۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۵۹۴۱۹۶
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

ادبیات انقلاب اسلامی به پشتوانه دفاع مقدس احیا شد

ادبیات انقلاب اسلامی به پشتوانه دفاع مقدس احیا شد
پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: ادبیات هر کشوری آینه تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن است و دهه 60 گویای این روایت تحولاتی انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد شاکری عضو کارگروه ادبیات و اندیشه داستانی انقلاب و هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع ادبیات داستانی دفاع مقدس به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ادبیات داستانی دهه 60 مهمترین مقطع زمانی در تاریخ ادبیات داستانی دفاع مقدس در چهار دهه گذشته بلکه جزو مهمترین مقاطع در تاریخ ادبیات اسلامی پس از انقلاب است.

پژوهشگر حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس در تشریح دلائل اهمیت یافتگی ادبیات دهه 60 خاطرنشان کرد: هویتمندی ادبیات داستانی دفاع مقدس در این مقطع حساس، تقابل جریان ادبیات داستانی متعهد و روشنفکری و صیرورت معنا دار ادبیات داستانی از دلایل اهمیت دهه 60 در حوزه ادبیات داستانی انقلاب است.

ظهور برخی مولفه های مکتب ادبیات داستانی انقلاب نشان از اهمیت دهه 60 در حوزه ادبیات است

وی در ادامه افزود: از جمله دلایل دیگر در مهم ساختن این برهه زمانی می توان به ظهور برخی مولفه های مکتب ادبیات داستانی انقلاب و همچنین ظهور جریان های نو و دوره جدید ادبیات داستانی بر پایه خوانش و نفد ادبیات تولید شده در دهه 60 اشاره کرد.

شاکری تاکید کرد: ادبیات داستانی دفاع مقدس در دهه 60 هویت پیدا کرد و تقابل همه جانبه ای با جریان های روشنفکری داشت، ادبیات هر کشوری آیینه تحولات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن است و دهه 60 گویای این روایت تحولاتی انقلاب اسلامی است.

پژوهشگر حوزه ادبیات داستانی ضمن تمثیلی تاکید کرد: ادبیات انقلاب اسلامی به پشتوانه دفاع مقدس احیا شد.

وی در تشریح جریان شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس گفت: جریان شناسی این حوزه به دو بخش حوزه نظر و تئوری و حوزه تولید و آموزش تقسیم می شود، در حوزه نظر و تئوری مکتب شناسی و سبک شناسی مورد بررسی قرار می گیرد و در حوزه تولید، داستان کوتاه و بلند در دهه های 60،70،80،90 صورت می پذیرد.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: طیفی از ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس در دوره دفاع مقدس مقتضی ادبیات ناقض در دهه های بعد بوده است، این موضوع یک کلان موضوع تاریخ شناسانه در عین حال جریان شناسانه و انسان شناسانه است./811/پ202/ب1

ارسال نظرات