۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۹
کد خبر: ۵۹۴۷۳۰
گفت‌وگو؛

بهانه خلقت آفرینش

بهانه خلقت آفرینش
حجت الاسلام مجتهد شبستری گفت: اگر از حضرت زهرا (س) تعبیر به بهانه خلقت شده یک واقعیتی است که هم با روایات و هم مستندات قابل درک است.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری پیرامون عظمت جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: در بسیاری از کتب این روایت را دیده‌ام که خدای متعال به وجود مبارک رسول خدا (ص) خطاب می‌فرماید که «یا أحمد لولاک لما خلقت الأفلاک» اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم. این روایت معروفی است که دنباله دارد. سپس می‌فرماید «لولا علی لما خلقتک» که اگر علی (ع) نبود تو را هم خلق نمی‌کردم و بعد دارد که «لولا فاطمه لما خلقتکما» اگر فاطمه (س) نبود نه تو را و نه علی (ع) را خلق نمی‌کردم. به واسطه این روایت که مؤید به درایه است و یک واقعیتی است که در مقام خارج و تطبیق این واقعیت را که به عنوان یک حدیث قدسی از خدای متعال در کتب نقل شده می‌توانیم ببینیم که اگر واقعاً پیامبر (ص) نبود خلقت مفهومی نداشت. چون وجود مبارک رسول خدا (ص) است که واسطه فیض است و انسان کامل است و هدف از خلقت همه عوامل و انسان ها، انسان کامل است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:، اما راه پیامبر (ص) به وسیله امیرالمومنین (ع) تکمیل می‌شود. «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی»، چون امامت مکمل نبوت است؛ بنابراین اگر امامت امیرالمومنین (ع) نبود، آن هدفی که از بعثت پیامبر اکرم (ص) بود ناقص می‌ماند و بعد به دنبال آن اگر وجود مقدس حضرت زهرا (س) نبود آن امامت بقیه ائمه که از دامن پاک حضرت زهرا (س) متولد شدند، تداوم پیدا نمی‌کرد. یعنی ولایت امیرالمومنین (ع) با ولایت ائمه تکمیل می‌شود تا وجود مبارک حضرت بقیة الله الاعظم (عج)؛ بنابراین این روایتی قابل تأمل و تطبیق و پیاده کردن است که دین پیامبر (ص) و آرمان‌های او توسط امیرالمومنین (ع) و توسط فرزندانی که از نسل امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) متولد شدند دنبال خواهد شد وگرنه آن دین و آرمان‌ها و اهدافی که از بعثت پیامبر (ص) دنبال می‌شد، ابتر و ناقص می‌ماند.

مدرس حوزه علمیه قم سپس گفت: بنابراین اگر از وجود مقدس بی بی دو عالم، حضرت زهرای مرضیه (س) تعبیر به بهانه خلقت شده، یک واقعیتی است که هم با روایات ما و هم با آن واقعیتی که در خارج می‌بینیم و تحلیل می‌کنیم قابل درک و ملموس است. پیامبر (ص) فرمود حسن (ع) و حسین (ع) میوه دل من هستند. به هر حال فرزندان انسان میوه قلب انسان هستند و آن هم فرزندان پاک و معصومی مثل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که آرمان پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) را دنبال می‌کنند و ادامه شجره طیبه نبوت و ولایت هستند و طبیعی است که میوه قلب و ثمره فؤاد حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) و پیامبر (ص) باشند.

وی همچنین پیرامون خطبه فدکیه خاطرنشان کرد: در این خطبه وجود مقدس بی بی دوعالم (س) وقتی می‌بیند که اسلام در خطر است به دنبال این هستند که به جای اسلامی که در ولایت تجلی می‌کند و در پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) که مجسمه اسلام و هادی به اسلام هستند این‌ها سنت شان به فراموشی سپرده می‌شود و حق امیرالمومنین (ع) غصب می‌شود، احساس وظیفه می‌کند. البته مستحضرید که این جا مسئله شخصی نیست و حضرت زهرا (س) نه به خاطر این که فدک حق شخصی است یا خلافت حق شخصی امیرالمومنین (ع) است قیام کنند و بخروشند و این خطبه مفصل را ایراد کنند، بلکه می‌بینند که آرمان پیامبر دارد زیر سوال می‌رود و اهداف رسول الله دارد از بین می‌رود و آن گلستانی که نبی اکرم ایجاد کرد و گل‌های معطری که در این گلستان تربیت کرد، دارند پژمرده می‌شود و اسلام دارد از مسیر خود منحرف می‌شود. به دنبال این بودند که با گرفتن فدک، آن ثروتی که پشتوانه سیاست‌های امیرالمومنین بود از دست او خارج کنند.

جواد مجتهد شبستری افزود: حضرت زهرا (س) مظهر و معدن حجاب است. در روایت آمده است که وقتی پیامبر اکرم (ص) از حضرت فاطمه سوال کرد که بهترین چیز برای زن چیست، فرمود بهترین چیز برای زن این است که نامحرمی او را نبیند و او هم نامحرم را نبیند. حتی وقتی نابینایی به خانه پیامبر مراجعه کرد، حضرت زهرا (س) پشت پرده قرار گرفتند و وقتی پیامبر (ع) فرمودند او که نابینا بود چرا پشت پرده قرار گرفتید، ایشان گفتند من را نمی‌بیند، اما بویم را استشمام می‌کند و من او را می‌بینم. پس طبق این بیان بهترین چیز برای زن این است که در معرض دید نامحرم قرار نگیرد.

وی سپس گفت: مسأله حجاب و عفاف و وقار یکی از مسلمات دین ما و یکی از برنامه‌هایی است که ائمه و حضرت زهرا روی آن تأکید داشتند و عملاً این پیام را به جامعه بانوان ابلاغ کردند که زن مسلمان در عین حضور در جامعه و حضور در مسائل حساس باید همچون حضرت زهرا به تکلیفش عمل کند و حق را بیان کند، اما با کمال حیا و عفت و متانت باید در جامعه حاضر شود؛ لذا وقتی حضرت زهرا (س) احساس وظیفه و تکلیف می‌کند به درون مسجد می‌آید و پشت پرده خطبه می‌خواند و حکومت غاصبان را رسوا می‌کند و می‌گوید که خلافت حق امیرالمومنین و فدک حق حضرت زهرا است. این را برای مردم تبیین می‌کند و وظیفه خودش می‌داند که افشاگری کند و حقایق را برای جامعه بیان کند. اما می‌بینیم که پرده می‌زنند در مسجد و حضرت از پشت پرده این حقایق را بیان می‌کند؛ بنابراین یکی از بزرگ‌ترین درس‌هایی که از زندگی حضرت زهرا (س) می‌گیریم، درس حجاب و عفت و وقار و متانت برای جامعه بانوان است. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات