۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۹۴۴۱۹

نشست نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ» برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ» برگزار شد
نشست نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ» اثر شهید آیت الله سید محمد باقر صدر همزمان با ایام فاطمه در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ» اثر شهید آیت الله سید محمد باقر صدر با حضور حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، رییس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم و محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در فروشگاه کتاب به نشر در قالب سلسله نشست های تبلیغی و ترویجی همزمان با ایام فاطمیه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام امید مؤذنی، معاون پژوهشی تخصصی صدر با بیان این که آیت الله شهید صدر در 13 سالگی این کتاب را نگاشته است، گفت: شهید صدر در سن 13 سالگی این کتاب را نگاشته و در سن 17 سالگی به چاپ رسیده است و وقتی علامه شرف الدین به مطالعه این کتاب می پردازد، گواهی اجتهاد به شهید صدر می دهد.

حجت الاسلام الهی خراسانی نیز در این نشست گفت: بحث در مورد شهادت حضرت فاطمه(س) بحث جدید نیست و تمرکز بحث وقایع بیت ایشان و آن چه پیرامون آن اتفاق اقتاد به سالهای 20 تا 45 هجری شمسی می باشد اما رفته رفته بر تراکم نقل ها و تحلیل های ارائه شده، افزوده شده که بخشی از این آثار مربوط به نگارندگان شیعه است.

وی اظهار کرد: شهید صدر دید نظام مند و چند وجهی به فدک دارد و واجد همه دیدگاه هایی است که در چند قرن به آن پرداخته شده است و این اثر با بی طرفی و با سبک‌ علمی تدوین شده است.

حجت الاسلام الهی خراسانی ابراز کرد: شهید صدر در این کتاب فدک را حق شخصی حضرت زهرا نمی داند و اقامه خطبه را دفاع از حق شخصی نمی داند و با تحلیل چند وجهی قضاوت را به خواننده می دهد و پشت صحنه حکومت وقت را علنی می کند.

وی به ارائه پیشنهادهایی در خصوص این کتاب پرداخت و گفت: در مقدمه کتاب پیشنهاد می شود که تدبر پژوهی در مورد فدک بیاید و  روایات تاریخی که در کتاب اشاره شده، در پاورقی بیاید.

رجبی نیز در این نشست ابراز کرد: شهید صدر شخصیت کم‌نظیری بود و در حوزه های گوناگون دینی صاحب نظر بوده است و  کتاب فدک در تاریخ ایشان مباحث عمیق فقهی، فلسفی و تاریخی دارد.

وی افزود: در این کتاب بحث تاریخی پیرامون فدک ارائه نشده بلکه فدک قضاوت تاریخ است که عالمانه و بی نظیر با سقیفه پیوند زده است.

رجبی اظهار کرد: شهید صدر بسیار دقیق، عالمانه، بدون حب و بغض و بر مبنای ادله علمی مطالب را ارائه می کند که برای هر دین و مذهبی قابل استفاده است و کسی نمی تواند دلیلی بر رد آن داشته باشد که اگر رد کند در حقیقت فکر و عقل را انکار کرده است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات