۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۵۹۳۳۹۳

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۲ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۲ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، جزئیات تامین سرمایه طرح‌های پتروشیمی از طریق فروش اوراق مشارکت اسلامی را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۲ دی‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

نگرانی در مورد رشد اقتصادی جهان، قیمت نفت را کاهش داد
 
با نگرانی در مورد رکود اقتصادی در جهان، قیمت نفت نزدیک به ۲ درصد در معاملات روز جمعه کاهش یافت و رشته روند افزایشی ۹ روزه ایجاد شده به دنبال امید به حل اختلاف تجاری میان چین و آمریکا را گسست.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱.۲۰ دلار کاهش ۶۰.۴۸ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با یک دلار کاهش ۵۱.۵۹ دلار در هر بشکه معامله شد.

اما هر دو شاخص نفتی دومین هفته افزایشی خود را ثبت کردند و نفت برنت حدود ۶ درصد و نفت خام آمریکا ۷.۶ درصد افزایش ارزش را ثبت کردند.

شاخص جهانی نفت در روز پنج شنبه، نخستین ۹ روز متوالی افزایشی از سپتامبر ۲۰۰۷ را ثبت کرد. نفت خام آمریکا نیز همین رکورد را از سال ۲۰۱۰ به بعد ثبت کرد.

تقویت احتمال پایان یافتن جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن در اوایل هفته بازار نفت را تقویت کرد. ۳ روز مذاکرات میان دو غول اقتصادی در روز چهارشنبه، بیانیه قطعی نداشت، اما مذاکرات سطح بالا احتمالا اواخر این ماه صورت گیرد.

بازیگران بازار در مورد آمار‌های اخیر رشد اقتصادی محتاط هستند، زیرا این آمار نگرانی‌هایی در مورد رکود اقتصادی جهان ایجاد کرده است.

نگرانی‌هایی در مورد سلامت رشد جهانی اقتصاد با توجه به بروز نشانه‌هایی مبنی بر که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کمترین رشد اقتصادی از سال ۱۹۹۰ خواهد بود، وجود دارد.

هو فرام، تحلیلگر بازار در سیدنی گفت: «اگر شاهد یک رکود اقتصادی باشیم، قیمت نفت خام به علت همبستگی و ارتباط با رشد اقتصادی افت می‌کند.»

بیشتر تحلیلگران پیش بینی خود از رشد اقتصادی جهانی برای سال ۲۰۱۹ را به کمتر از ۳ درصد کاهش داده اند و برخی از پدیدار شدن یک رکورد در میان اختلافات تجاری و مارپیچ بدهی‌ها نگران هستند.

از نظر عرضه، بازار‌های نفتی به علت کاهش تولید از سوی اوپک تقویت شدند. زیرا بازار‌های نفتی از نیمه دوم ۲۰۱۸ با فزونی عرضه مواجه بودند. آمریکا یک دلیل اصلی بروز فزونی عرضه بود به طوری که تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۸ به رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز رسید.

کم شدن صادرات نفت از سوی ایران از ماه نوامبر نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرده است.

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به آخرین روز هفته گذشته افزایش داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۰۵ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۶۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۷.۹ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با ۲۲۰ تومان افزایش نسبت به نرخ پنجشنبه، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

یورو در مرکز مبادلات ارزی ۴۸۱۶ تومان، درهم امارات ۱۱۴۳ تومان و پوند انگلیس نیز ۵۳۹۲ تومان قیمت خورده و به واجدان شرایط دریافت ارز‌های دولتی فروخته می‌شود.
 
قیمت‌های درج شده برای انواع سکه و طلا از اتحادیه طلا و جواهر گرفته شده است.
 
مردم به شایعات در بازار ارز توجه نکنند
 
بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مردم توجه دارند که در ماه‌های اخیر به رغم تلاش آمریکا در اعمال فشار اقتصادی و روانی که با استفاده از ابزار‌های مختلف پیگیری می‌کند، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری ارکان نظام و بویژه حمایت روسای محترم قوای سه گانه توانسته است ثبات نسبی را در بازار ارز ایجاد نموده و ثبات بازار پول را تداوم بخشد.

بدیهی است که این اقدامات آن‌هایی را که به اخلال بازار و آشفتگی اقتصاد دل بسته بودند، به سمت انتشار شایعات متعدد خصوصاً در مورد بانک‌ها برای ایجاد تزلزل در بین مردم وا داشته است.

بانک مرکزی از مردم عزیز درخواست دارد به شایعات در مورد بانک‌ها توجه نداشته و مطمئن باشند بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر و متولی بازار پول از حقوق مردم عزیز صیانت کرده و اجازه هیچگونه آسیب به دارایی‌های آنان را نخواهد داد.

تخصیص ۱۲۵ هزار میلیارد ریال برای راه اندازی ۶۰ طرح صنعتی و معدنی
 
معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت از ۱۲۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای راه اندازی ۶۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی و ایجاد ۱۳ هزار شغل در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خبر داد.
 
سعید زرندی در نشست مشترک مدیران بخش خصوصی، این طرح‌ها را جزو طرح‌های مهم ملی برشمرد که به طور منظم پایش می‌شوند.
 
وی افزود: ظرفیت‌های خالی و طرح‌های غیرفعال و نیمه تمام باید با مدل‌های مشارکتی فعال شوند.
 
زرندی ادامه داد: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برخی از آن‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به صورت ویژه پیگیری می‌شود.
 
به گفته وی، این طرح‌ها با نگاه ارتقای توان تولید ملی و درونزایی اقتصاد انتخاب شده که با هدف تکمیل و توازن زنجیره ارزش، استفاده از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نیمه‌تمام، بهره‌برداری از مزیت‌های نسبی، توسعه صادرات و افزایش رقابت‌پذیری در دست اجرا قرار دارند.
 
زرندی گفت: طرح‌های ایجادی در اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست و ما از نظام بانکی نیز درخواست کردیم از این سیاست پیروی کند.
 
وی همچنین تاکید کرد برای تامین مالی صنعت باید از اتکا صرف به سیستم مالی پرهیز کرد و به طرف بازار سرمایه و دیگر راهکار‌های موجود رفت.
 
بنا به این گزارش، وزیر صنعت، معدن و تجارت چهارشنبه گذشته در نشست مشترک با رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: واحد‌های بسیاری توانایی تولید بیشتر و بازار برای تولیدات خود دارند، اما به دلیل کمبود سرمایه در گردش، قادر به استفاده از توان و ظرفیت تولید خود نیستند.
 
کمبود نقدینگی، رکود در بازار و افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه، از جمله مشکلات بخش صنعت کشور به شمار می‌رود.
 
هجدهم آبان نیز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اولویت‌های اصلی این وزارتخانه در دوران تحریم را «تامین کالا‌های اساسی، تنظیم بازار و نظارت»، «حمایت از تولید و تامین مواد اولیه»، «نوسازی و بازسازی صنایع» و «تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان» اعلام کرد.
 
صادق نجفی گفت در همه برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، این اولویت‌ها دیده شده است.
 
بیست و نهم اردیبهشت امسال، سازمان برنامه و بودجه کشور پیش نویس آیین نامه اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور برای اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد از طریق کمک‌های فنی و اعتباری را برای تصویب هیات وزیران ارائه کرد. این آیین نامه تیرماه امسال از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد.
 
براساس این تبصره، همه مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷، صرف تولید، اشتغال‌زایی، آموزش و ... می‌شود.

جزئیات تامین سرمایه طرح‌های پتروشیمی از طریق فروش اوراق مشارکت

حسین علی‌مراد، با اشاره به تامین سرمایه طرح‌های پتروشیمی از طریق انتشار اوراق قرضه، اظهار کرد: مجوز انتشار اوراق در قانون ایران و در چارچوب فعالیت‌های بازار سرمایه که همان بورس است، دیده شده است. طبق بررسی‌های انجام شده، نکته‌ی مهم این است که شرکت‌هایی که متقاضی استفاده از این اوراق در صنعت پتروشیمی هستند، یک مشکل اساسی دارند که ضمانتی که برای صادر شدن این اوراق لازم است، با چالش‌هایی روبه‌رو است.

وی با تاکید بر این‌که به اعتقاد ما انتشار اینگونه اوراق با توجه به شرایط فعلی ایران و لزوم اتکاء به منابع داخلی بسیار مطلوب است، افزود: مشکل این است که نمی‌توانند ضمانت‌نامه‌های خاص را ارائه کنند و صادرکردن اوراق به تعویق می‌افتد و ممکن است امکان‌پذیر نباشد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تشکیل کارگروهی برای حل مشکل مذکور خبر داد و گفت: کارگروهی متشکل از مدیران ارشد وزارت نفت به اتفاق شخص وزیر، شرکت‌ها و هلدینگ‌هایی که می‌خواهند از این نوع اوراق استفاده کنند، تشکیل شده تا راهکار‌هایی برای حل مشکل مذکور پیش‌بینی شود. احتمالا از راهبردی که این کارگروه قرار است به آن برسد، استفاده می‌شود تا چاپ اوراق سریع‌تر اتفاق بیفتد.

علی‌مراد ادامه داد: درواقع برای این‌که اوراق عرضه شود و سازمان بورس مجوز لازم را برای عرضه اوراق به مردم صادر کند، به ضمانتی نیاز دارد که این ضمانت باید سازوکار عملی داشته باشد که مورد پذیرش بورس واقع شود. این‌که این ضمانت در طرح‌های پتروشیمی توسط چه شرکت‌هایی ارائه و چگونه انجام شود، مورد سوال است که در کارگروه بررسی می‌شود.

وی به این سوال که این اوراق برای تامین سرمایه کدام طرح‌ها پیش‌بینی شده است، پاسخ داد: این موضوع برای طرح‌هایی است که اولویت صنعت پتروشیمی و وزارت نفت بوده و از نظر استراتژیک برای کشور مهم است. هم‌چنین برای طرح‌هایی که مراحل پایانی خود را طی می‌کند و با تزریق کمی سرمایه راه‌اندازی خواهند شد. فعلا بهتر است نام طرح‌ها ذکر نشود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره میزان سرمایه مورد نیاز برای اتمام طرح‌های مذکور نیز، ادامه داد: میزان سرمایه مورد نیاز برآورد شده، اما تمرکز خاصی روی مبلغ اوراق نداریم، زیرا میزان سرمایه سرگردان مردم بیش از نیاز صنعت پتروشیمی است.

براساس این گزارش، چندی پیش بهزاد محمدی - مدیرعامل صنایع پتروشیمی - اعلام کرد: وزیر نفت به‌طور جدی پیگیر موضوع تامین مالی طرح‌های پتروشیمی است و تامین سرمایه از طریق فروش اوراق مشارکت اسلامی هم در حال پیگیری بوده و هر هفته نشست‌های آن در دفتر وزیر نفت برگزار می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرده بود که تامین مالی طرح‌های پتروشیمی از طریق فروش اوراق مشارکت در ماه‌های آتی به سرانجام برسد که بخشی از مشکلات مالی طرح‌ها حل شود. /۲۰۳/۹۶۹/م
ارسال نظرات