۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۵۹۴۱۸۰
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد:

تبیین سیره فاطمی مهم‌ترین رویکرد مراسم ایام فاطمیه باشد

تبیین سیره فاطمی مهم‌ترین رویکرد مراسم ایام فاطمیه باشد
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد با تأکید بر پرهیز از طرح مسائل تفرقه‌افکن، گفت: باید تبیین سیره فاطمی مهم‌ترین رویکرد مراسم ایام فاطمیه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد، شامگاه امروز در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در مرکز خراسان شمالی، با اشاره به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و عزاداری فاطمیه اول در بجنورد، اظهار کرد: برگزاری مراسم فرهنگی، عزاداری و سخنرانی به همراه برپایی ایستگاه‌های صلواتی ازجمله برنامه‌های فاطمیه اول در مرکز خراسان شمالی است.

وی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از فرصت معنوی این ایام، افزود: ایام فاطمیه فرصت خوبی برای تبیین و ترویج سیره عملی و تربیتی دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) است، زیرا سیره فاطمی بهترین الگو برای زنان درزمینهٔ اخلاقی، اجتماعی، عبادی، پاک‌دامنی، عفاف و حجاب است.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی بجنورد با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار روحانیان در ایام فاطمیه، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) باید در همه شئون زندگی ما نمود حقیقی داشته باشد؛ ازاین‌رو باید در ایام فاطمیه بهتر از هر زمان دیگر شایستگی‌های این بانوی فداکار به‌خوبی تبیین و روشنگری شود که این مهم رسالت روحانیان و مبلغان است.

وی با تأکید بر پرهیز از طرح مسائل تفرقه‌افکن، گفت: باید تبیین سیره فاطمی مهم‌ترین رویکرد مراسم ایام فاطمیه باشد.

حجت‌الاسلام هدایتی با اشاره به اینکه تبیین سیره و زندگانی حضرت زهرا (س) از برنامه‌های شاخص محوری و مذهبی در ایام فاطمیه است، اضافه کرد: اگر مردم خواستار عزت و سعادت دنیوی و اخروی هستند باید به سیره اهل‌بیت (ع) و قرآن چنگ بزنند.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های اجرایی در ایام فاطمیه اول محتوای خوب و مناسب داشته باشند، گفت: همه روحانیان و مبلغان، مداحان و مسؤولان هیئات مذهبی و نهادهای دینی و فرهنگی باید تلاش کنند ایام فاطمیه و مراسم این دهه به فرصتی برای ارتقای بعد معنوی و معرفتی مردم تبدیل شده و منجر به مسائل حاشیه‌ای و متفرقه نشود.

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به‌ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم‌های ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات