۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۹۴۹۲۲
گزارش رسا؛

شتاب قطار عادی سازی روابط با اسرائیل با روی کار آمدن «محمد بن سلمان»

شتاب قطار عادی سازی روابط با اسرائیل با روی کار آمدن «محمد بن سلمان»
با روی کار آمدن ولیعهد سعودی، عادی سازی روابط با اسرائیل شتاب بیش از پیشی گرفت تا آنجا که مقامات اسرائیلی از وی برای حضور در خاک اسرائیل دعوت کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری رسا، تحولات اخیر در عربستان سعودی نشان از شکست سیاست‌های اصلاحاتی محمد بن سلمان، شاهزاده و ولیعهد سعودی دارد. بن سلمان از آغازین روزهای تکیه بر کرسی قدرت، با حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا، به قلع و قمع مخالفان خود روی آورد اما دیری نپایید که صدای معترضان از گوشه و کنار برخاست و شاهزاه سعودی را وادار به عقب نشینی از مواضع افراط گرایانه خود کرد.

پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، و اشاره انگشت اتهام به سمت بن سلمان، فشار افکار عمومی علیه عربستان شدت گرفت تا آنجا که حاکمان سعودی برای تطهیر چهره خود و دفاع از سیاست‌های متهوّرانه خود در سطح منطقه و بین‌الملل، دست به دامان «مرکز پژوهش‌های امنیتی» آمریکا شدند اما سوال اینجاست که کارکرد این مرکز چیست و عربستان برای تحقق چه اهدافی با مرکز پژوهش‌های امنیتی آمریکا اعلام همکاری کرده است.

تطهیر چهره با پناه بردن عربستان به دامن آمریکا!
مرکز پژوهش‌های امنیتی آمریکا، به اتخاذ سیاست‌های دشمنانه با اسلام و ترویج اسلام هراسی و تشویق نهادهای دولتی آمریکا برای تشدید فشارها و خشونت‌ها علیه مسلمانان معروف است. اولین همکاری میان عربستان و این مرکز به ماجرای محاصره قطر از سوی کشورهای عربی در سال 2017م باز می‌گردد.

این مرکز همزمان با محاصره قطر از سوی عربستان، امارات، مصر و بحرین، هجمه‌های شدیدی را علیه دوحه در شبکه‌های اینترنتی و در میان اصحاب جراید به راه انداخت و به مقامات مسؤول آمریکا توصیه کرد که پایگاه‌های نظامی خود را در قطر تعطیل و این پایگاه‌ها را به امارات منتقل کنند.

پس از کشتار بی‌رحمانه خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول و فشار بی‌سابقه افکار عمومی علیه ریاض، بار دیگر شاهد حمایت‌های مرکز پژوهش‌های امنیتی آمریکا از مسؤولان سعودی در شبکه‌های مختلف اجتماعی هستیم تا آنجا که جیم هانسون رییس این مرکز که در زمره فعالان ترویج خشونت علیه مسلمانان در آمریکا معروف است، نسبت به بی‌توجهی جامعه جهانی به موضوع ربوده شدن رییس اینترپل و اهتمام جامعه جهانی به مسأله قتل خاشقچی ابراز نگرانی کرد.

با آنکه مرکز پژوهش‌های امنیتی آمریکا بارها مدعی شده است که از هیچ کشور و یا نهاد بیگانه‌ای بودجه و کمک مالی دریافت نمی‌کند اما با بررسی منشورات این مرکز به وضوح می‌توان ردپای ریال‌های سعودی را در جابه‌جای این مرکز مشاهده کرد.

ارتباط نزدیک میان عربستان و آمریکا و همکاری مراکز مختلف امنیتی، فرهنگی و سیاسی دو کشور سبب شده تا آل سعود به مجری طرح‌ها و برنامه‌های از پیش تعریف شده این مرکز بشود و در نهایت بتواند ضمن باقی ماندن در رأس حکومت، کشورهای مسلمان منطقه را نیز تحت یوغ استعمار خود در آورد.

اشتیاق بن سلمان برای عادی سازی روابط با اسرائیل
ارتباط عربستان تنها به کشورهای غربی و آمریکا محدود نشده و مقامات سعودی بارها به صورت پنهان و تلویحی برای برقراری روابط با رژیم جعلی صهیونیستی اعلام آمادگی کردند. چندی قبل مدیان بار رییس شرکت هواپیمایی اسرائیل با عبارت «مراقبان برج جو در تل‌آویو آماده استقبال از شما هستند» از محمد بن سلمان برای حضور در کنفرانس هواپیمایی اسرائیل دعوت به عمل آورد.

روزنامه جورالیزم پوست در گزارشی با چاپ متن دعوت نامه رییس مرکز هواپیمایی اسرائیل از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و کاپیتان‌های خطوط مسافربری سعودی، این اقدام را آغاز فصل جدیدی در روابط سعودی ـ اسرائیلی برشمرد.

مدیان بار در ابتدای این نامه با بیان آنکه «سن و سال او همانند سن و سال ولیعهد سعودی است و این سن، برای انجام فعالیت در خطوط هوایی مناسب است» به تغییرات پیش روی منطقه اشاره و بر ضرورت تعاون و همکاری مشترک کشورهای منطقه‌ای تاکید می‌کند.

وی می‌گوید: «در آینده‌ نزدیک، مسافران و خلبانان سعودی در مسیر پرواز به لندن از فراز آسمان قدس عبور کرده و هواپیماهای اسرائیلی نیز برای پرواز به شرق، از خطوط هوایی عربستان سعودی استفاده خواهند کرد.»

رییس مرکز خطوط هواپیمایی اسرائیل با بیان نقاط مشترک میان اسرائیل و عربستان تصریح می‌کند: «عربی زبان مشترک و اماکن مذهبی مقدس در هر دو کشور موجود است. هواپیماها ساخت آمریکاست و در رزمایش‌ها و نشست‌های مختلف دیدار می‌کنیم. خلبانان سعودی و اسرائیلی با زبان علمی مشترک با یکدیگر سخن می‌گویند پس باید سطح روابط میان دو دولت افزایش یابد.»

این سخنان حاکی از آن است که نمودار عادی سازی روابط با اسرائیل از ابتدای روی کار آمدن بن سلمان، روند صعودی را طی می‌کند. این پیشرفت در روابط تا مرحله هماهنگی امنیتی و نظامی نیز پیش رفته است. دیدار بن سلمان با گروهی از مسیحیان انجیلی در اواخر سال 2018م یکی از آشکارترین گام‌های عادی سازی روابط است.

کشورهای عربی نیز با تبعیت از خاندان سعودی، در همان مسیر اشتباه قدم نهاده و با به دست فراموشی سپردن آرمان‌های فلسطین، به امت اسلامی آشکارا خیانت می‌کنند. وظیفه علما، نخبگان و شخصیت‌های سیاسی و فعالان حقوق بشری آن است که با آگاهی بخشی به جوانان، راه را برای تحقق اهداف شوم استکبار جهانی و حکام مرتجع عربی سدّ کرده و اجازه اجرایی شدن نقشه‌های استکبار را ندهند./981/ب950/ر

محمد رایجی
ارسال نظرات