۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۵۹۳۹۲۱

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۶ دی ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
از شنبه آینده -بیست و نهم دی ماه- همه کارگرانی که زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، بسته حمایتی دریافت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

قیمت جهانی طلا کاهش یافت
 
با کاهش ارزش دلار در معاملات امروز، قیمت طلا افزایش یافت، اما این افزایش با بهبود اندک ارزش اوراق قرضه کاهشی شد.

هر اونس طلا با ۵۱ سنت کاهش ۱۲۸۹ دلار فروخته شد.

کارستن فریتچ، تحلیلگر کامرزبانک گفت به نظر می‌رسد که طلا در سطح ۱۳۰۰ دلار با مانع مواجه شده است.

«بازار‌های بورس بهبود یافتند و بی‌ثباتی‌های سیاسی همچنان وجود دارد که به نظر می‌رسد به اندازه کافی برای بالا بردن طلا تا ۱۳۰۰ دلار کافی نیستند.»

بازار‌های بورس پس از بی‌ثباتی بسیار در پایان سال گذشته، ثبات یافته‌اند وبا ازسرگیری مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا تسکین یافته‌اند.
______________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز در بازار تهران
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۳ میلیون و ۹۱۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۳ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۳۵ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۵۸ هزار و ۵۴۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۹.۶ دلار معامله می‌شود.

** قیمت‌های درج شده برای انواع سکه و طلا از اتحادیه طلا و جواهر گرفته شده است.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ پایانی دیروز، ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

یورو در مرکز مبادلات ارزی ۴۷۹۱ تومان، درهم امارات ۱۱۴۳ تومان و پوند انگلیس نیز ۵۴۰۰ تومان قیمت خورده و به واجدان شرایط دریافت ارز‌های دولتی فروخته می‌شود.
______________________

دولت ترامپ معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را تمدید می‌کند
 
دولت ترامپ با اجازه دادن به ایران برای ادامه صادرات نفت، فضای بازی برای خود باقی می‌گذارد که در ادامه امسال می‌تواند کاتالیزوری برای کاهش قیمت‌های نفت باشد.

نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران، برایان هوک، در آخر هفته گذشته میلادی، از این که با قاطعیت اعلام کند که ایالات‌متحده در مورد تحریم‌های نفتی ایران و محدود کردن صادرات این کشور سخت‌گیرانه‌تر عمل خواهد کرد، سر باز زد. او در را برای تمدید معافیت‌هایی باز گذاشت که به برخی از بزرگترین خریداران ایران اجازه می‌دهد به واردات نفت از این کشور ادامه دهند.

تصمیم دولت ترامپ در ماه نوامبر برای اعطای معافیت از تحریم‌ها به ۸ خریدار نفت ایران، شامل چین و هند، بازار‌ها را غافل‌گیر کرد و باعث شد قیمت‌های نفت ۳ ماه پیاپی افت کنند.

نماینده سابق تحریم‌های ایران در دولت اوباما، آموس همچستین، می‌گوید: در ماه می ۱۰۰ درصد معافیت‌ها تمدید خواهند شد. دلیل این امر این است که اگر شما معافیت ندهید و کسی به واردات ادامه دهد، آنگاه مجبور هستید وی را تحریم کنید و احتمالا شما نمی‌خواهید آن‌ها را تحریم کنید.

برایان هوک در اجلاس جهانی انرژی انجمن آتلاتتیک گفت: ما به دنبال اعطای هیچ معافیت یا تعلیق تحریم‌ها برای واردات نفت ایران نیستیم.

هرچند وقتی که خبرنگار سی‌ان‌بی‌سی او را با این سوال که آیا دولت ترامپ معافیت‌ها را تمدید خوااهد کرد، تحت فشار قرار داد، گفت: من هنوز نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم.

او گفت: آن‌چه می‌توانم بگویم این است که، ما معتقدیم وقتی بازار نفت با عرضه بهتری روبرو باشد، آنگاه این ما را در شرایط خیلی بهتری قرار خواهد داد تا صادرات ایران را به صفر برسانیم.

اظهارات هوک اشاره به این دارد که بخشی از تصمیم دولت در موقع به پایان رسیدن معافیت‌ها در آغاز ماه می، به قیمت نفت بستگی خواهد داشت.

مایکل کوهن، رییس تحقیقات بازار‌های انرژی در بارکلیز، می‌گوید: من معتقدم این دولت آن‌چه برخی از ما قبلا گفته بودیم را صراحتا بیان کرد، که رابطه مستقیمی بین سطح قیمت نفت و به کارگیری تحریم‌ها وجود دارد.

کوهن قبلا گفته بودکه قیمت نفت برنت پایین‌تر از ۶۰ دلار، دولت ترامپ را بر آن خواهد داشت که تحریم‌ها علیه ایران را سخت‌تر کنند و از صادرات نفت آن بکاهند. از سوی دیگر، قیمت نفت برنت بالای ۸۰ دلار، دولت ترامپ را مجبور خواهد کرد تا اجازه دهد حجم قابل‌توجهی از نفت ایران به بازار‌های نفت برسد.
______________________

کارگران زیر پوشش تامین اجتماعی از ۲۹ دی بسته حمایتی می‌گیرند
 
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از شنبه آینده -بیست و نهم دی ماه- همه کارگرانی که زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، بسته حمایتی دریافت می‌کنند.

شریعتمداری افزود: بسته حمایتی مشمول آن دسته از کارگرانی می‌شود که نام آنان در فهرست بیمه تامین اجتماعی قرار داشته و هیچ یک از اعضای خانواده آنان این بسته را دریافت نکرده باشند.
 
وی ادامه داد: از ابتدای هفته آینده یکصد هزار نفر از بازنشستگان روستایی نیز بسته حمایتی دریافت می‌کنند.
 
شریعتمداری یادآوری کرد: پیش از این، بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق بازنشستگی فولاد مشمول دریافت بسته حمایتی شده بودند.
 
بنا به این گزارش، پس از نوسان قیمت ارز و تاثیر آن بر کالا‌های مصرفی، پیشنهاد افزایش حقوق کارگران مطرح شد. در پی این روند، دولت طرح توزیع بسته حمایتی میان قشر‌های آسیب پذیر و زیر پوشش نهاد‌های حمایتی و آن دسته از افرادی را که حقوق ماهیانه آنان کمتر از سه میلیون تومان است، ارائه کرد.
 
تاکنون افرادی که زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند و همچنین بازنشستگان لشگری، کشوری، تامین اجتماعی و کارمندان دولت این بسته حمایتی را دریافت کرده اند. مبلغ بسته حمایتی ۲۰۰ هزار تومان است.
______________________

قیمت جهانی نفت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار می‌ماند

طبق نظرسنجی سالانه رویترز از کارشناسان انرژی، قیمت نفت تا یک دهه آینده نزدیک سطوح فعلی خواهد ماند و تا سال ۲۰۲۳ حدود ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.

بنا به این گزارش، با وجود افت اخیر قیمت‌های نفت، پیش‌بینی‌ها حدود ۵ دلار در هر بشکه کمتر از نظرسنجی سالانه قبلی بود که در ابتدای سال ۲۰۱۸ انجام گرفت و در مقایسه با سه سال اخیر، اندکی تغییر داشته است.

انتظارات بلندمدت برای میانگین قیمت نفت برنت حدود ۷۰ دلار در هر بشکه است که نزدیک به میانگین قیمت تحقق یافته ۷۲ دلار در سال ۲۰۱۸ است.

نتایج بر مبنای پاسخ‌های بیش از ۱۰۰۰ کارشناس بازار انرژی در نظرسنجی است که بین هشتم تا یازدهم ژانویه انجام گرفت.

انتظار می‌رود قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به طور میانگین ۶۵ دلار در هر بشکه باشد که نسبت به نظرسنجی سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تغییری نداشته است.

همچنین پیش‌بینی شده است میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۰ به ۶۵ دلار در هر بشکه برسد که ۵ دلار در هر بشکه کمتر از رقم پیش‌بینی شده در نظرسنجی قبلی است.

اکنون عده کمی از کارشناسان انرژی انتظار دارند که قیمت‌های نفت تا پایان دهه جاری به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند، زیرا رشد تولید نفت شیل آمریکا نگرانی از کمبود عرضه را برطرف کرده است.

شمار تحلیلگرانی که انتظار داشتند میانگین قیمت‌های نفت به بیش از ۹۰ دلار در سال ۲۰۲۰ برسد، از ۱۳ درصد در نظرسنجی سال ۲۰۱۶ به تنها ۳ درصد در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد.

تا سال ۲۰۲۳ همچنان انتظار می‌رود میانگین قیمت‌ها ۷۰ دلار باشد و اکثرا قیمت بین ۶۰ تا ۸۰ را پیش‌بینی می‌کنند که نشان می‌دهد اکثر کارشناسان انرژی تصور می‌کنند تولید کافی برای برآورد رشد مصرف وجود خواهد داشت.

در میان شرکت کنندگان در این نظرسنجی، ۲۶ درصد در تولید نفت و گاز (اکتشاف، حفاری، تولید، پالایش، بازاریابی و خدمات میدان نفتی) مستقیما مشارکت داشتند.

اکثر سایرین در بخش بانکداری و فاینانس (۱۸ درصد)، پژوهش (۹درصد)، خدمات حرفه‌ای (۹ درصد)، صندوق‌های پوشش ریسک (۸ درصد) و تجارت کالای فیزیکی (۶ درصد) کار می‌کنند.

نتایج نظرسنجی از کسانی که مستقیما در تولید نفت و گاز حضور داشتند مشابه افراد فعال در بخش‌های دیگر بود. فعالان بخش نفت و گاز و کسانی که خارج از این صنعت هستند، کم و بیش دورنمای مشابهی برای قیمت‌های نفت در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ داشتند. با این حال فعالان انرژی نسبت به سایرین خوش‌بینی بیشتری به قیمت‌های نفت داشتند، اما اختلاف تنها ۱.۵۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۹ است که تا سال ۲۰۲۳ به ۳.۵۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا می‌کند.

شرکنندگان در نظرسنجی اطمینان بیشتری نسبت به قیمت‌های نفت در سال جاری و آینده نسبت به سال‌های بعد داشتند که با توجه به افزایش ابهامات در بلندمدت، طبیعی است و سطح ابهامات نسبت به چهار نظرسنجی قبلی ثابت بود.

ابهامات کوتاه مدت تغییرات اندکی داشته است و اختلاف میان پیش‌بینی‌های قیمت، ۸ دلار در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با ۷ دلار در سال ۲۰۱۸، ۶ دلار در سال ۲۰۱۷ و ۸ دلار در سال ۲۰۱۶ بود.
______________________

ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور ۱۱ برابر شد

سیدزمان حسینی معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر در سمینار آموزشی مدیریت مصرف انرژی الکتریکی در ساختمان‌ها اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تنوع نیروگاه‌ها در سطح کشور بوده‌ایم به نحوی که انرژی برق هم‌اکنون از طریق نیروگاه‌های مختلفی همچون دیزلی، اتمی، گازی، تجدیدپذیر، برق‌آبی، چرخه ترکیبی، تولید پراکنده و بخاری تولید می‌شود.

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر تصریح کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با کشور‌های همسایه هیچگونه تبادل برق نداشتیم، اما در حال حاضر با هفت کشور همسایه تبادل برق داریم.

حسینی با بیان اینکه بیش از ۵ دهه است که تمام کشور‌های توسعه یافته با هم ارتباط شبکه‌ای الکتریکی دارند، بیان کرد: مبادله انرژی برق در این کشور‌ها براساس اهداف و منافع اقتصادی و سیاسی صورت می‌پذیرد.

وی در خصوص استراتژی‌های تغییرات در سیستم‌های تامین انرژی آینده، گفت: کاهش تولید کربن و استفاده روزافزون از منابع انرژی تجدیدپذیر، مشارکت بیشتر مشترکان، استفاده از فناوری‌های نوین از جمله ICT، مدیریت گلوگاه‌های شبکه، طراحی و سیاستگذاری در بازار‌های جدید انرژی، در نظر گرفتن محدودیت‌های زیست محیطی و امکان دسترسی حداکثری مردم جهان به انرژی برق از جمله استراتژی‌های تغییرات در سیستم‌های تامین انرژی آینده است.

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر افزود: شبکه‌های توزیع فعال، دیجیتال کردن واحد‌های تولیدی، گسترش HVDC و استفاده از الکترونیک قدرت، سیستم‌های ذخیره سازی انرژی، مفاهیم جدید در بهره‌برداری، کنترل و طراحی بازار برق، مفاهیم جدید در حفاظت، مفاهیم توسعه یافته برنامه‌ریزی و کنترل توان اکتیو و راکتیو، ابزار جدید برای ارزیابی عملکرد فنی سیستم و افزایش ظرفیت انتقال از جمله اقدامات استراتژیک برای تحقق شبکه‌های برق آتی است.

حسینی در خصوص اهداف استراتژیک مدیریت مصرف و تقاضا گفت: حل مشکلات شبکه، حل مسائل محیط زیست و حل مسائل اقتصادی و بازار برق از جمله اهداف استراتژیک مدیریت مصرف و تقاضاست که دنیا برای اجرایی کردن این اهداف، استفاده از سیگنال‌های قیمتی، اطلاع‌رسانی عمومی، جایگزینی تکنولوژی و سهمیه بندی و مکانیزم بازار را مد نظر قرار داده‌اند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات