به معیشت ۱۴ میلیون کارگر خواهد شد یا خیر؟ /۱۰۱/۹۶۹/م
ارسال نظرات