۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۵۹۴۹۵۱
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

عدالت محور قضاوت قضات باشد

عدالت محور قضاوت قضات باشد
استاد حوزه علمیه با تاکید براینکه عدالت باید محور قضاوت قضات باشد، گفت: قضاوت قضات نباید تابع تلفن، پارتی، رشوه و هوای نفس باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد جامع غدیر، گفت: فهم علم حضوری پروردگار و علم لدنی و الهامی اهل‌بیت(ع) ایمان و یقین انسان را افزایش می‌دهد و عامل حفظ او از انحرافات فکری، اخلاقی و عملی می‌شود.

وی با استناد به آیه 18 سوره حشر، ادامه داد: خداوند در این آیه خطاب به مردم مؤمن می‌فرماید: ای کسانیکه ایمان آورده‌اید، از خدا بترسید و باید هر انسانی مراقب اعمالی که از پیش ، برای فردایش فرستاده باشد و از خدا بترسید، به‌درستی که خدا ازآنچه می‌کنید باخبر است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در طول تاریخ اکثر مردم از حقایق روی‌گردان بودند و علت آن را پروردگار چنین بیان می‌کند که انسان همیشه دوست دارد کسی به اوامر و نهی نکند و مانع انجام اموری که او دوست دارد انجام دهد، نشود.

این خطیب مشهور در ادامه بابیان اینکه اهل ایمان در طول تاریخ مطالب الهیه را قبول داشته و در حد ظرفیتشان به آن حقایق عمل کردند، عنوان کرد: آنان خداوند را دوست دارند لذا خداوند در این آیه مؤمنان را مورد خطاب قرار می‌دهد چون آنان را دوست دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بابیان اینکه مؤمنان مایل به خیر دنیا و آخرت هستند بر همین اساس از فرامین انبیا و خاندان رسول روی‌گردان نیستند، اظهار داشت: مؤمنان همیشه آماده پذیرفتن خواسته به‌حق خداوند هستند؛ کسانی که غرق درخواسته های نامشروع می‌شوند از دستورات الهی تبعیت نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند انسان را به تقوا دعوت کرده است، گفت: انسان اگر دستورات الهی را انجام دهد آخرت او تضمین می‌شود. خداوند به انسان اختیار داده تا در صورت تمایل از دستورات حضرت حق تبعیت کند و کسانی که از دستورات الهی سرپیچی می‌کنند نمی‌توانند در آخرت برای گناهان خود توجیه قابل‌قبول ارائه دهند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه شیطان دعوت است و انسان با اختیار خود می‌تواند آن دعوت را قبول نکند بنابراین خداوند متعال هیچ‌یک از انسان‌ها را مجبور به انجام اعمال نیک و یا ناپسند نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اضافه کرد: انسان اگر به انجام عمل صالح مبادرت داشته باشد در آخرت سود بی‌نهایت دریافت می‌کند؛ انسان باید ایمان خود را از تمام خطراتی که او را تهدید می‌کند حفظ کند همچنین باید بداند برای آخرت چه توشه‌ای آماده کرده است.

وی با تأکید بر اینکه قاضی باید به عدالت حکم کند، اظهار داشت: امام علی(ع) شغل قضاوت را بسیار دقیق و مهم دانستند و فرمودند: قاضی از زمانی که شروع به قضاوت و داوری می‌کند در لب پرتگاه دوزخ قرار دارد؛ قضاوت قضات نباید تابع تلفن، پارتی، رشوه و هوای نفس باشد. قضاوت در زمره سخت‌ترین مشاغل قرار می‌گیرد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: قاضی باید بر اساس بینات حکم کند و اگر مردم در دادگاه‌ها سخن صادقانه بگویند حق به‌حق دار می‌رسد و آمار پرونده‌ها در دادگاه‌ها کاهش می‌یابد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: داوری باطنی برای آخرت و از آن خداوند است چراکه علم ایشان بر همه علوم چیره است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات