۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۹۴۱۱۷
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی:

مدارا کردن با بدهکاران اجر و ثواب اخروی ویژه ای برای انسان دارد

مدارا کردن با بدهکاران اجر و ثواب اخروی ویژه ای برای انسان دارد
استاد حوزه گفت: باید مراقبت کنیم که قرض تبدیل به ربا نشود که از بالاترین گناه ها است، اگر کسی قرض دهد و در قبال قرض شرط اضافه کند دچار ربا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین زین العابدین بیگدلی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که یادگیری و عمل به احکام دینی واجب است، گفت: مسائلی که انسان غالبا به آن ها احتیاج دارد باید آن ها را بیاموزد.

وی افزود: یکی از مسائل مبتلا به در این زمان مسأله بانکداری و قرض دادن و گرفتن است، قرض به معنای این است که انسان منفعت مال را به غیر تملیک کند، رسول اکرم(ص) فرمود قرض از مستحاب مؤکده است و هر کس به برادر مسلمان خود قرض دهد مال او زیاد می شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: به تجربه هم ثابت شده کسانی که دست به خیر هستند و اموال خود را در اختیار دیگران می گذارند بر مال آن ها افزوده می شود، پیامبر در ادامه روایت فرمودند ملائکه الهی به چنین افرادی رحمت می فرستند.

وی ادامه داد: در ذیل روایت آمده اگر طلبکاری به بدهکار مهلت دهد تا قرض خود را ادا کند به دلیل این مراعات او را به سرعت از پل صراط عبور می دهند، اگر در وضعیت امروز طلبکار با بدهکار مدارا کند اجر بسیاری خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی با بیان این که پل صراط از مو باریک تر و از شمشیر برنده تر است، ابراز داشت: گذر از این پل برای همه زحمت دارد اما مدارا کردن با بدهکار به اندازه ای ثواب دارد که فرد طلبکار را به سرعت از این پل عبور می دهد.

وی عنوان کرد: همچنین روایتی دیگر می فرماید اگر کسی از فردی قرض خواست اما او قرض نداد بهشت بر آن فرد حرام می شود؛ باید مراقبت کنیم که قرض تبدیل به ربا نشود که از بالاترین گناه ها محسوب می شود، اگر کسی قرض دهد و در قبال قرض شرط اضافه کند دچار ربا می شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر کسی می خواهد دچار ربا نشود باید در قالب مضاربه و عقود اسلامی عمل کند، مضاربه یعنی مالک اموال را در اختیار عاملی قرار دهد تا در قبال سرمایه خود سود دریافت کند.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6

/1323/پ202/ب1

محمد قمین
ارسال نظرات