۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۹۵۱۶۹
یادداشت طلبگی؛

سه‌گانه "مادر، فرزند، همسر" و قانون روابط

سه‌گانه
کودک سه ساله را به مکانی - مانند مهدکودک - جهت تفریح و آموزش فرستادن، بزرگترین اجحاف است به کودک و زیانی است گریبان گیر پدر و مادر.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، عقل شهادت می‌دهد پدر و مادر سزاوار نهایت تکریم و تعظیم هستند و نباید به آن‌ها کمتر از گل گفت. مادری که 9 ماه باردار است و آزردگی‌ها را به جان می‌خرد. پس از دوره طاقت‌فرسای بارداری، مادر وضع حمل می‌کند. زایشی توان فرسا و پُر درد.

تولدی دیگر

 بعد از زایمان، شب بیداری‌ها، کم خوابی‌ها و مراقبت‌های مادرانه از نوزاد آغاز می‌شود. از بارداری تا اتمام دوره شیرخوارگی کودک، سی ماه طول می‌کشد. در این دو سال و شش ماه مادر نهایت سختی‌ها را تحمل می کند. داستان به اینجا ختم نمی‌شود؛ پس از سپری شدن طوفان مشقت‌های سی ماهه، دور جدیدی از دشواری‌ها سراغ پدر و مادر می‌آید:

۱. مراقبت از جسم و روان فرزند

۲. تهیه امکانات اولیه زندگی

۳. ارتباط عاطفی

۴. کنترل معقول دوره نوجوانی و جوانی فرزند و ...

تنظیم روابط بین سه گانه ی مادر، فرزند، همسر

تنها انتظار

خداوند تنها انتظاری که از فرزندان دارد خوشرفتاری با پدر و مادر است. سود این نیک منشی عاید فرزندان میشود. پیامبر خدا (ص) فرمود: برای نیک رفتاران با پدر و مادر، عمر طولانی، آسانی در کارها، دفع نابودی و تباهی از او، بخشیدن حیات پاک، تبدیل بدبختی او به نیک بختی، جلوگیری از مرگ بد، فراوانی در مال و جلب محبت اقوام را تضمین می‌کنم.

فرزند جوان و پدر ومادر

شور و نشاط جوانی ستودنی است. گردش‌های سالم و نشست‌های خداپسندانه در جوانی لازم است؛ اما نه به قیمت نارضایتی پدر و نگرانی‌های مادر. ساعت‌ها تفریح و روز‌ها خوشگذارنی سالم، به لحظه‌ای از دلشوره‌های مادر و انتظار کشیدن پدر برای آمدن فرزند به منزل، نمی‌ارزد. با کار‌های به ظاهر خداپسندانه و در باطن حامل نافرمانی والدین، خشنودی خدا کسب نمی‌شود. جوانان بدانند! نباید بخاطر دوست و رفیق بازی،   پدر و مادر را رنجاند. موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها همگی در سایه ایمان به خدا و نیکی به پدر و مادر محقق می‌گردد؛ و این وعده‌ای است تخلف ناپذیر.

ازدواج فرزندان

فرزند ازدواج کرده و با پدر و مادر خود زندگی می‌کند. ممکن است شاهد اختلاف‌ها و تضاد سیلقه‌ها میان مادر و همسر خود باشد. آیا می‌توان دچار سردرگمی شد و زانوی غم بغل گرفت؟ می‌توان با تدبیر و مدیریت  صحیح، میانشان اُلفت و دوستی پایدار برقرار ساخت. فرزند بر حذر باشد از بی احترامی و درشت گویی با والدین خود و البته نباید علی رغم اشتباه پدر و مادر خود به همسر بتازد و او را مقصر معرفی کند. فرزند در رویارویی با مشاجره میان مادر و همسر خود باید دلی دریایی داشته باشد وسیع و با تحمل.

