۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۵۹۳۲۷۷
حجت الاسلام علوی تهرانی:

حضرت زینب حامی ولایت بودند

حضرت زینب حامی ولایت بودند
استاد حوره علمیه با بیان اینکه حضرت زینب(س) شبیه ترین فرد به حضرت خدیجه(س) است، گفت: ایشان حامی ولایت بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوره علمیه، شب گذشته در هیات حاج مسلم هادیان با موضوع ذکر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: جایگاه ذکر در معارف دینی واجب است؛ بنابراین انسان همیشه باید ذاکر خداوند باشد.

وی با بیان اینکه خداوند در سوره احزاب آیه 41 انسان های مومن را به ذکر الهی امر می فرماید، ادامه داد: انسان اگر از یاد خداوند غفلت کند شیطان بر او چیره می شود؛ انسان به هر میزان خداوند را یاد کند از تسلط شیطان در امان می ماند برای همین ذکر الهی برای همه انسان ها واجب است تا از شر شیطان در امان بمانند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با استناد به سوره توبه، ابراز کرد: کسانی که خداوند را فراموش می کنند خداوند نیز آنان را از لطف خود محروم می کند؛ یکی از الطاف الهی بخشش هنگام لغزش ها است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند قوم فاسق و گناه کار را هدایت نمی کند و آنان را مشمول شفاعت نخواهد کرد؛ فسق نتیجه ترک ذکر الهی است.

وی با اشاره به سوره بقره، گفت: خداوند در این سوره انسان را توصیه می کند تا حضرت حق را یاد کند؛ انسان باید خداوند را به صورت دائمی یاد کند تا شیطان بر او مسلط نشود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان حدیثی از پیامبراسلام، عنوان کرد: پیامبراسلام خطاب به امیرمومنان علی(ع) فرمودند: امت من طاقت انجام سه عمل را ندارند نخست مواسات در اموال است؛ یکی از علامات شیعه واقعی مساوات با برادران دینی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در جامعه اسلامی مسلمانان نسبت به یکدیگر وظیفه دارند، گفت: همچنین پیامبر فرمودند امت من طاقت انجام رفتار منصفانه را ندارند؛ رفتار منصفانه آن است که انسان هر چه را برای خود می پسندد برای دیگران نیز بپسندد و هر چه را برای خود نمی خواهد برای دیگران نیز نخواهد. انسان اگر دوست ندارد کسی او را تحقیر کند او نیز نباید دیگری را تحقیر کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در ادامه بیان داشت: پیامبراسلام سومین عمل طاقت فرسا برای امت خویش را ذکر دائمی خداوند بیان فرمودند؛ مراد از ذکر الهی آن است که انسان در مواجه با گناه از خداوند بترسد و آن را ترک کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبراسلام می فرمایند: کسی که خداوند را اطاعت کند او خداوند را یاد کرده است اگر چه نماز و روزه اش فقط به اندازه واجبات باشد؛ در مواجه با حرام ترک کردن آن برای رضای خداوند بسیار دشوار است.

وی اضافه کرد: از سخت ترین اموری که خداوند برای بندگان واجب کرده یاد خودش به صورت دائمی است. مراد از ذکر الهی عملکرد صحیح انسان در مواجهه با حلال و حرام الهی است.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان با استناد به حدیثی از پیامبراکرم(ص)، خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند: زینب شبیه ترین فرد به حضرت خدیجه است همان گونه که خدیجه در روزهای سخت حامی پیامبر الهی و اسلام بود زینب در کربلا حامی ولایت خواهد بود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات