۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۵۹۴۲۹۵
آیت‌الله ری‌شهری:

ساده زیستی و پرهیز از تجملات سنت‌ اهل بیت است

ساده زیستی و پرهیز از تجملات سنت‌ اهل بیت است
نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره ممدوح بودن فقر اختیاری، گفت: ساده زیستی و پرهیز از تجملات از سنت‌های ائمه اطهار(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان مقدس برگزار شد، گفت: در بحث اخلاقی صحبت در تبیین روایات فقر بود، به آنجا رسیدیم که آیا فقر امری مذموم است یا ممدوح؛ یکی از جمع‌بندی‌ها که قابل‌توجه است و در روایات مدح به آن اشاره شده فقر اختیاری است.

وی درباره فقر اختیاری ادامه داد: انسانی که چیزی ندارد و بینوا است این فرد دچار فقر اضطراری است اما گاهی انسان مال و ثروت دارد اما در حالت فقر زندگی می‌کند و داشته‌های خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد تا نیازمندان از اموال او استفاده کنند چنین فردی دچار فقر اختیاری است.

آیت‌الله ری‌شهری بابیان اینکه فقر اختیاری در روایات مورد مدح قرارگرفته است، عنوان کرد: امام علی(ع) در اوج ثروت و دارایی بودند اما زندگی ساده و همراه با مشکل داشتند حتی در دوران حکومتشان نیز ایشان در اوج ساده زیستی زندگی می‌کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: روزی یکی از قریشیان با مشاهده لباس پاره و وصله زده امیرمومنان علی(ع) ایشان را فقیر خواند و زمانی که امام این را شنید دستور داد تا باغاتی را که از آن به فقرا صدقه می‌دهند را به فروش برسانند و هزینه آن را سکه تهیه کرده و در یکجا جمع کنند، زمانی که این کار انجام شد تپه‌ای از سکه ایجاد شد و بعد همان سکه‌ها رابین فقرا تقسیم کردند و حضرت با این عمل به آن فرد نشان دادند که ایشان فقیر نیستند و در اوج ثروت ساده زیستی مذموم نیست.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: امام علی(ع) خطاب به آن فرد فرمودند: شما هرگز نمی‌توانید مانند ما زندگی کنید چراکه خداوند بر ائمه حق واجب کرده تا چنین زندگی کنند؛ امروز بسیاری از بزرگان دین که ظاهراً وضعشان خوب است در اوج سادگی زندگی می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه انسان فکر کند اهل‌بیت(ع) فقر بودند این تصور اشتباهی است چرا که وضع مالی آن بزرگواران بسیار خوب بوده اما اموال خود را درراه رضای خداوند احسان می‌کردند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات