۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۹۴۵۱۶

آل‌خلیفه و دیپلماسی عادی سازی روابط با اسرائیل

آل‌خلیفه و دیپلماسی عادی سازی روابط با اسرائیل
رژیم آل‌خلیفه در مسائل مختلف به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، تسلیحاتی و نظامی غلام حلقه به گوش کشور‌های عربی ـ غربی است.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، رژیم آل‌خلیفه از روزهای آغاز حکمرانی بر بحرین، ارتباط نزدیکی را با کشورهای استعماری و دولت‌های عربی منطقه برقرار کرد. این ارتباطات در طول سال‌های متمادی بحرین را به کشوری تابع تبدیل کرده هرچند که نتیجه این غلام حلقه به گوش بودن خاندان آل‌خلیفه، حمایت اقتصادی، تسلیحاتی و نظامی کشورهای عربی ـ غربی از آنان بوده است.

رژیم آل‌خلیفه در طول سال‌های حکومت بر ملت بحرین، هیچگاه در تصمیم گیری‌های سیاسی و رویکردهای حکومتی چه در سطح بین المللی و چه در نحوه مدیریت مسائل داخلی مستقل نبوده و همواره نقش تامین کننده منافع و مصالح عربستان و دیگر کشورهای غربی را ایفا کرده است.

رژیم آل‌خلیفه نه تنها در عرصه سیاست خارجی بلکه در ابعاد نظامی نیز وابسته به غربی‌ها است و این وابستگی سبب شده تا آل‌خلیفه با ورود به جنگ‌های فرسایشی متعدد منطقه‌ای، سرمایه‌های ملّی مردم بحرین را از بین برده و با قطع روابط تجاری خود با کشورهای اسلامی مانند قطر، سوریه، عراق و یمن، فشار اقتصادی مضاعفی را بر مردم تحمیل کرده است.

سیاست‌های نابخردانه آل خلیفه و وابستگی دیلپماتیک به کشورهای غربی برای بقا در عریکه قدرت، تمامیت ارضی این کشور را با تهدید مواجه ساخته است. آل‌خلیفه با تطمیع امارات و عربستان، با ورود به جنگ یمن و کشتار هزاران نفر از مردم مظلوم یمن، یک گام به فروپاشی نزدیکتر شده است.

عادی سازی روابط با اسرائیل
مسؤولان آل خلیفه در جشن پنجاه سالگی دیپلوماسی «احترام به تمامیت ارضی سایر کشورها، رعایت حسن همجواری، تفاهم و تقریب دیدگاه‌ها» به همزیستی مسالمت آمیز با کشورهای همسایه افتخار کرده و دستاورد مهم سیاست خارجی خود را تقویت ثبات و امنیت منطقه می‌شمارند حال آنکه سرکوب شدید شیعیان بحرین و دخالت در امور داخلی کشورهای اسلامی تنها دستاورد قابل اعتنای رژیم دیکتاتور آل خلیفه است.

دیپلماسی حاکمیت بحرین در حالی بر قطع روابط با کشورهای اسلامی و استفاده از سلاح تهدید  و تطمیع استوار است که رژیم آل‌خلیفه به صورت آشکار طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده است.

چندی پیش و با سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به عمان، وزیر خارجه بحرین در توئیتی با طرح این سوال که اگر سفر بعدی نتانیاهو به منامه باشد، مردم چه واکنشی خواهند داشت، تلویحا مقدمات عادی سازی روابط با اسرائیل را فراهم و همچنین از نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای دعوت به بحرین دعوت کرده است.

رژیم آل خیلفه با عادی سازی روابط با اسرائیل درصدد تغییر موازنه قدرت در منطقه به ویژه پس از تحمل شکست‌های سنگین داعش از سوی محور مقاومت است. عربستان و بحرین امروز به مجری سیاست‌های منطقه‌ای استکبار جهانی تبدیل شده‌اند. حکام مرتجع عربی باید بدانند که سرنوشتی بسان سرنوشت دیگر دیکتاتورهای عربی مانند صدام و معمر قذافی در انتظار آنان است./981/ب952/ر

محمد رایجی
ارسال نظرات