۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۵۹۴۲۲۸
رییس انجمن مطالعات خانواده در ایران:

حرکت در قدمگاه شیطان، عامل سقوط آدمی است

حرکت در قدمگاه شیطان، عامل سقوط آدمی است
حجت الاسلام ناصری پور گفت: عاملی که در قرآن آمده است و آن را بسیار مذمت می کند این است که جایی که شیطان قدم می گذارد قدم برداریم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن ناصری پور رییس انجمن مطالعات خانواده در ایران شامگاه گذشته در زینبیه پاکدشت با اشاره به اهمیت الگو پذیری گفت: متأسفانه ما در تعریف صحیح الگو پذیری در جامعه دچار مشکل هستیم، به طور مثال وقتی از کسی سؤال می‌شود الگوی تو کیست اسم فلان شخصیت را می‌برد، زمانی که از او سؤال می‌شود چرا امام حسن (ع) را الگوی خودت قرار نداده‌ای در پاسخ می‌گوید از نوع زندگی امام حسن (ع) اطلاعی ندارم یا به عبارتی شناخت کافی از امام وجود ندارد.
 
وی ضمن بیان اینکه در حوزه الگو پذیری و یا اثربخشی کتاب‌ها و موارد زیادی وجود دارد که متأسفانه در شهر ما چندان ملموس و زیاد نیستند افزود: در باب الگو پذیری ابتدا باید دانست چه الگو‌های خوب و چه الگو‌های بد هستند و برای آن دلیل عقلی و منطقی داشته باشیم که راه آن رجوع به قرآن و کلام وحی و بررسی نظام تابع و متبوع از نگاه قرآن می‌باشد.
 
خطیب زینبیه پاکدشت ابراز داشت: در بررسی نظام تابع و متبوع در نگاه قرآن خواهیم یافت که از چه چیز‌هایی نباید تبعیت کرد که اولین آن عدم تبعیت از حدس و گمان است.

وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید که اگر از حدس و گمان تبعیت کنید مسیر شما دارای انحراف است، تا آنجا که حدس فقط در خود مردم است فقط به خود ضرر می‌رسانند، اما زمانی که به مرحله تبدیل شدن به یک عمل و فعل می‌رسد اشکالات اصلی پیدا می‌شوند و مردم وارد بلا و گناه خواهند شد.

مدیر مرکز تخصصی مدیریت اسلامی ادامه داد: یک حدس اشتباه می‌تواند یک امت را نسبت به یک نعمت محروم سازد که نمونه بارز آن داستان تاریخی زندگی سید مهدی قوام می‌باشد.

حجت الاسلام ناصری پور ادامه داد: نکته دوم عدم تبعیت از هوا و هوس می‌باشد، وقتی می‌گوییم دلم می‌خواهد فلان کار را انجام دهم این همان هوای نفس است که خداوند می‌فرماید تبعیت از آن تو را زمین خواهد زد.

مشاور عالی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در بیان سومین نکته تصریح کرد: سومین عاملی که در قرآن آمده است و آن را بسیار مذمت می‌کند این است که جایی که شیطان قدم می‌گذارد قدم برداریم؛ گاهی شیطان درون آدم است، گاهی نیز خدایی نکرده دوست انسان است که از نماز، مسجد و هیأت شما را دور می‌کند.

وی اضافه کرد: خداوند متعال دیگر نکات را انحراف نامیده است، اما در توصیف این نکته آن را به سقوط تشبیه کرده است که نشان از لزوم توجه ویژه‌تر به این مقوله دارد.

رییس انجمن مطالعات خانواده در ایران در ادامه با بیان اینکه دوری و عدم تبعیت از شهوت نکته بعدی است که در مطالعه نظام تبعیت قرآن بیان شده است، گفت: شهوت فقط آن چیزی نیست که در عوام گفته می‌شود، شهوت خواندن؛ شهوت دیده شدن، شهوت قدرت و امثال این‌ها هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ابدالله والی اولین کسی بود که پس از انحلال وزارت جهاد سازندگی از سوی افراد نادان به روستا‌های دور افتاده بدون آنکه کسی متوجه شود برای خدمت سفر می‌کرد و تا آخر عمر کسی او را نشناخت، اما می‌بینیم که امروز چند نفر جمع می‌شوند و از یک کار کوچک هزاران خبر می‌سازند، این همان شهوت است، مسیر انقلابیگری و خدمت به مردم این کار‌ها نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه دیده می‌شود که حتی آقایان برای کسب مقام و منصب حتی در سطح مجلس شورای اسلامی، هزاران گناه کبیره و صغیره مرتکب می‌شوند و این آفت همان شهوت به قدرت است.

حجت الاسلام ناصری پور در پایان گفت: اخرین نکته عدم تبعیت از فرعون است، فرعون نیز در قرآن به عنوان یک نماد از طاغوت و ظالم معرفی شده است./۸۰۴/پ310/ب1
ارسال نظرات