۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۵۹۴۶۱۴
روز ملی مارتین لوتر؛

بی‌احترامی ترامپ به نماد آزادی‌خواهان

بی‌احترامی ترامپ به نماد آزادی‌خواهان
در حالی که رییس جمهور آمریکا سابقه‌ای بدنام در نژادپرستی دارد، معاون ترامپ، وی را با مارتین لوتر یعنی اسطوره مبارزه با نژادپرستی مقایسه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز گذشته و در روز ملی مارتین لوتر کینگ (Martin Luther King, Jr) رهبر مبارزه با نژادپرستی، به هنگام عبور از بنای یادبود او به یک صحبت کوتاه اکتفا و با بی اعتنایی از کنار آن عبور کرد.

ترامپ به هنگام عبور از یادبود مارتین لوتر کنیگ در پارک ملی «وست پوتوماک» (West Potomac) در واشنگتن دی سی به خبرنگاران  گفت: صبح بخیر به همگی، امروز روز بزرگ و زیبایی است و از حضور شما در این محل قدردانی می کنم!

این اقدام ترامپ که بر خلاف عرف معمول در میان سیاستمداران آمریکایی بود، موجب واکنش ها و انتقادات گسترده ای در رسانه های آمریکایی شد. چرا که مارتین لوتر کینگ در میان آزادی خواهان و حامیان حقوق رنگین پوستان آمریکا جایگاه ویژه ای دارد.

روز ملی مارتین لوتر/ بی‌احترامی ترامپ به نماد آزادی خواهان در آمریکا

در همین حال، مایک پنس (Mike Pence) معاون ترامپ از فرصت ایجاد شده استفاده کرد تا گروگانگیری مردم آمریکا از سوی ترامپ برای تامین بودجه دیوار مکزیک را توجیه کند. پنس با وقاحت تمام، ترامپ را با مارتین لوتر کینگ مقایسه کرد و گفت: یکی از جملات محبوب من در سخنرانی های دکتر کینگ (مارتین لوتر کینگ) این جمله است که می گوید «حالا زمان تحقق وعده های دموکراسی است»؛ به این فکر کنید که او (مارتین لوتر) چگونه آمریکا را تغییر داد.

پنس بدون آن که به آثار مخرب و فشار گسترده ای که بر مردم آمریکا در اثر تعطیلی بی سابقه دولت برای تامین بودجه دیوار در مرز مکزیک اشاره کند، افزود: مارتین لوتر الهام بخش ما برای رسیدن به اتحادی بی نقص از طریق روندهای قانونی است و این دقیقا همان مساله ای است که رییس جمهور ترامپ انجام آن را از کنگره می خواهد یعنی «با نیت خیر پای میز (مذاکره) بیایید». ما امنیت مرز خود را تامین می کنیم ما تعطیلی دولت را پایان خواهیم داد!

روز ملی مارتین لوتر/ بی‌احترامی ترامپ به نماد آزادی خواهان در آمریکا

بی اعتنایی ترامپ به یادبود مارتین لوتر و بعد از آن اقدام مضحک مایک پنس در مقایسه نادرست ترامپ با مارتین لوتر، موجب واکنش تند فرزند رهبر فقید جنبش مبارزه با نژادپرستی شد.

مارتین لوتر سوم، فرزند مارتین لوتر در واکنش به اقدامات ترامپ و مایک پنس معاون وی با کنایه به صحبت های بی اساس دولتمردان ترامپ گفت: مارتین لوتر کینگ، (برای نزدیک شدن ملت ها) پل ساخت و نه دیوار. مارتین لوتر می خواست که با «عشق» آمریکا را به جایگاه خود باز گرداند و نه با نفرت. آیا همه شما به صحبت های مارتین لوتر گوش کرده اید؟ این محبت است که آمریکا را بزرگ خواهد کرد. (حالا) مشاهده می کنید که به این هدف دست نیافته ایم (بلکه) از آن عدول کرده ایم.

روز ملی مارتین لوتر/ بی‌احترامی ترامپ به نماد آزادی خواهان در آمریکا

ترامپ به دلیل عدم تصویب بودجه پنج میلیارد دلاری برای ساخت دیوار در مرز مکزیک، دولت آمریکا را تعطیل کرده که مدت زمان این تعطیلی در تاریخ آمریکا تا کنون بی سابقه بوده است.

در همین راستا میلاس هوئینگ، تحلیلگر و فعال سیاسی آمریکایی دربار ساخت دیوار و گروگان گیری مردم آمریکا گفت که این اقدامات بار دیگر نشان از تلاش ترامپ جهت گسترش ایدئولوژی نژادپرستانه اوست.

نامزد سابق «حزب سبز» برای نمایندگی در کنگره آمریکا گفت: در گذشته رفتار نژادپرستانه ترامپ به عنوان صاحب‌خانه و سوء استفاده وی از مستاجرها دیده می شد. حدود سال 1973، دونالد ترامپ و پدرش که عضو گروه نژادپرست کوکلوس کلان بود، به دلیل رفتار نژادپرستانه علیه سیاه پوستان، در دادگاه فدرال آمریکا مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

مقایسه ترامپ که پدر او عضو سابق کوکلوس کلان (انجمن های نژادپرست و قاتل رنگین پوستان آمریکایی) بوده با مارتین لوتر کینگ، از سوی مایک پنس از آن جهت مضحک و بی پایه است که مارتین لوتر کینگ در جهت مخالف سیاست های افرادی مانند ترامپ قرار داشته است.

روز ملی مارتین لوتر/ بی‌احترامی ترامپ به نماد آزادی خواهان در آمریکا

مارتین لوتر کینگ در سال 1929 در آتلانتا ایالت جورجیای آمریکا متولد شد و در سال 1968 در ممفیس به قتل رسید.

اوج فعالیت‌های مبارزاتی مارتین لوتر کینگ در دههٔ ۱۹۶۰ و برای تصویب قانون حقوق مدنی بود. وی در سال ۱۹۶۳ در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاهان که دربرابر بنای یادبود آبراهام لینکلن در واشینگتن دی‌سی برگزار شد، معروفترین سخنرانی خود را به‌نام «رؤیایی دارم» انجام داد که از مهم‌ترین سخنرانی‌ها در تاریخ آمریکا به شمار می‌آید./847/ب921/ف

امیر رحیمیان

ارسال نظرات