۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۹۴۸۵۲
استاد حوزه علمیه:

نفس اماره از شیطان خطرناک‌تر است

نفس اماره از شیطان خطرناک‌تر است
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجدهاشمی با تاکید بر اینکه نفس اماره از شیطان خطرناک‌تر است، گفت: این نفس بود که از ابلیس، شیطان ساخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجدهاشمی استاد حوزه علمیه، امروز در مسجد غدیر گفت: مخالفت با نفس از مسائل مهمی است که اسلام به آن توجه ویژه دارد.

وی افزود: از مهم‌ترین وظایف دینی انسان در انجام تکالیف الهی و انسانی تبعیت نکردن از فرامین هوای نفس و مخالفت کردن با وساوس نفسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی با استناد به آیات الهی، ابراز کرد: قرآن کریم می‌فرماید: کسی که حالت خوف، خشیت و ابهت الهی را رعایت کند می‌تواند به مقام ربوبیت توجه داشته باشد و این‌زمانی محقق می‌شود که از نفس اطاعت نکند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: کسی که تابع نفس نیست می‌تواند نفس خود را کنترل کند و به خداوند توجه داشته باشد.

وی بابیان اینکه نفس نابودشدنی نیست بلکه کنترل شدنی است، اظهار داشت: انسان باید عنان نفس خود را در اختیار داشته باشد و دستور الهی را به‌فرمان نفس ترجیح دهد. نفس اماره یک حالت درونی بوده و بر اساس فرمان شیطان عمل می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی با اشاره به اینکه شیطان از بیرون و نفس از درون انسان را به‌ انجام معصیت دعوت می‌کنند، گفت: نفس اماره از شیطان خطرناک‌تر است، این نفس بود که ابلیس را ابلیس کرد.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه شیطان قسم یادکرده تا انسان را گمراه کند، افزود: ابلیس درعین‌حالی که به خداوند معرفت داشت از فرمان الهی سرباز زد و قسم خورد تا انسان را گمراه سازد.

وی مقام مخلص را بالاترین درجه و جایگاه انسان الهی دانست و عنوان کرد: شیطان قادر نیست انسانی را که به مقام مخلص دست‌یافته باشد گمراه و منحرف کند.

حجت الاسلام والمسلمین مجدهاشمی با تأکید بر اینکه انسان موجودی مختار است و می‌تواند با انتخاب خود تابع عقل و انبیای الهی و یا مطیع فرمان نفس و شیطان باشد، عنوان کرد: بر اساس آیات قرآن کریم نفس و شیطان دو دشمن خطرناک برای انسان‌ها هستند.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: بهشت پاداش کسانی است که از خواسته های نفسانی اطاعت نکردند و به انجام دستورات الهی پایبند بودند. امام علی(ع) فرمودند: تبعیت از هوای نفس و داشتن آروزهای بلند انسان را از حق دور کرده و موجب فراموش کردن آخرت می‌شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات