۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۵۹۴۶۹۵
مسؤول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی خبرداد؛

آموزش معارف نهج البلاغه با رویکرد ترویج گفتمان انقلاب اسلامی

آموزش معارف نهج البلاغه با رویکرد ترویج گفتمان انقلاب اسلامی
حجت الاسلام مهدوی ارفع از آموزش معارف نهج البلاغه با رویکرد ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، مسوول نهضت جهانی نهج البلاغه ای ها با حضور در بیت حضرت آیت الله علوی گرگانی با این استاد برجسته درس خارج دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار با اشاره به لزوم بهره گیری همه سطوح جامعه از کلمات نورانی امیرالمؤمنین(ع) اظهار داشت: ما در این راستا دو کار کردیم، اول آسان سازی نهج البلاغه تا حتی کودکان نیز به اندازه خودشان از نهج البلاغه بهره ببرند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع اضافه کرد: کار دوم ارزان سازی این کتاب بود که به همت چند هزار نفر امروز این مسأله انجام شده است در حالی که ما نه یک ساختمان و نه یک ریال بودجه از جایی دریافت می کنیم و نیازی هم نداریم چون این کار روی دوش مردم است و آنها خود از این مسأله استقبال می‌ کنند.

وی با اشاره به راه هایی که برای آسان سازی نهج البلاغه صورت گرفته است، گفت: ما در این مرحله چهار گام انس با نهج البلاغه طراحی کردیم که گام اول فقط خواندن ترجمه روان است و معتقدیم این کتاب آن قدر جاذبه دارد که اگر فردی بخشی از آن را درک کند شیفته می‌ شود و ادامه می‌ دهد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ما به همین جهت نام این کار را در مرحله اول «نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی» قرار دادیم تا مثل جلسه قرآن، برای نهج البلاغه نیز روخوانی ساده داشته باشیم و برای گام اول آسان ترین ترجمه را پیدا کردیم که ترجمه مرحوم دشتی بود.

وی بیان داشت: ما در این طرح راه کارهایی ارائه می‌ دهیم که هر فردی با 10 دقیقه وقت گذاشتن طی مدت چهار ماه می‌ تواند نهج البلاغه را به پایان برساند که اتفاقا با تجربه ای که از این طرح گرفته ایم خیلی ها اذعان کرده اند که این روخوانی بسیار شیرین بوده و بخش قابل توجهی از آن هم برایشان قابل فهم بوده است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی وابستگی به هیچ ارگان و نهادی ندارد، خاطرنشان کرد: ما برای ارزان سازی دو خدمت کردیم، اولا این که برای مردم هرجای ایران که درخواست بدهند به صورت رایگان می‌ رویم، جلسه را راه می‌ اندازیم و مربی تربیت می‌ کنیم و برمی گردیم.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم هر مسلمانی باید یک نهج البلاغه در دست داشته باشد، در این طرح هر فردی روزی ده دقیقه با نهج البلاغه انس می‌ گیرد و هفته ای یک بار با حضور کسی که آموزش داده شده است در جلسه ای گرد هم می‌ آیند و نهج البلاغه را می‌ خوانند.

مسؤول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی تأکید کرد: مشکلی که در اوایل نهضت داشتیم این بود که هیچ قاعده اصولی در بازار کتاب حاکم نبود و ترجمه نهج البلاغه مرحوم دشتی بدون کیفیت با قیمت چند برابر واقعی تا 50 هزار تومان عرضه می‌ شد ولی به همت دوستان در این نهضت با وجود گران شدن کاغذ، نهج البلاغه را به زیباترین شکل با بهترین کاغذ و زیباترین قلم و صحفه آرایی با قیمت مناسب عرضه کرده ایم.

وی با بیان این که گاهی مسؤولان و مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با این گونه طرح ها میانه خوشی ندارند، گفت: به هرحال الان پشت همین کتاب چاپ کرده ایم که فروش این اثر به بیش از19 هزار تومان جایز نیست چون بیش از این درنمی آید.

حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه با اشاره به رشد و گسترش فرهنگ نهج البلاغه در کشور یادآور شد: مردم وقتی با طلبه ای مواجه می‌ شوند که زیبایی های نهج البلاغه به آنها آموزش می‌ دهد و معارف آن را متوجه می‌ شوند بسیار خشنود می‌ شوند و استقبال می‌ کنند چون روش خواندن بسیار ساده است و هیچ هزینه ای ندارد.

وی تصریح کرد: امروز جوانان و مردم ما فوج فوج به سمت نهج البلاغه گرایش پیدا کرده اند، اما دغدغه اصلی ما گفتمان انقلاب اسلامی بود، چون ایرانی که در زمان طاغوت باور کرده بود عقب مانده وحشی است به این اوج عزت و عظمت رسیده است اما هنوز هم از درون و بیرون می‌ خواهند به ما بباورانند که نمی توانیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که فضای مجازی، ماهواره ها و شبکه های مجازی به دنبال تخریب اعتقادات دینی و انقلابی جوانان هستند، گفت: شاید جالب باشد که امیرالمؤمنین(ع) نیز همین مبانی انقلابی را مطرح کرده است، همچنانکه وقتی در خطبه 27 می‌ فرماید: «خار و ذلیل شد ملتی که در داخل مرزهای خودش با دشمن جنگید» به همان جمله رهبر معظم انقلاب می‌ رسیم که فرمودند اگر مدافعان حرم نبودند باید درهمدان و کرماشناه با داعش می‌ جنگیدیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این گونه معارف انقلابی در نهج البلاغه فراوان است که از جمله آنها می‌ توان به دشمن شناسی، نفوذ و مسائل از این قبیل اشاره کنیم که این موارد نیز در قالب نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آموزش داده می‌ شود./1330/پ202/ج

ارسال نظرات