۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۹۴۱۴۴
حجت الاسلام آقاپیروز:

برخی مسئولان اعتقادی به "اسلامی‌سازی علوم" ندارد

برخی مسئولان اعتقادی به
پژوهشگر فعال حوزوی می گوید متاسفانه در کشور ما، اهمیت کمتری به پژوهش و مراکز پژوهشی داده می‌شود، در امور پژوهشی هم پژوهش‌های علوم انسانی، درجه دوم تلقی می‌شود.

حجت الاسلام علی آقاپیروز  مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که مدیریت اسلامی معمولا در حد گروه در دانشگاه‌های کشور مطرح است، اظهار داشت: تا آنجا که اطلاعات من اجازه می دهد، دانشگاه  یا پژوهشگاه مدیریت اسلامی وجود خارجی نداشته و تنها یک پژوهشکده در دانشگاه قم با این نام وجود دارد که در شرایط فعلی غیرفعال است.

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به کم‌کاری‌های دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه‌های علمی تصریح کرد: متاسفانه دولت آقای روحانی اعتقادی به اسلامی سازی علوم ندارد و هزینه جدی هم در این زمینه نمی‌کند که در نتیجه این رویکرد مانع  تولید فزاینده مدیریت اسلامی شده است.

حجت الاسلام آقاپیروز در ادامه به فعالیت‌های دانشجویان و نخبگان علمی کشور در زمینه مدیریت اسلامی اشاره و مطرح کرد: در میان دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان دلسوز و علاقه مند گام های خوبی برای  تولید و تبیین مدیریت اسلامی برداشته اند.

وی در ادامه ابراز داشت: متاسفانه در کشور ما، اهمیت کمتری به پژوهش و مراکز پژوهشی داده می‌شود و آموزش در درجه اهمیت بالاتری قرار دارد و در امور پژوهشی هم پژوهش‌های علوم انسانی، درجه دوم تلقی می‌شود.

موضوع محوری پژوهش ها، چالش جدی برای پاسخگویی به نیازها

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که پژوهش‌ها عمدتا موضوع محور هستند تا مسأله محور، گفت: همین امر موفقیت مراکز پژوهشی را در پاسخگویی به  نیازها و خلأهای پژوهشی با چالش‌هایی جدی مواجه  می‌کند.

وی با تأکید بر این که نظام ترفیع پایه و ارتقای رتبه در دانشگاه و پژوهشگاه  مشکل زا است، اظهار داشت: این امر سبب شده است که محققان در کارهای پژوهشی نیازهای خود را مبنا قرار داده و دغدغه پژوهش و حل مسأله تحت الشعاع قرار گیرد.

حجت الاسلام آقاپیروز مطرح کرد: نگاه کمّی و نه کیفی به پژوهش موجب ضعف و  تنزل محتوای پژوهشی شده و شیوع استفاده  از روش‌های کمّی، نتایج تحقیق را تنزل داده است.

ضرورت هماهنگی و هدایت در تحقیقات اسلامی

وی با بیان این که در زمینه روش تحقیق در مدیریت اسلامی چالش جدی وجود دارد، گفت: تحقیقات مدیریت اسلامی نیاز به هماهنگی و هدایت دارد و متاسفانه چنین مرکزی وجود ندارد  که پژوهش ها را مدیریت کند.

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ماهیت علم دینی را مبهم توصیف و بیان کرد: دیدگاه‌های متنوعی درباره علم دینی و روش‌های آن وجود دارد و این ابهام به مدیریت اسلامی هم سرایت کرده است  و تحقیقات آن را به چالش کشانده است./876/ت301/س

مهدی شاهی
ارسال نظرات