۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۵
کد خبر: ۵۹۴۷۲۸
سر مقاله؛

عاقبت برجام

عاقبت برجام
در این جهان آنارشیک، آنچه می‌ماند قدرت است و آنچه موجب ماندن و بقا هم می‌شود همان قدرت است. این درسی است برای دوستان عزیز خوش‌بین به غرب.
به گزارش خبرگزاری رسا، چیزی که عیان است؛ بی‌تفاوتی نسبی اروپا به سرانجام برجام است. گویا طی همین روز‌ها، اروپا بسته‌ای را به ایران پیشنهاد خواهد کرد که حاوی راه‌حل‌های متوسط و حتی پایین‌تر از متوسط برای حل مشکلات مالی ایران است.
 
هر چند دولت اصرار خواهد داشت که ایران این پیشنهاد را بپذیرد تا ژست جدا کردن اروپا از آمریکا برای دولت باقی بماند؛ اما در پشت چنین ژستی حقیقتی وجود ندارد.
 
حقیقت این است که اروپا در مقابل ترامپ هیچ اراده‌ای از خود ندارد و البته پیغام این واقعیت برای ایران کاملاً واضح است؛ اینکه در سیاست بین‌الملل، رواداری و تسامح با وجود موجوداتی، چون ترامپ و نتانیاهو و بن‌سلمان، موضوعیتی ندارد و آنچه دست بالا را خواهد داشت خودیاوری و قدرت در جهان امروز است.
 
پیغام اروپا برای ایران، اعتماد نکردن به قدرت‌های جهانی و تمرکز روی قدرت داخلی است. واضح است که در دنیای امروز حتی نظریه‌های نورئالیستی در گوشه رینگ هستند، چه رسد به خوش‌بینی لیبرالیسم.
 
در این میان به نظر می‌رسد که آقای روحانی و ظریف و مجموعه‌شان به این دریافت رسیده باشند که مذاکره موشکی و منطقه‌ای هم به فرض محال آینده‌ای نخواهد داشت و از همان آغاز پایان می‌یابد.
 
در این جهان آنارشیک، آنچه می‌ماند قدرت است و آنچه موجب ماندن و بقا هم می‌شود همان قدرت است. این درسی است برای دوستان عزیز خوش‌بین به غرب. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات