۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۵۹۴۶۰۲

مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۲ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۲ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: مشمولان سهام عدالت از فرصت بوجود آمده برای ثبت شماره شبای خود در سامانه سهام عدالت استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۲ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

سازمان حفظ نباتات نقش کلیدی در تامین امینت غذایی کشور دارد
 
حجت الاسلام سیدرضا تقوی نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی روز سه شنبه در سی و نهمین سمینار سالانه حفظ نباتات، گفت: سازمان حفظ نباتات نقش کلیدی در تامین امنیت غذایی کشور دارد و متخصصان این حوزه سربازان گمنام نظام و پاسداران سلامت غذایی جامعه هستند.

وی افزود: امنیت غذایی هر کشور یکی از ارکان امنیت ملی محسوب می‌شود و اگر در حوزه تغذیه، دشمن فشار آورد تا مشکل ایجاد کند، آنگاه مقاومت بسیار سخت خواهد شد.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به اعمال تحریم‌ها اظهار داشت: به رغم وجود تحریم‌های دشمن وضعیت امنیت غذایی ما بهتر از بسیاری از کشور‌ها است که بخشی از آن نتیجه تلاش دست اندرکاران و متخصصان سازمان حفظ نباتات است که از روییدنی‌ها و محصولات در برابر آفت و بیماری‌ها حفاظت می‌کنند.

نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که نقش سازمان حفظ نباتات دفاعی است، تصریح کرد: این سازمان با برخورداری از علم و دانش کشور را در برابر هجوم و ورود آفات محافظت می‌کند.

وی افزود: به رغم نقش مهم و فعالیت‌های این سازمان در امنیت غذایی و کیفیت و کمیت محصولات، اما متاسفانه اهمیت کار آن به اندازه کافی شناخته نشده است.

نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بر به روز کردن دانش و اطلاعات دست اندرکاران و محققان حوزه حفظ نباتات تاکید کرد و گفت: ارتقای دانش می‌تواند مصونیت در حوزه غذایی مردم و محصولات در برابر آفات و بیماری‌ها ایجاد کند.

وی ادامه داد: این سازمان برای مصونیت سازی باید طرح و برنامه داشته باشد و افزایش آگاهی می‌تواند به مصونیت سازی و مشارکت مردم کمک کند.
______________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته افزایش داشته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۴.۶ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری بدون تغییر قیمت نسبت به نرخ دیروز، ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.
______________________

فرصت پایانی جاماندگان دریافت سود سهام عدالت برای ثبت شماره شبا

از دی‌ماه امسال دوباره این امکان فراهم شده تا کلیه مشمولانی که تاکنون در سامانه سهام عدالت موفق به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir نشده‌اند، نسبت به ورود و ثبت شماره شبای معتبر بانکی خود در سامانه مذکور اقدام نمایند.

بر این اساس آن دسته از مشمولانی که تا کنون موفق به ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سهام عدالت نشده‌اند، از فرصت بوجود آمده در این زمینه استفاده کنند.

بدیهی است پس از راستی‌آزمائی شماره شبای بانکی ثبت شده توسط بانک‌های عامل، سود عملکرد سال ۱۳۹۵ و در مرحله بعد سود عملکرد سال ۱۳۹۶ این دسته از مشمولان توسط سازمان خصوصی‌سازی به حساب آنان واریز خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: همچنین اقدامات آماده‌سازی جهت واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۶ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت ویژه گروه مشمولان روستائیان و عشایر سراسر کشور در سازمان خصوصی‌سازی در حال انجام است و پس از اقدامات صورت گرفته، در آینده نزدیک سود دیگر گروه‌های مشمولان نیز با اطلاع‌رسانی قبلی از سوی این سازمان به حساب این گروه واریز خواهد شد.
______________________

شاخص بورس با رشد ۸۸۳ واحدی دوباره مثبت شد
 
شاخص بورس امروز (سه شنبه) با رشد ۸۸۳ واحدی نسبت به دیروز به جایگاه ۱۶۲ هزار و ۸۰۵ پله‌ای صعود کرد.
 
در معاملات امروز ۲ میلیارد و ۱۷۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال در ۱۳۹ هزار نوبت دادوستد شد.
 
بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، ۲۵۶ رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، ۲۶۸ واحد افزایش یافت.
 
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۸۸ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور یک هزار و ۲۲۲ واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت‌ها در بورس را نشان می‌دهد.
 
شاخص بازار اول مربوط به شرکت‌های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۷۶۵ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و ۲۱۰ واحد افزایش یافت. در معاملات امروز نماد‌های رمپنا (مپنا)، وتجارت (بانک تجارت)، فخوز (فولاد خوزستان)، حکشتی (کشتیرانی) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین تاثیر مثبت را داشته و شاخص را بالا بردند، در مقابل، فارس (هلدینگ خلیج فارس) و شاراک (پتروشیمی اراک) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

ادامه صدرنشینی بانک‌ها

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۵۸۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۱۲ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه خودرو به ارزش ۶۷۹ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۵۱۰ میلیارد ریال، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.
 
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش ۳۵۰ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت. گروه فرآورده‌های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۷۰ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

صعود فرابورس
 
معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) ۹ واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۹۸۰ واحدی قرار گرفت. در این بازار بیش از ۵۹۷ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال دادوستد شد.
 
همچنین در معاملات امروز نماد‌های میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و مارون (پتروشیمی مارون) بیشترین تاثیر مثبت و دماوند (تولید برق دماوند) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بالاترین تاثیر منفی را بر جا گذاشتند.

عوامل موثر در نوسان شاخص

ایمان مقدسیان کارشناس بازار سرمایه گفت: در چرایی نوسان شاخص عوامل مختلفی دخالت دارند که از جمله آن‌ها کاهش اثرگذاری نرخ ارز است.
 
وی افزود: شاخص بورس از تیرماه امسال با افزایش نرخ ارز یک انگیزه و محرک قوی برای رشد پیدا کرد که رشد شاخص تا سقف ۱۹۵ هزار واحد را نیز به دنبال داشت، اما با توقف رشد نرخ ارز، محرک قوی برای تقویت شاخص بورس از بین رفت و معاملات افت کرد.
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شاخص بورس پس از اصلاح، حدود ۲۰ درصد از سقف خود را تا اوایل دی ماه از دست داد و تا رقم ۱۵۴ هزار واحد افت کرد، اما از اوایل دی، شاخص بورس با شیبی ملایم توانست بخشی از افت قیمت‌ها را جبران کند.
 
وی گفت: بورس پس از افت چند ماهه توانست در دی ماه امسال رشد کند، اما نحوه رشد آن تفاوت‌هایی با رشد شتابان فصل تابستان داشت. نقدینگی و حجم معاملات در بورس در دی به شدت افت کرده بود، در حالی که در معاملات فصل تابستان نقدینگی بالایی وجود داشت.
 
وی اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که در معاملات فصل تابستان، شرکت‌های صادرات محور نقش اصلی و مهم را در رشد شاخص داشتند، اما در رشد دی ماه بانک‌ها پیشتاز بودند.
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بانک‌ها تحت تاثیر ادعا‌های مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین امکان تسعیر ارز بر اساس نرخ سامانه نیما با اقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شدند و رشد کردند.
 
مقدسیان یادآوری کرد: در گزارش‌های ۹ ماهه بانک‌ها که بتازگی منتشر شده است، مشخص شد این انتظارات در گزارش‌ها لحاظ نشده و از افزایش سرمایه خبری نبود و همچنین نرخ تسعیر ارز در آن‌ها همچنان بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود.
 
وی گفت: پس از انتشار گزارش‌های ۹ ماهه مشخص شد بانک‌ها نتوانسته‌اند خواسته‌ها و انتظارات سهامداران را تحقق بخشند، بنابراین فضایی منفی در بازار سرمایه شکل گرفت.
 
مقدسیان همچنین به زیاندهی سنگین شرکت‌های خودروساز اشاره کرد و افزود: گزارش‌های خودروسازان مطلوب نبود. برخی از آن‌ها زیان‌های چند هزار میلیارد تومانی را شناسایی کرده اند که بر بازار سرمایه تاثیر منفی داشت.
 
این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته برخی صنایع و شرکت‌های بورسی توانستند گزارش‌های ۹ ماهه مطلوبی را ارایه کنند و حتی فراتر از انتظارات و پیش بینی ها، ظاهر شوند که این موضوع می‌تواند در تقویت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.
 
وی درباره ریسک‌های سیاسی پیش روی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در برخی بخش‌ها ریسک‌های سیاسی پررنگ‌تر شده که این موضوع نیز در ایجاد هیجان منفی بر بازار معاملات تاثیر گذار بوده است.
 
مقدسیان با بیان اینکه بازار به شدت تحولات سیاسی را رصد و در روند معاملات لحاظ می‌کند، افزود: باید توجه داشت این تاثیرگذاری‌ها همیشه منفی نخواهد بود مانند اعلام خبر خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه که مدتی پس از اعلام این خبر، روند صعودی شاخص بورس آغاز شد. با توجه به گزارش‌های مثبت ارائه شده در میان و بلند مدت می‌توان حرکت بازار سرمایه را رو به بالا پیش بینی کرد.
______________________

صادرکنندگان در برگشت ارز فعال‌تر عمل کنند

جلسه هم اندیشی معاون ارزی بانک مرکزی با تولیدکنندگان و صادرکنندگان با محوریت "بازگشت ارز حاصل از صادارت" در بانک مرکزی برگزار شد.

در این جلسه که نمایندگانی از گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشتند، معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه رویکرد بانک مرکزی در دوره اخیر تعامل با بخش خصوصی است گفت: تولید، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مولفه‌های قدرت هر کشوری است و همه وظیفه داریم در راستای تقویت آن فعالیت کنیم، در همین راستا بانک مرکزی بر اساس جایگاه و حوزه فعالیت خود معتقد است باید به صورت مستقیم با فعالان بخش خصوصی تعامل داشته باشد و بر همین مبنا جلسات همفکری و هم اندیشی در راستای کمک به تجارت بین الملل کشور برگزار می‌شود.

غلامرضا پناهی با اشاره به هدف مشترک بخش خصوصی و حاکمیت در رونق اقتصادی گفت: همه در یک جهت و هدف در حرکت هستیم و این هدف چیزی جز رونق اقتصادی، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال نیست.

پناهی خواستار فعال‌تر شدن صادرکنندگان در برگشت ارز حاصل از صادرات شد و افزود: انتظار این است صادرکنندگان در زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات فعالتر و با مسئولیت بیشتری عمل کنند در مقابل بانک مرکزی نیز کاملا آمادگی همکاری و همراهی با صادرکنندگان به شرط تعاملی بودن و دو جانبه بودن همکاری‌ها برای پیشبرد اهداف مشترک به ویژه رونق اقتصادی را داراست.

همچنین در این جلسه، تولیدکنندگان و صادرکنندگان با برشمردن برخی مشکلات و مسائل حوزه کاری خود خواستار حل مشکلات حوزه صادرات و تولید با هم اندیشی بخش خصوصی شدند و به ارایه پیشنهاد‌ها و راه کار‌هایی مشورتی پرداختند.
______________________

اوضاع رشد اقتصاد جهانی وخیم‌تر می‌شود!

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان هشدار داده که جهان در حال افتادن در ورطه بدهی و کسری بودجه است.

در چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود نرخ رشد اقتصادی به ۶.۶ درصد رسیده که ضعیف‌ترین نرخ رشد این کشور در ۲۸ سال اخیر محسوب می‌شود.

در زمانی که آمریکا و چین مشغول نبرد تجاری با یکدیگر هستند، صادرات کره جنوبی که در سال ۲۰۱۷ با رشد ۱۵.۸ درصدی همراه بود، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ با رشد منفی ۱.۱ درصدی مواجه شد. چین و آمریکا که دو واردکننده بزرگ کالا از کره جنوبی هستند، تقاضای وارداتی خود را کاهش داده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود برای دومین بار متوالی از سال گذشته میلادی، نرخ رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد جهانی را کاهش داده است و از ۳.۷ درصد در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ به ۳.۵ درصد در سال جدید رسانده است.

در اروپا نیز اوضاع بهتر نیست؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا با خطر رکود مواجه است و بدهی در ایتالیا و فرانسه به سطح خطرناکی رسیده است. افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا باعث اخلال در جریانات سرمایه‌ای بین کشور‌های توسعه یافته شده و نقدینگی از بازار‌های مالی آمریکا در حال جمع شدن است.

به گفته صندوق بین المللی پول، افزایش نرخ بهره و ریزش بازار بورس آمریکا به رشد جهانی آسیب زده است و تاجران در سراسر جهان نسبت به چشم انداز اقتصاد جهانی نگران‌تر شده‌اند. بریگزیت در حال آسیب زدن به اقتصاد انگلیس و کشور‌های اروپایی است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود اعلام کرده که نرخ رشد اقتصاد آمریکا برای سال جاری معادل ۲.۵ درصد و برای سال آینده معادل ۱.۸ درصد خواهد بود. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات