۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۹۴۲۱۷
آیت الله اعرافی خبر داد؛

آمادگی حوزه برای تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی

آمادگی حوزه برای تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی
آیت الله اعرافی در دیدار دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از آمادگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برای تعامل همه جانبه با این شورا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله اعرافی در دیدار دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که در دفتر مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، عنوان کرد: ما در زمینه های مختلف آماده همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم، چرا که تعامل حوزه و این شورا برکات بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه، مسائل بسیاری وجود دارد افزود: ظرفیت های حوزه علمیه قم بسیار بالا بوده و در حال حاضر بالغ بر ۹۰ هزار طلبه زن و مرد و ایرانی و غیرایرانی در حال تحصیل هستند که این یک پدیده بسیار مهمی محسوب می‌شود، چرا که یک جمع نخبگانی متشکل از ۱۲۰ کشور و کل شهرهای ایران در قم گرد هم آمده اند و این مهم در پرتو انقلاب اسلامی شکل گرفته و در قم قبل از انقلاب شاهد این نوع موارد نبودیم.

مدیر حوزه های علمیه قم گفت: قم یک مرکز فرماندهی به بیرون را دارا می‌باشد و ۱۰ هزار استاد و محقق در شهر قم حضور داشته و مشغول به تحقیق و تفحص هستند.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ هزار نفر در حوزه قم حضور داشتند که در حال حاضر به شهر یا کشور خود بازگشته اند، مراکز و موسسات ریز و درشت بیش از ۳۰۰ مرکز بوده و از قم ۱۰۰ مجله خارج می‌شود و در حوزه دین دوسوم چاپ های کشور در قم است و به طور مطلق یک سوم چاپ‌های کشور در قم رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: در قم تنوع مجموعه ها بالا بوده و مجموع رشته هایی که در مراکز تخصصی تدریس می‌شود ۲۰۰ رشته است.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: محور اصلی علوم عقلی و عرفان در قم بوده و برای اتصال آن به مباحث حکومتی نیز کارهایی انجام شده است.

آیت‌الله اعرافی اظهار داشت: در پرتو نیازهایی که بعد از انقلاب ایجاد شده، قم تحرکی در این زمینه داشته و در حوزه تبلیغ در سال، بیش از ۳۰ هزار مبلغ به استان‌ها و کشورهای دیگر اعزام می‌شود.

وی تصریح کرد: ما متاسفانه فاقد مطالعات کلان و راهبردی حوزوی بوده ایم که اخیرا بازشناسی و واکاوی در این زمینه انجام شده و در سال جاری با وجود کمبود بودجه حدود یک سالی می‌شود که مرکز مطالعات راهبردی حوزه فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: یکی از محورهای دیگر فعالیت های ما این بوده که مطالبات رهبر انقلاب و مراجع تقلید جمع آوری شود و تا به بحث و بررسی پیرامون آن پرداخته شود.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: مبنای ما این بوده که حوزه را از اسناد جامع عبور دهیم که برای نخستین بار در تاریخ حوزه اتفاق می‌افتد که یک منشور در سطح راهبردهای کلان در حال تدوین است.

وی ابراز کرد: ما در این اسناد جامع به یک برنامه پنج ساله رسیده ایم که ۹۰۰ عنوان از طرح ها و برنامه ها مشخص شده و در دست تایید شدن می‌باشد.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: برای حوزه در تراز دنیای امروز ۱۶ اصل تدوین شده که در منشور چشم انداز پنج ساله پیش بینی شده است، کارویژه های روحانیت و حوزه نیز در این منشور مورد بازنگری قرارگرفته که بالای ۲۰۰ عنوان برای آن جمع آوری شده و ۳۰ الی ۴۰ عنوان آن اولویت نخست حوزه می‌باشد.

وی اضافه کرد: موضوع مسجد برای حوزه بسیار مهم بوده و آمایش حوزه به این هدف برگزار شده که به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک مسجد وجود داشته باشد، در طرح آمایش های حوزه ابعاد دیگر نیز پیش بینی شده است.

آیت‌الله اعرافی گفت: درختواره رشته های حوزه نیز با طرح ۱۷ رشته آموزشی و با مشارکت تعدادبالای اساتید نیز طراحی شده و ۲۷۰ رشته و گرایش تا کنون تدوین شده و سرفصل‌های و منابع آن تا یک سال آینده مشخص می‌شود، همچنین نقشه اجرای این طرح درختواره مهم می‌باشد.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: آموزش های کاربردی و مهارتی نیز طرح دیگر بوده که سطح بندی عمومی و تخصصی برای آن انجام شده که تا کنون حدود ۲۰۰ دوره پودمانی در ۲۰ محور برگزار شده است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: حوزه علمیه در طرح مقابله با آسیب های اجتماعی و با همکاری سازمان تبلیغات با وزارت کشور برنامه های مشترکی دارد و در قم ۵۰ تا ۶۰ موسسه در قالب پژوهشگاه در حال فعالیت هستند.

وی در پایان گفت: مجوز فعالیت‌های رسانه ای روحانیون در حال اخذ شدن بوده تا از ظرفیت های حوزه در این زمینه کمال استفاده صورت گیرد، همچنین در مورد برنامه های استانی برش های پنج ساله پیش بینی شده است. /924/د103/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات