۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۹۴۵۵۹
حجت الاسلام گنجی:

حقیقت پیامبر و اهل بیت در وجود حضرت زهرا جمع شده است

حقیقت پیامبر و اهل بیت در وجود حضرت زهرا جمع شده است
استاد حوزه علمیه با اشاره به این که در قرآن از حضرت زهرا(س) تعبیر به «مشکات» شده است، در تفسیر این واژه گفت: ایشان حقیقت رسالت و تداوم امامت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام گنجی استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه(س) که در بیت حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی برگزار شد، با بیان این که خداوند متعال در آیات کریمه قرآن از حضرت زهرا(س) با عبارات و کلمات بی نظیر و پراز نکته ظریف یاد می‌ کند، ابراز داشت: یکی از این آیات، آیه نور در سوره نور است که از ایشان تعبیر به «مشکات» شده است.

وی افزود: مشکات گاهی به معنای تحفه است ولی آن چنان مناسب با این آیه کریمه «مشكات‏» روزنه یا طاقچه ‏اى بود كه در دیوار اتاق مجاور با حیاط مى ‏ساختند و چراغ را روى آن مى‏ گذاشتند، دو طرف آن از شیشه ساخته مى‏ شد تا داخل اتاق و صحن حیاط را روشن سازد و از باد و توفان مصون بماند.

حجت الاسلام گنجی اضافه کرد: مشکات ظرف است و مصباح حضرت رسول اعظم است که درون این ظرف قرار دارد، خود مصباح آبگینه ای دارد که در قرآن تعبیر به «زجاجه» شده که آن هم درون مشکات است که این زجاجه حضرات معصومین معرفی شده اند.

وی با اشاره به نکته اصلی در این آیه و با تأکید بر این که که حضرت فاطمه(س) حقیقت رسالت است، ابراز داشت: حضرت زهرا(س) پیامبر نیست ولی مطابق این آیه، حقیقت پیامبر گرامی اسلام(ص) و حقیقت اهل بیت(ع) در وجود ایشان جمع شده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این جایگاه معرفتی و شناختی حضرت زهرا(س) است و معنی دوم مشکات حافظ و نگهبان برای مصباح است، یعنی ایشان نگهبان رسالت پیامبر و امامت اهل بیت(ع) است، این بانو بود که برای کسی عذر و توجیهی باقی نگذاشت و هیچ شک و شبهه ای در حرکت زیبای ایشان وجود ندارد.

وی با تأکید بر این که از حضرت زهرا(س) تعبیر به شب قدر نیز شده است، عنوان کرد: همانطور که سوره قدر از محکمات قرآن است، حضرت زهرا(س) نیز از مدافعان امیرالمؤمنین بود و همین طور یکی از کنیه های حضرت فاطمه(س) ام الکتاب است به این معنا که با تلاش های ایشان جای شک و شبهه و تردید در حقانیت امیرمؤمنان(ع) و امامت بلافصل ایشان برای کسی باقی نگذاشته است.

حجت الاسلام گنجی اضافه کرد: در صحیحه بخاری در باب غزوه خیبر آمده است که حضرت زهرا(س) از خلفای اول و دوم سؤال کرد: «آیا از پدرم نشنیدید که رضای فاطمه رضای من و خشم و غضب فاطمه خشم و غضب من است؟» آنها گفتند بله شنیدیم، بعد حضرت فرمود: «همه شاهد باشید که من از این ها راضی نیستم»، حاکم نیشابوری نیز روایتی را نزدیک به همین مضمون از امام صادق(ع) نقل کرده است.

وی با اشاره به استدلال هایی که در مورد شیوه به خاکسپاری حضرت زهرا(س) می‌ شود، بیان داشت: می‌ توانیم سؤال کنیم چرا حضرت علی(ع) ایشان را شبانه کفن و دفن کرد؟ همه برای این است که شیعه گمراه نشود چراکه اگر ایشان را روز دفن می‌ کردند، دشمنان با زور و قلدری بر حضرت نماز می‌ خواندند و اگر قبرشان معلوم می‌ شد سندی بزرگ از دست شیعه خارج می‌ شد.

سخنران این مراسم با بیان این که مطابق روایات حضرت فاطمه(س) اسوه امام زمان(عج) در رحمت است، گفت: مصداق رحمت واسعه خدا حضرت ولی عصر(عج) است و حضرت نیز به مادرشان اقتدا کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطبه فدکیه خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) در این خطبه در قالب 12 ویژگی به معرفی امیرالمؤمنین(ع) می‌ پردازد، حضرت در این سند بزرگ به خصوصیاتی از همسرش اشاره می‌ کند که برای هیچ کس جای شک و شبهه ای باقی نمی گذارد که جایگاه ایشان و دشمنان شان را نشناسند./1330/پ202/ج

ارسال نظرات