۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۵۹۳۵۷۴
سردبیر فقه حکومتی وسائل مطرح کرد؛

دستاورد‌های معنوی انقلاب اسلامی شایسته توجه بیشتر

دستاورد‌های معنوی انقلاب اسلامی شایسته توجه بیشتر
داودی معتقد است برای سنجش بهتر ایران اسلامی باید میان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تفکیک کرد و از دستاورد‌های هرکدام به صورت مجزا صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا داودی، سردبیر پایگاه فقه حکومتی وسائل در نشست بیان دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی که در پایگاه مقاومت بسیج خواهران حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم برگزار شد، در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: وقتی از دستاوردهای 40 ساله صحبت می شود عموما مباحث مادی و قابل اندازه گیری مورد لحاظ قرار می گیرد. مانند شاخص های اقتصادی، رفاهی، بهداشتی، جمعیتی، فرهنگی. این شاخص ها در واقع بیانگر میزان موفقیت و عدم موفقیت یک کشور در مقیاس بین المللی است اما برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک ماهیت منحصر به فرد استفاده از این شاخص ها به تنهایی نمی تواند استفاده کرد.

وی در ادامه افزود: برای سنجش بهتر ایران اسلامی باید میان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی تفکیک کرد و از دستاوردهای هرکدام به صورت مجزا صحبت کرد.

سردبیر پایگاه فقه حکومتی وسائل درباره شروع جریان انقلاب اسلامی که از بعثت نشات گرفته است گفت: انقلاب اسلامی جریانی است که با بعثت پیامبر گرامی(ص) اسلام شکل گرفته است و در اولین قالب خود حکومت نبوی در عربستان را شکل داد. این انقلاب در تمام طول تاریخ اسلام حیات داشته و قالب های مختلفی را به خود گرفته است. گاهی در قامت روشنگری فاطمی و خروش زینبی، گاهی در چهره حکومت علوی یا صبر حسنی و قیام حسینی و زمانی با شاگردپروری امامان معصوم(علیهم السلام) نمایان شده است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در دوران پس از غیبت دچار فترت شد و جز در موارد معدود مصداقی برای آن قابل مشاهده نیست. همین امر باعث می شود انقلاب اسلامی ایران در عصر مدرن دارای اهمیت و موقعیت ویژه ای باشد. با این تعریف انقلاب ما تداوم مسیر 1400 ساله اسلام است که اهداف و کارکردهای خاص خود را دارد و دستاوردهای آن را باید بر اساس همین اهداف مورد بررسی قرار داد. انقلاب اسلامی در دوران پس از غیبت دچار فطرت شد و جز در موارد معدود مصداقی برای آن قابل مشاهده نیست.

وی افزود: جمهوری اسلامی اما به عنوان محصول انقلاب اسلامی مسئولیت و وظیفه خاص خود را دارد که متفاوت از انقلاب اسلامی است. جمهوری اسلامی وظیفه دارد تا جریان تاریخی انقلاب اسلامی را به پیش ببرد و با صدور اندیشه و تفکر اصیل اسلامی_شیعی به جهان تلاش کند تا انسان ها را به سمت سعادت دنیوی و اخروی رهنمون سازد. وظیفه دیگر آن حمایت و مدیریت کشور ایران و جامعه ایرانی به سمت سعادت دنیوی و اخروی است که بخشی از آن شامل مسائل مادی قابل اندازه گیری با معیارهای جهانی است. این بعد از دست آوردها همواره توسط جمهوری اسلامی به صورت کامل بیان شده است و در این جلسه بهتر است به دستاوردهای انقلاب اسلامی بپردازیم.

سردبیر پایگاه فقه حکومتی وسائل پیرامون خلاء معنوی در جهان معاصر تاکید کرد: جهان معاصر درگیر خلاء معنویت شده است و روانشناسان خلاء معنوی را مهمترین عامل افزایش مشکلات روحی و اجتماعی می دانند. شکل گیری جریان اندیشه ای آزاد برای پر کردن این خلاء معنوی بی شک انسان ها را به سمت اسلام و تشیع سوق می دهد که این موجبات ترس دنیاگرایان را فراهم کرده است. محصول این ترس تولید معنویت های ساختگی و مقابله با تفکر برای شناخت معنویت هدایت گر از طریق ابزارهای مختلف مانند رسانه و آموزش است. جهان غرب تلاش می کند انسان های تشنه معنویت را از طریق دین های ساختگی فریب دهد و در صورت عدم موفقیت در گام دوم تلاش می کند اسلام حقیقی را تحریف کند. اسلام آمریکایی یا اسلام رحمانی دین ساخته دنیاگرایان برای منحرف کردن انسان ها از مسیر حقیقت است.

وی در ادامه بیان داشت: انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته توانسته است پیام جهانی خود را از شرق تا غرب عالم گسترش دهد و شل گیری پروژه هایی مانند اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی توسط استکبار جهانی خود بیانگر موفقیت انقلاب اسلامی و ترس عمیق سران کفر و الحاد از موفقیت انقلاب اسلامی است.

داودی درباره گرایش به اسلام در اروپا گفت: به حدی این رشد  ادامه داشته است که در طول 10 سال آینده دین اسلام به دین اول اروپا تبدیل می شود و این زنگ خطر مهمی برای استکبار جهانی محسوب می شود. شکل دادن به داعش نیز محصول همین ترس است که  از یک سو تلاش برای ترویج اسلام هراسی و کاهش اسلام گرایی است و از سوی دیگر تلاش برای مقابله درون اسلامی با تفکر اصولی و صحیح شیعی است که توسط ایالات متحده و متحدانش شکل گرفته است.

وی در پایان اشاره کرد: علیرغم تمام تلاش های ذکر شده انقلاب اسلامی توانسته است روح حق طلبان جهان را با پیام انسانی و ایمانی خود جلا دهد. شخصیت هایی مانند شیخ زکزاکی در نیجریه، سید حسن نصرالله در جهان عرب و شخصیت های متعدد دیگر از شرق آسیا تا آمریکای لاتین و شمالی تحت تعلیم همین اندیشه متعالی بوده اند. افرادی که با دست خالی و بدون بهرمندی از رسانه و منابع مالی، جهان خود و اطرافیانشان را تغییر داده اند. بر این اساس می توان گفت انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته علیرغم تمام فشارها و دشمنی‌ها توانسته هدف خود را پیش ببرد و دست آوردهای مهم را به دست آورد./829/پ202/س

خبرنگار: محمدمهدی مرادی

ارسال نظرات