۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۵۹۴۹۹۴
فضای مجازی و فرهنگ ایرانیان (16)

گفتمان در حوزه فضای مجازی به جای تنفرپراکنی

گفتمان در حوزه فضای مجازی به جای تنفرپراکنی
حجت الاسلام قهرمانی گفت: اکنون ظرفیت ایجاد گفتمان وجود دارد و بایستی فضا را به سمت مباحثه کشاند تا نظرات مخالف و موافق در حوزه فضای مجازی بیرون بیاید.

حجت الاسلام علی قهرمانی، کارشناس رسانه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین مسأله نقش فضای مجازی در تغییر فرهنگ پرداخت و گفت: ما در مرحله‌ای هستیم که یک طرف فرهنگ جامعه قرار گرفته است و در طرف دیگر فرهنگ خاص وارداتی، مبتنی بر تکنولوژی قرار دارد.

وی با اشاره به چالش‌هایی که میان دو فرهنگ متعارض اسلامی و غربی ممکن است، ایجاد می‌شود، اظهار داشت: تعارضات و چالش‌های بین دو فرهنگ گاهی در جامعه بدبینی صد درصدی و گاهی خوش بینی بیش از اندازه به وجود می‌آورد و این باعث ایجاد تضاد بین افراد جامعه شده و یک عده را بسیار طرفدار و یک عده را بسیار مخالف می‌کند که با ادامه این روند جامعه‌شناسان معتقدند، جامعه سنتی در آستانه فروپاشی خواهد بود.

کارشناس رسانه و فضای مجازی به فرصت‌های ایجاد شده در فضای جامعه پرداخت و عنوان کرد: با نگاهی به چالش‌ها و کش مکش‌های فرهنگ ایرانی با فرهنگ غربی متوجه می‌شویم که فرصتی برای ایجاد گفتمان جدیدی در جامعه ایجاد شده است و اگر ما بتوانیم از این ظرفیت جدید استفاده کنیم، می‌توانیم فرهنگ جامعه را غنی‌تر کنیم.

وی ادامه داد: باید برای افراد جامعه آسیب‌های موجود را بازگو کرد، طیف‌ها و اندیشه‌های مختلف با حفظ ارزش‌ها و سنت‌های خوب جامعه، تجربیاتی که در مواجهه با فرهنگ وارداتی داشتند، به عرصه بحث بکشانند و در این فضا قطعا بهترین افکار انتخاب می‌شوند و با آسیب‌شناسی ایرادها گرفته می‌شود، ولی با رفتن بحث به سمت نگاه چالشی و حاشیه‌ای هیچ گاه نتایج معقول نمی‌شوند.

گفتنی است، متن کامل این گفت‌وگو در سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا منشر می شود. /882/ت302/س

ارسال نظرات