۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۵۹۴۸۶۹
مدیر مؤسسه شهید باقری:

کادرسازی یکی از اقدامات ارزشمند شهید حسن باقری بود

کادرسازی یکی از اقدامات ارزشمند شهید حسن باقری بود
سردار جعفری با بیان این‌که شهید حسن باقری دشمن را خوب و دقیق شناخته بود، گفت: یکی از اقدامات ارزشمند شهید حسن باقری کادرسازی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سردار فتح الله جعفری عصر پنجشنبه در اجلاسیه هنر و رسانه کنگره شهید حسن باقری که در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار شد، با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس اظهار داشت: بسیاری از فرماندهان سپاه و ارتش می‌دانستند که راه بنی صدر غلط است، اما نمی‌دانستند باید چه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی شهید حسن باقری گفت؛ ما می‌توانیم در جنگ پیروز باشیم و مناطق اشغال شده را آزاد کنیم با همین روش نیز حسن باقری استراتژی جنگ را تغییر داد و به جای تکیه به تجهیزات تکیه بر ایمان داشت و با پیروی از فرهنگ عاشورا نیروهای مردمی را وارد میدان کرد.

سردار جعفری با بیان این‌که شهید حسن باقری دشمن را خوب و دقیق شناخته بود و اولین اقدامش شناخت شخصیت صدام بود، افزود: او می‌گفت؛ صدام بسیار بی رحم و لجوج است و شخصیت متناقصی دارد؛ یک روز فرماندهان خودش را اعدام می‌کند و یک روز به آنها نشان فتح می‌دهد، آن شهید بزرگوار با چنین شناخت دقیقی عملیات‌ها را طراحی می کرد.

مدیر مؤسسه شهید باقری ادامه داد: یکی از اقدامات ارزشمند شهید حسن باقری کادرسازی بود، در دفتر یادداشتش نوشته بود چیزی که نیروها را خسته می‌کند؛ سردرگمی است نه کار، آنقدر برصحنه‌ دشمن مسلط بود که تک تک فرماندهانشان را به خوبی می‌شناخت و تمام حرف‌هایی را که علیه دشمن می‌زد به واقعیت تبدیل می‌شد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دلاوری رزمندگان آذربایجان در جنگ تحمیلی اظهار داشت: آذربایجان شرقی بیش از 10 هزار شهیدِ خط شکن تقدیم انقلاب کرده است، این شهیدان یکبار از فرماندهان گردان بسیجیان نپرسیدند ما را کجا می‌فرستید زیرا همه آماده رفتن و شهادت بودند.

وی با تأکید بر این‌که اگر عباس میرزا قهرمان قاجاریه در کنارش فردی همچون شهید حسن باقری داشت قطعا ترکمنچای امضا نمی‌شد، تصریح کرد: بیش از٣٠ جلد کتاب برای نقش شهید باقری در جنگ نوشته شده، چراکه شهیدی بود که به دلیل طراحی عملیات‌های مختلف و باز کردن بن‌بست جنگ صدام را عصبانی کرده بود.

سردار جعفری، صداقت، امانت‌داری، تیزهوشی، دقت‌نظر، اشراف بر نیروها، شناخت دشمن، تعامل با نیروها و مشورت‌گیری را از دیگر ابعاد شخصیتی شهید باقری برشمرد و تصریح کرد: در صحنه جنگ همواره وقتی با شکست مواجه بودیم شهید باقری وارد صحنه می‌شد و فضا را تغییر می‌داد.

گفتنی است، کنگره بزرگداشت شهید سرلشکر حسن باقری افشرد سه شنبه هفته آینده نهم بهمن از ساعت 9 صبح در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی تبریز برگزار خواهد شد./935/د101/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات