۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۹۳۵۸۰
استاد حوزه علمیه:

مقصود از توحید فعل و عقیده ما به وحدانیت الله است

مقصود از توحید فعل و عقیده ما به وحدانیت الله است
حجت الاسلام والمسلمین وفسی گفت: مقصود از توحید فعل ما است که در واقع حقیقت خلقت را یکی بدانیم و برای ذات باری تعالی شریک قائل نشویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین وفسی استاد حوزه علمیه تهران ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله ایروانی در تشریح معنای توحید خاطر نشان کرد: توحید از باب تفعیل است و در تفسیر حقیت آن می گویند یعنی وحدانیت منشأ هستی که خود اصولی ترین مبنای اسلام است.

مقصود از توحید فعل و عقیده ما به وحدانیت الله است

وی در ادامه افزود: مقصود از توحید فعل ما است که در واقع حقیقت خلقت را یکی بدانیم و برای ذات باری تعالی شریک قائل نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین وفسی ضمن تشریح اقوال در ضروری و بدیهی بودن ذات اقدس اله ابراز کرد: به عقیده برخی متکلمین از جمله علامه، شهید بهشتی و شهید مطهری وجود خدا بدیهی است و نیاز به برهان و استدلال ندارد.

ذات باری تعالی به استناد قرآن بدیهی است

استاد فلسفه و کلام حوزه علمیه گفت: در عبارت «الله موجود» از منظر قرآن وجود ذات باری تعالی به استناد آیه قرآنی «أ فی الله شک فاطر السماوات و الارض» بدیهی و نیاز به مبرهنات ندارد.

وی در ادامه با اشاره به عقیده برهان پذیر بودن وجود خدا و استفاده از استدلالات اظهار کرد: همانطور که گروه هایی هستند ذات باری تعالی را بدیهی می دانند در مقابل گروه هایی به چشم می خورد که ذات وی را به خودی خود منکر می شوند و به جای سوال از کیستی او سوال از چیستی او می کنند که خود نشان از مبرهن بودن ذات اوست.

رای فلاسفه نیز موید نظریه متکلمین است

حجت الاسلام والمسلمین وفسی با اشاره به عقیده فلاسفه در این موضوع گفت: فلاسفه مدعی اند از جمله «الله موجود» که اشاره به واجب الوجود بالذات دارد می شود استنتاج کرد که وجود باری تعالی بدیهی است.

استاد فلسفه و کلام حوزه علمیه در تشریح یکی از مشکلات امروزه در کلام جدید خاطرنشان کرد: یکی از معضلات مبنایی فعلی در علم کلام جدید و بدیع این است که متکلمین معتقدند؛ الهیات و مبنای کلمات مصطلح دینی اصلا معنا ندارد و نمی شود از امثال: موجود، شیء و عالم برداشت معنوی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین وفسی در پاسخ به این اشکال ابراز کرد: هرچند پاسخ متکلمین این است که این کلمات از عالم طبیعت انتزاع شده اند اما این پاسخ پسندیده و مقبولی نیست./811/پ202/ب1

ارسال نظرات