۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۵۹۴۹۱۵
حجت الاسلام میرزامحمدی:

فرد انقلابی به دشمن لبخند نمی زند

فرد انقلابی به دشمن لبخند نمی زند
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیاتی در مورد شخصیت و جایگاه پیامبر تأکید کرد که متأسفانه هنوز جایگاه ایشان در حوزه به درستی شناخته نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی استاد حوزه علمیه قم عصر جمعه در دوره آموزشی مبلغان فاطمیه که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن همایش های امام زاده سیدعلی(ع) برگزار شد، با اشاره به جایگاه و مقام پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: بزرگانی مثل صاحب جواهر و کاشف الغطاء و معاصرین همه قائل به این مبنا هستند که وجود ملکوتی پیامبر افضل از قرآن است.

وی افزود: برخی از بزرگان این مسأله را به جایگاه امام تسری داده اند و گفته اند که امام هم افضل من القرآن است و برای اثبات مدعای خود ادله ای را ارائه کرده اند که مطالبی از این مسأله در تفسیر تسنیم در سوره اعراف بیان شده است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه عنوان کرد: نمی توانیم تنها به بعد رحمانی پیامبر بپردازیم و از ایشان همان ترسیمی را ارائه بدهیم که از اسلام ارائه می‌ دهیم، به همین جهت بود که دیدیم در دوران اصلاحات کتابی با عنوان «اسلام رحمانی» نوشتند و احکام قصاص و دیات و امثال آن را به طور کلی زیر سؤال بردند.

وی با اشاره به این که همین مسأله زمینه ای برای تخریب پایه های انقلاب اسلامی استفاده می‌ شود، گفت: اگر بنا باشد اگر کسی در مورد پیامبر سخن بگوید 410 آیه در مورد ایشان داریم و باید این آیات و همچنین حداقل هشت جلد از بحار الانوار را دیده باشد و الا سخن گفتن از پیامبر و معرفی ایشان ناقص و ابتر خواهد بود.

حجت الاسلام میرزامحمدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: برای تبیین جایگاه پیامبر اکرم(ص) هنوز یک کتاب جامع ننوشته ایم و هرکسی از زاویه ای ایشان را ترسیم کرده و آن هم ناقص و ابتر؛ بنابراین ابتدا باید ایشان را بشناسیم و برای معرفی حضرت چاره ای غیر از رجوع به قرآن نداریم.

وی تصریح کرد: دشمنی ها و شیطنت ها در مورد پیامبر زیاد است و باید بفهمیم دم زدن از جایگاه حقیقی ایشان قرار گرفتن در مقابل دشمنان ایشان است از این رو دوستان نادان و دشمنان دانا از یک طرف و اصلاح طلبانی که در هر دوره قائل به اندیشه اصلاحی بوده اند و همین طور غرب و شرق و فرق اسلامی هریک تعریفی از پیامبر ارائه داده اند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که بین آن چه قرآن و روایات صحیح در مورد پیامبر دارند با تعریف دیگران زمین تا آسمان تفاوت دارد، گفت: وقتی به قرآن مراجعه نکنیم دفاع از پیامبر گرامی اسلام(ص) دفاعی غلط و ناقص خواهد بود.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از جاهایی که در تاریخ برخی از مریدان اهل بیت(ع) دفاع غلط کردند، ضربه ای زدند که 1430 سال است که تبعات آن را پس می‌ دهیم، جریان سقیفه است.

حجت الاسلام میرزامحمدی تأکید کرد: هراز چند گاهی نیز در کشورهای مختلف به پیامبر گرامی اسلام(ص) توهین می‌ شود تا غیرت مسلمانان را بسنجند.

وی با اشاره به این که قرآن کریم در تبیین نعمت رسالت تعبیری عجیب به کار برده است، گفت: خداوند در آیه 164 سوره آل عمران بحث رسالت را یک منت از جانب خدا برشمرده است که مفسران این مورد یا یک تعبیر سنگین و قابل توجه دانسته اند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که قرآن به تبع نور پیامبر نازل شده است، ابراز داشت: دلیل بر این مطلب آیه « الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ مَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» است که می‌ توانید فهم این مطلب به تفاسیر مختلف مراجعه کنید.

وی با اشاره به آیات سوره «انشراح» یادآور شد: حضرت موسی(ع) از خداوند درخواست کرد که به او شرح صدر عنایت کند ولی در این آیه می‌ خوانیم که پیامبر بدون خواست از خداوند شرح صدر را از خداوند دریافت کرد.

حجت الاسلام میرزامحمدی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: یکی از مسائل مهم بحث ترفیع جایگاه پیامبر از زبان امیرالمؤمنین(ع) است که در مواضع مختلفی به این مسأله اشاره می‌ کردند، از جمله این که وقتی فردی از حضرت علی(ع) سؤال کرد که آیا شما پیامبر هستید؟ حضرت فرمود: وای برتو من بنده ای از بندگان محمد(ص) هستم.

وی با اشاره به افضلیت پیامبر گرامی اسلام(ص) بر پیامبران سلف در قرآن کریم، ابراز کرد: اول بشارت حضرت عیسی(ص) در سوره صف است، دومین دلیل بر این مسأله افضل بودن قرآن بر بقیه کتاب ها است و چون قرآن برپیامبر ما نازل شده باید بر دیگران برتری داشته باشد؛ دلیل سوم خاتمیت پیامبر است که فقط تأخر زمانی نیست بلکه دلالت بر خاتمیت رتبی می‌ کند.

حجت الاسلام میرزامحمدی بیان داشت: چهارمین دلیل آیات سوره کهف است که خداوند پیامبر را عبد مطلق معرفی می‌ کند بر خلاف معرفی دیگران انبیاء و دلیل پنجم آیه ای از سوره انعام است که دلالت بر اولیت رتبی در آفرینش و بندگی خداوند می‌ کند.

وی تصریح کرد: ششمین محور در قالب افضلیت پیامبر سوره نساء آیه 41 است که در ارتباط با شاهد بودن نبوی است، وقتی به پیامبر می‌ رسد از تعبیر بزرگی یاد می‌ کند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به منزلت پیامبر اکرم در قرآن کریم خاطرنشان کرد: اولین حوزه، حوزه رسالت پیامبر است که برخلاف دیگر انبیاء، رسالتی جهانی است و تنها پیامبر عرب زبان ها نیست، چون می‌ فرماید: «و ما ارسلناک الا کافة للناس» و قلمرو رسالت ایشان بشریت است و گستره ولایت حضرت نیز محدود به زمین نمی شود.

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) در قرآن کریم محور اطاعت الهی شمرده شده است، یادآور شد: یعنی هرجا تعبیر به اطیعوالله آمده تعبیر به اطیعوا الرسول نیز آمده است که شما این تعبیر را در مواضع زیادی از کتاب الله می‌ بینید؛ عصیان کردن دستور پیامبر نیز همینطور است یعنی سرپیچی از دستورات ایشان نیز همان جزایی را دارد که سرپیچی ازدستور پروردگار دارد.

حجت الاسلام میرزامحمدی تأکید کرد: پیامبر مظهر همه اسماء و صفات الهی و ادب خدایی است چراکه ایشان خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «خود خدای عزوجل مرا تربیت کرده است و من نیز تو را تربیت می‌ کنم».

وی با اشاره به این که پیامبر محور رحمت رحیمیه خداوند است، گفت: خداوند دو نوع رحمت دارد؛ یکی رحمت رحمانی است که از آیه «و رحمتی وسعت کل شیء» فهمیده می‌ شود و نوع دوم رحمت رحیمی است که مخصوص مؤمنین است و قابلیت لازم دارد، آنجا که می‌ فرماید: «و کان بالمؤمنین رحیما» که دقیقا این دو نوع رحمت در قرآن کریم برای پیامبر نیز عنوان شده است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر مواهب انحصاری پیامبر خاطرنشان کرد: یکی راضی کردن پیامبر در روز قیامت و دیگری اجری است که غیر قابل اندازه گیری است که هر دو در قرآن بیان شده است؛ مسأله دیگر دستور به امت برای احترام ویژه به پیامبر و صدا نزدن ایشان به نام است همچنان که همیشه در قرآن کریم خطاب به پیامبر عبارات یا ایها النبی و یا ایها الرسول است.

وی یادآور شد: در قرآن کریم در سوره حجرات دستور داده است که «صدای خود را بالای صدای پیامبر نبرید که این کار موجب حبط و از بین رفتن اعمال نیک شما می‌ شود»؛ همین آیه بالای روضه نبوی حک شده است که خود یک پارادوکس در مقابل وهابیت است چون ازیک طرف آنها می‌ گویند پیامبر مرده و صدای زائر را نمی شنود و از طرف دیگر این آیه را بالای قبر پیامبر نوشته اند.

وی با اشاره به این که بعد از رحلت پیامبر تمام حقایق نبوت به امیرالمؤمنین(ع) منتقل شد، گفت: آن قدر پیامبر نزد امیرالمؤمنین(ع) رفیع است که تا زمانی که ایشان زنده است حضرت علی(ع) خطبه ای نمی خواند و همه خطبه ها و سخنان ایشان بعد از رحلت پیامبر است.

حجت الاسلام میرزامحمدی بیان داشت: تخریب جایگاه پیامبر و فراموش شدن و منقضی شدن شریعت نبوی در دستور کار دشمنان قرار گرفت که این جا حضرت زهرا(س) به میدان آمد و فرمود: «شما گمان می‌ کنید که پیامبر از دنیا رفت و تمام شد در حالی که مصیبت پدرم اعظم مصائب که در مرگ او کوه ها به ریزش افتاد و خورشید گرفت» و در ادامه جملاتی می‌ فرمایند که نقشه دشمنان را برملا می‌ کند.

وی تصریح کرد: عجیب است که در همین روزها مصیبت حضرت زهرا(س) را هم وزن مصیبت پیامبر گرامی اسلام(ص) بیان کرده اند؛ چقدر ما عقبیم که فاطمیه تازه در حال احیا شدن است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید بر این که حضرت فاطمه(س) در مقابله با دشمنان انقلابی عمل کرد، گفت: این ها را برای مردم بیان کنید که انقلابی مثل حضرت زهرا(س) به دشمن لبخند نمی زند، انقلابی نمی ایستد تا تحریم از بین برود و در ولایت مداری یک تنه عمل می‌ کند./1330/پ202/ج

ارسال نظرات