۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۵۹۳۵۲۱
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

تعصبات کور به کفر و بی دینی می‌انجامد

تعصبات کور به کفر و بی دینی می‌انجامد
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: انسان باید از تعصبات کور خود دست برداشته و به منطق نیز توجه داشته باشد تا تعصبات کار انسان را به کفر و بی دینی نکشاند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در ادارمه تفسیر آیه ۱۴ سوره کهف، گفت: اصحاب کهف که خداوند از آن‌ها به عنوان جوانمردانی نام برد که به خدا ایمان آوردند و ما نیز آن‌ها را هدایت کردیم.

وی افزود: در این آیه خداوند می‌فرماید، ‹‹وَ رَبَطْنا عَلی‏ قُلُوبِهِمْ›› ما قلوب آن‌ها را به هم مرتبط کردیم و این در حالی است که اگر شما هر آنچه در آسمان و زمین است انفاق می‌کردید نمی‌توانستید بین مرد صدر اسلام دوستی و همدلی و پیوند ایجاد کنید، اما خدا توانست قلوب انسان را به هم نزدیک کند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: شیطان و دشمنان اسلام به دنبال این هستند که ارتباط بین مردم را برهم بزنند و بین مومنان تفرقه و اختلاف ایجاد کنند چرا که تفرقه انداختن و حکومت کردن یک اصل در شناخت دشمن است.

به گفته وی، اگر انسان متوجه شود اختلافات سبب سوء استفاده دشمن می‌شود حتی اگر اختلاف برحق هم باشد باید اختلافات را کنار بگذارد.

وی افزود: در اختلاف بین دو نفر حتی اگر برای یک نفر بر حق و برای دیگری ناحق باشد، چنانچه متوجه شوید دشمن قصد سوء استفاده از اختلافات را دارد باید اختلافات را کنار گذاشت چرا که این سیره امیرمومنان (ع) است که وقتی خلافت حضرت در صدر اسلام غصب شد بیعت نکرده، اما همین که متوجه شد دشمن قصد سوء استفاده دارد بلافاصله بیعت کرد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: زمانی که امیرمومنان (ع) متوجه شد اگر بیعت نکند اسلام بیشتر آسیب خواهد دید و ضربه خواهد خورد با وجود اینکه حق با امیرمومنان (ع) بود، اما حضرت به خاطر اینکه اسلام آسیب نبیند بیعت کرد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا (س) وقتی متوجه شد اگر برای بر حق بودن امیرمومنان (ع) اصرار و پافشاری کند اصل اسلام به خطر خواهد افتاد کوتاه آمد و امیرمومنان (ع) از حضرت فاطمه (س) خواست برای تداوم بقای اسلام نفرین نکند.

وی ادامه داد: آنجایی که مباحث اختلافی حتی اگر بر حق هم هست به تسلط دشمن بر مسلمانان منجر خواهد شد، مسلمانان باید کوتاه آمده و از دامن زدن به اختلافات که به نفع اسلام نیست خود داری کنند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: دشمنان اسلام از جمله رژیم صهیونیستی اسرائیل، آمریکا و انگلیس به دنبال ایجاد اختلاف بین شیه و سنی در کشور هستند و در این راه هزینه‌های سنگینی نیز پرداخت می‌کنند، اما پیروان امیرمومنان (ع) باید مراقب باشند دست به کاری نزنند که سبب خوشحالی و رضایت اسرائیل و آمریکا و انگلیس باشد.

وی افزود: از این آیه نتیجه می‌گیریم انسان برخی اوقات گرفتار تعصبات و تفکرات کوری می‌شود که نمی‌تواند از آن‌ها دست بکشد، در حالیکه با چند دقیقه تفکر و مشورت با اهل فن متوجه اشتباه خود خواهد شد، اما با این حال به دلیل برخی از منافع و تعصبات بیجا بر روی باطل پافشاری کرده و این پافشاری تا مرز شرک به خدا نیز می‌رسد.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه انسان باید از تعصبات کور خود دست برداشته و به منطق نیز توجه داشته باشد تا تعصبات کار انسان را به کفر و بی دینی نکشاند، گفت: اگر آن‌ها دست از کفر بر نمی‌داشتند اینگونه نبود که نمی‌فهمیدند بلکه خوب هم می‌فهمیدند، اما از تعصبات کور دست بر نمی‌داشتند./۱۳۰۷/پ310/ب1
ارسال نظرات