۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۵۹۳۸۱۲
فضای مجازی و فرهنگ ایرانیان(11)

نگاهی به مستند روزهای صفر

نگاهی به مستند روزهای صفر
روزهای صفر گوشه‌ای از جنایت آمریکا علیه ایران در حوزه سایبر را به نمایش گذاشته است. اتفاقی که ناخواسته علت‌ مبارزه با نظام استکباری را تداعی می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مهمترین مسئله امروز برای فضای مجازی، نفوذ از طریق وب به ساختار نظامی یک کشور است. مستند روزهای صفر تولید خود آمریکا است و با تاثیرگذارترین افراد در ساختن ویروس استاکس نت نیز مصاحبه شده است.

مستند روزهای صفر به حمله سایبری آمریکا با هدایت دو نهاد NSA و CIA و همکاری گروه سایبری رژیم صهیونیستی موسوم به 8200 علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. این مستند ساخته الگس گیبنی در سال 2016 در آمریکا تولید شد.

یادداشت // نگاهی به مستند روزهای صفر

 

ویروس استاکس نت برای نفوذ و تخریب نیروگاه‌های برق، کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها طراحی شده بود، این تلاش ساده برای دزدیدن اطلاعات نیست بلکه آنها تلاش می‌کنند که وارد صنعتی‌ترین بخش کشور و نیروگاه‌ها بشوند و با نفوذ در آن آشکارا موتورهایش را منفجر کنند.

ویروس استاکس نت چیست؟

استاکس نت ترکیبی از دو اسم داخل ویروس است و کارایی‌اش به دلیل بسته بودن فضای سایبری نیروگاه‌های هسته‌ای ایران از طریق نیروی جاسوس وارد شد. میشل یکی از افسران سازمان NSA می‌گوید: «باور ما این بود که اگر اسرائیل محدودیت‌هایش را بداند، درست است که در نیروی هوایی خیلی خوب هستند، ولی هدف خیلی کوچک است و فاصله بسیار زیاد از هدف (نیروگاه‌های هسته‌ای ایران) بسیار سخت محافظت می‌شود.

 

یادداشت // نگاهی به مستند روزهای صفر

پس اگر آنها اقدام به حمله ناگهانی با هواپیماهای نظامی کنند، ما مجبور می‌شویم چیزی را که اسرائیل شروع کرده، تمامش کنیم، به عبارت دیگر خیلی از ماها در دولت فکر می‌کنند که هدف حمله و بمباران نابودی نیروگاه‌های هسته‌ای ایران نیست بلکه اسرائیل به دنبال این است که ما را به جنگ با ایران وادار کند.

حمله روز صفر، یک حمله سایبری است که از آسیب‌پذیر بهره‌برداری می‌کند که علنا فاش نشده است، تقریبا هیچ دفاعی در برابر یک حمله روز صفر وجود ندارد تا زمانی که آسیب پذیری نامعلوم بماند، نرم افزار تحت تاثیر را نمی‌توان پچ کرد و محصولات آنتی ویروس هم قادر به تشخیص آن نخواهند بود.[1] نمونه‌هایی از حملات برجسته روز صفر شامل تروجان هیدراک (Hydraq) 2010 می‌شود که به عنوان آئورورا هم شناخته می‌شود که با هدف سرقت اطلاعات از چندین شرکت طراحی شده بود.

یادداشت // نگاهی به مستند روزهای صفر

اسرائیل نیروهای سایبری خود را سازماندهی کرده است

کرم استاکس نت 2010 که چهار آسیب پذیری روز صفر را برای هدف قرار دادن سامانه‌های کنترل صنعتی ترکیب کرده بود و حمله 2010 بر ضد RSA می‌شود.[2] اسرائیل برای سازماندهی سازمان جنگ سایبری خود از اوایل دهه 1990 دارای حداقل برخی از قابلیت‌های جنگ سایبری بوده است و این قابلیت‌ها به مرور زمان رشد و تکامل یافته‌اند.

در سال 2002 واحد خاصی از آژانس امنیت ملی اسرائیل (ISA) مسئول مسائل دفاعی علیه حملات سایبری شد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که وظیفه عملیات‌های جنگ سایبری موضوع اختلاف بین مدیریت نیروی دفاعی اسرائیل (IDF) C4I (دستور کنترل، ارتباطات، کامپیوترها و سرویس اطلاعات) و واحد 8200 (اطلاعات سیگنال‌ها) هئیت مدیره سرویس اطلاعات نظامی که معمولا AMAN نامیده می‌شود.[3]

یادداشت // نگاهی به مستند روزهای صفر

یکی از ماموران ارشد NSA که در مستند اجازه افشای نام و چهره‌اش را نداد گفت: اتفاقا ویروس استاکس نت یک ماموریت پوشیده بود، شما به اندازه‌ای که فکر می‌کنید از واقعیت خبر ندارید ... ما خیلی نزدیک به فاجعه بودیم. در آمریکا وظایف بر دوش CIA و NSA و فرماندهی نظامی سایبری، GCHQ در بریتانیا، از ستاد ارتباطات دولت انگلیس و بخش اطلاعاتی مخصوص ایران استفاده کردیم ولی همکار اصلی ما موساد بود و کارهای فنی توسط واحد 8200 انجام می‌شد و اسرائیل واقعا کلید داستان بود.

حمله برای خسارت وارد کردن به حیثیت ایران

این حمله سایبری علاوه بر خسارت معنوی، علمی و روانی به ایران، خسارت مادی هنگفتی را نیز تحمیل می‌کرد به طوری که می‌توانست اتفاقات هیروشیما و ناکازاکی را این بار نه با حمله نظامی بلکه با اشتباه محاسباتی و نفوذ در ساختار هسته‌ای ایجاد کند و یادآوری نماید.

یادداشت // نگاهی به مستند روزهای صفر

پیچیدگی ویروس استاکس نت به اندازه‌ای است که می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را تحمیل نماید. این ویروس کاملا هوشمندانه و بدون هدایت و راهبری کسی عمل می‌کرد و برایش سیستمی چیده شده بود که بتواند بدون مدیریت بیرونی فعالیت کند. نتیجه این اتفاق خسارت عظیم به شبکه هسته‌ای ایران بود که با تلاش مهندسان ایران تا حدودی ناکام ماند و نتوانستند به غایت نهایی خود دست یابند.[4]

این مستند گوشه‌ای از جنایت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه سایبر را به نمایش گذاشته است. اتفاقی که ناخواسته برای ما علت‌های مبارزه با نظام استکباری را تداعی می‌کند. این اثر به شما شناخت می‌دهد که دشمن در چه سطحی از عمل قرار دارد و اگر بناشد تا ما غفلت کنیم و به استدلال‌های پوشالین مبارزه با آمریکا را مذمت نماییم، شاید زود دیر شود و جبران خواسته‌ها اندک باشد.

یادداشت // نگاهی به مستند روزهای صفر

آنها بعد از امتحان انواع حمله‌ها به ساختارهای هسته‌ای ایران، سرانجام با شیوه‌ی دیپلماتیک پیچ و مهره انرژی هسته‌ای ما را از هم باز کردند و چهار دانشمند هسته‌ای مان را به شهادت رساندند و نهایت امر جک استراو قاتل دانشمندان ما را برای عادی سازی به دیدار خانواده‌های شهدای هسته‌ای بیاورند. این مسئله یادآوری همان جنگی است که جاری است. /882/ی703/س

علی اصغر سیاحت هویدا


[1] رهیافت‌هایی نو در جنگ سایبری (جلد اول)، ص285

[2] رهیافت‌هایی نو در جنگ سایبری (جلد اول)، ص 286

[3] رهیافت‌های نو در جنگ سایبری (جلد اول)، ص 489

[4] البته بعدها عده‌ای پیدا شدند که در روندی موسوم به مذاکرات هسته‌ای کار دانشمندان و مهندسان ایرانی را راحت کردند و در قلب راکتور بتن ریخته شد و بخش اعظمی از سانترفیوژها را باز کرده و به انباری‌ها منتقل کردند.

ارسال نظرات