۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۵۹۴۶۹۶

طلاب ارومیه یاد و خاطره حجت الاسلام والمسلمین حسنی را گرامی داشتند

طلاب ارومیه یاد و خاطره حجت الاسلام والمسلمین حسنی را گرامی داشتند
اساتید، طلاب و فضلای مدارس علمیه ارومیه یاد و خاطره امام جمعه مجاهد این شهر؛ مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنی را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، همزمان با مراسم گرامیداشت حماسه بهمن سال 57 مردم ارومیه علیه رژیم ستمشاهی؛ اساتید، طلاب و فضلای مدارس علمیه ارومیه با حضور بر سر مزار مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنی؛ یاد و خاطره امام جمعه مجاهد این شهر را گرامی داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی در این مراسم با بیان این‌که مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنی یکی از اسطوره‌های تاریخ آذربایجان و مجاهدی نستوه علیه مستکبران بوده است، اظهار داشت: حوادث بهمن سال 57 در ارومیه یادآور پیشگامی حوزه و روحانیت در عرصه مبارزه با ظلم و جور است.

وی با بیان این‌که نام حجت الاسلام والمسلمین حسنی امام جمعه فقید همواره نزد ملت ایران و مردم آذربایجان به نیکی یاد می شود، خاطرنشان کرد: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنی در شکست حمله رژیم شاه‌هنشاهی به مسجد اعظم ارومیه نقش مؤثری داشت و امروز در این شهر وقتی خاطره آن حادثه یادآوری شده، یاد حجت الاسلام غلامرضا حسنی در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

امام جمعه ارومیه با اشاره به این‌که حادثهٔ دوشنبهٔ خونین دوم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ یکی از رویدادهای مهم انقلاب اسلامی در ارومیه است، گفت: در این روز تاریخی نظامیان رژیم شاه با تحریک سرلشکر خسروداد فرمانده هوانیروز وقت و سپهبد بدره‌ای از سر سپردگان رژیم در مسیر خیابان امام برای ارعاب مردم با توپ و تانک شروع به قدرت نمایی کردند.

وی با یادآوری بخش هایی از آن واقعه گفت: در آن روز نظامیان شاهنشاهی در هر مغازه‌ای عکس امام را مشاهده می کردند؛ شیشه‌های مغازه را می‌شکنند و مردم را مورد هتک و حرمت قرار می‌دهند و حتی گنبد مسجد اعظم را نشانه قرار داده و با شلیک دو گلوله گنبد را تخریب کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: در آن شرایط سخت افراد مسلح حاج آقای حسنی که در مدرسه علمیه محمدیه حضور داشتند، با سرعت در محل حادثه حضور پیدا کرده و از پشت بام مسجد آل اشرف و پشت بام اطراف شروع به مقابله پرداختند و تعدادی از عمّال رژیم به هلاکت رسید.

امام جمعه ارومیه یادآور شد: بعد از جریان درگیری خیابان امام از طرف نظامیان اطلاعیه ای صادر می‌شود که در واکنش به صدور اطلاعیه مبنی بر پرهیز مردم از مسلح شدن، مجاهد نستوه حجت الاسلام والمسلمین حسنی در فراز منبر مسجد اعظم اورمیه بدین شکل، صادر کنندگان اطلاعیه را مورد خطاب قرار دادند که ای انسان‌های جاهل و نادان، مسلح شدن ما برای شما گران نیاید، اعلامیه صادر نکنید و ما را نترسانید، اسلحه های خود را در اختیار ما قرار دهید تا این آمریکایی‌ها را از کشور اخراج کنیم.

همچنین عبدالحق حسنی، فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنی در این مراسم از عدم تحقق وعده مسؤولان در زمینه راه اندازی بنیاد فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین حسنی انتقاد کرد و اظهار داشت: مردم از ما در مورد دلایل عملیاتی نشدن وعده‌های مسؤولان می پرسند، اما جوابی نداریم./935/د103/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات