۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۹۳۷۶۲
به همت پژوهشگاه المصطفی بررسی شد؛

نقش مراجع تقلید در پیروزی و تحکیم انقلاب اسلامی ایران

نقش مراجع تقلید در پیروزی و تحکیم انقلاب اسلامی ایران
نشست علمی «نقش مراجع معظم تقلید در پیروزی و تحکیم انقلاب اسلامی ایران» با سخنرانی «حجت‌الاسلام عبدالمهدی» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین عبدالمحمدی پیش از ظهر امروز در نشست علمی «نقش مراجع معظم تقلید در پیروزی و تحکیم انقلاب اسلامی ایران»، ضمن اشاره بر اهمیت توجه به نقش مراجع عظام تقلید در پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت جایگاه مرجعیت در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، باید حوزه و روحانیت به عنوان بخش مهم و اثرگذار تاریخ انقلاب اسلامی ایران مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی، در ادامه، به فرازهایی از سخنان امام خمینی(ره) اشاره نمود و اذعان داشت: امریکایی‌ها تاکنون ده‌ها کتاب تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی گردآوری نموده‌اند؛ در این نوشتارها با مستشاران و ژنرال‌های امریکایی و درباریان فراری مصاحبه‌های مختلفی به منظور تحریف تاریخ انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی ضمن تأکید بر جلوگیری از تحریف حقایق انقلاب اسلامی ابراز داشت: در آثار و نوشته‌های تحریف‌شده، نقش مرجعیت و توده روحانیت در شکل‌گیری انقلاب اسلامی کم‌رنگ یا حتی نادیده گرفته شده است؛ بنابراین، نیاز است نقش بی‌همتای مراجع معظم تقلید در فرایند انقلاب اسلامی به خوب تدوین و تبیین شده، در این باره روشنگری نماییم.

حجت‌الاسلام عبدالمحمدی با بیان این که انقلاب اسلامی مولد حوزه‌های علمیه بوده، نباید این مهم را به دایه‌های نااهل واگذار نمود، اذعان داشت: اگر خدا ناخواسته در این جهت کوتاهی شود، مسئله مشروطیت رخ خواهد نمود و انقلاب را به انحراف خواهد کشاند.

وی به اهمیت نقش‌آفرینی طلاب و حوزه‌ها و حمایت ایشان از انقلاب اسلامی و توجه به نیازهای انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: علما و مراجع در مبارزه با طاغوت و تشکیل حکومت اسلامی اتفاق نظر داشته، تنها اختلاف دیدگاه از نظر شیوه مبارزه و قالب‌ها بود.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این که انحراف در کشورها تمدن‌های انسانی را با عقب‌ماندگی روبه‌رو می‌سازد، اظهار داشت: اگر عالمان دین و اندیشمندان اسلامی در سیاست ورود نکنند، بی‌دینان عرصه حکومت‌داری را در دست خواهند گرفت و کشور را به سوی انحراف و عقب ماندگی سوق خواهند داد که نمونه‌های آن در تاریخ بسیار زیاد است.

وی بر گستردگی موضوع نقش مراجع در پیروزی انقلاب و تحکیم پایه‌های نظام و فقدان امکان تشریح همه ساحت‌های آن در یک جلسه تأکید و خاطرنشان کرد: تبیین‌ بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران، جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب اسلامی، تبیین نقش بی‌نظیر علما و مراجع در پیروزی انقلاب و حفظ آن و نیز انقلابی ماندن حوزه و پیروی طلاب و فضلا از سلف صالح، از مؤلفه‌های مهم این موضوع به شمار می‌رود.

سخنران این نشست ذومراتب بودن همراهی مراجع تقلید را با امام(ره) مورد توجه قرار داد و یادآور شد: سابقه خوش علمی و اخلاقی امام(ره) در حوزه علمیه، در همراهی مراجع با ایشان تأثیر بسزایی داشت که منجر به نقش اثربخش تعامل مناسب امام(ره) با مراجع شد.

وی سال‌های آغاز نهضت پیش از تبعید امام(ره)، دوران تبعید امام(ره) و دوران انقلاب را از مراحل بررسی نقش مراجع در نهضت امام(ره) دانست و اذعان داشت: نقش مراجع در انقلاب اسلامی را می‌توان در ساحت‌های مختلفی مانند «تشکیل جلسات مشورتی برای تحقق اهداف امام(ره)»، «صدور اطلاعیه و بیانیه در حمایت از انقلابیون»، «ارسال تلگراف به مسئولان حکومتی»، «پاسخ به استفتائات سیاسی و اجتماعی» و «حضور در تحصن‌ها و تجمع های سیاسی» بررسی نمود.

حجت‌الاسلام عبدالمحمدی افزود: مقابله با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، تحریم رفراندم انقلاب سفید و اصلاحات ارضی، حمایت از قیام 15خرداد و تلاش برای آزادی امام خمینی(ره) و اعتراض به قانون کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی(ره)، از مهم‌ترین اقدامات مراجع در سال‌های آغازین نهضت بود.

وی تلاش برای لغو تبعید امام (ره)، تلاش برای آزادی و عفو اعضای مؤتلفه اسلامی، تلاش برای آزادی مدرسین حوزه علمیه قم و تداوم نهضت در قالب اعتراض به اقدامات مختلف رژیم و هم‌پیمانانش را از اقدامات مراجع در دوران تبعید امام خمینی(ره) برشمرد و خاطرنشان کرد: تقویت نهضت در قالب مجالس ختم آقامصطفی، مقابله با توهین به امام خمینی(ره) در روزنامه اطلاعات، واکنش به کشتار 19 دی و چهلم‌های پی‌درپی و نیز مقابله با بختیار و تلاش برای بازگشت امام(ره) به میهن، از مهم‌ترین رویکردهای مراجع و علما در دوران انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام عبدالمحمدی با بیان این که بین بزرگان حوزه هیچ کس با امام(ره) مخالفت نمی‌کرد، به بخشی از سخنرانی بزرگان حوزه‌های علمیه در حمایت از امام خمینی(ره) اشاره نمود و اظهار داشت: در همراهی مراجع تقلید با امام(ره)، ضمن تأیید مشروعیت نهضت، پشتوانه مردمی مراجع به امام(ره) منتقل می‌شد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم انقلاب بماند و اسلامیت آن پررنگ باشد، باید روحانیت ایفای نقش نموده، مراجع تقلید در صحنه بمانند؛ اگر بخواهیم مشروطیت تکرار نشود، باید در صحنه حضور داشته باشیم و این انقلاب نورانی را در پاسخ به نیازهای مختلف اجتماعی یاری برسانیم.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی خاطرنشان کرد: برای اسلامی باقی ماندن انقلاب لازم است همراهی مراجع با نهادهای انقلابی بیش از پیش گسترش یابد، زیرا اتحاد مراجع تقلید در تببین نظرات و دیدگاه‌ها بسیار مؤثر است.

وی اذعان داشت: ارزشمندی انقلاب، مدیون تعالیم اسلامی و قوانین الهی است؛ برای نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه باید ضمن موضوع‌شناسی، تشکیلاتی منسجم برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ترسیم گردد./876/د102/ج

ارسال نظرات