راه حل اختلافات چیست؟

گره مشکلات میان مادر و همسر این گونه باز می‌گردد:

۱.   فرزند در فرصت مناسب و در تنهایی، با کمال احترام به مادر خود می‌گوید؛ مادر جان! همسرم جوان است و خام. شما در حق او مادری کنید و صمیمانه اصول معاشرت را به او بیاموزید و طریقه شوهرداری و فرزند داری را بیان کنید.

۲. در خلوت همسرانه، محبت آمیز به همسرش بگوید؛ همسر عزیزم! مادرم سنی از او گذشته و لازم است با او مدارا کنی. با او صمیمی بشو، محترمانه رفتار کن و از تجربه‌های او بهرمند بشو.

۳. فرزند هدیه‌ای را بخرد و به همراه همسرش تقدیم پدر و مادر خود کند. هدیه دادن دل‌ها را نرم و دوستی‌ها را پا برجا می‌سازد.

۴. مادر‌ها به فرزند خود حساسیت ویژه‌ای دارند مادر هستند و دلشان رئوف. گاهی مرد از حق خود می‌گذرد و پدر و مادر احساس می‌کنند فرزندشان مطیع بی، چون و چرای همسرش شده است و از خود اختیاری ندارد. در حالی که چنین نیست و مرد جهت استحکام پایه‌های زندگی از خودگذشتگی کرده است.

۵. عروس خانه، کار‌هایی که اعتراض والدین شوهر را بر می‌انگیزد، بشناسد و از انجام آن‌ها بپرهیزد.

۶. عروس منزل، مادر شوهر را مادر خود بداند و بر این منهج روابط حسنه و نیکو را آغاز کند.

۷. مادرشوهر باید خبط عروس خود را به خاطر خشنودی خدا و خوش بودن فرزند، نادیده بگیرد و با بیان نیکو و خیرخواهانه، اشتباهات او را تصحیح کند.

۸. عروس خانه نیز اخلاق تند مادر شوهر را جهت رضای خدواند و آرامش شوهرش، در خاک فراموشی دفن کند و بازگو نکند.

تنظیم روابط بین سه گانه ی مادر، فرزند، همسر

هماهنگی با والدین

تعامل با والدین زیباترین و آسان‌ترین روابط است. لطافت و سهولت آن با هماهنگ شدن فرزند با والدین خود بدست می‌آید. فرزند از دوره طفولیت هم قدم و هماهنگ با پدر و مادر بود و نه آن‌ها هماهنگ با او. پس نباید بگوئید؛ من به مدارج علمی و مراتب مالی دست یافتم و باید پدر و مادرم با من هماهنگ باشند. یوسف نبی و عزیز مصر، ریزه خوار والدین خود است. در حضور سران کشوری و مقامات بلندپایه لشکری، پدر و مادر خود را  بالای محفل بر روی تخت نشاند.

هشداری به والدین

فرزند از تولد تا هنگام رحلت، محتاج مهر مادرانه است. زیرساخت محبت فرزند به پدر و مادر، مهربانی والدین به او است. هر چه ارتباط عاطفی والدین با کودک خود عمیق‌تر باشد محبت ورزی همان کودک در دوره رشد و کمال خود با آن‌ها بیشتر و شدیدتر خواهد بود.

کودک سه ساله را به مکانی - مانند مهدکودک - جهت تفریح و آموزش فرستادن، بزرگ ترین اجحاف است به کودک و زیانی است گریبان گیر پدر و مادر. در این برهه حساس از زمان شدیدترین نیاز کودک، دریافت مهر و محبت مادرانه است؛ اما مادر در کنار او نیست. در آن مکان کسانی دیگری آن نیاز را برطرف می‌سازند؛ و این گونه می شود فرزندان فاقد مهر مادرانه در کهنسالیِ والدین خود، آن‌ها را به سالمندان می‌سپارند./918/ی702/س

سیدتقی نوری

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
من تازه دوماهه عروس اوردم اما عروس کلاس میزاره اصلا دوست نداره رفت وامد داشته باشه دوست نداره کمکش کنیم خودش هم اهل کمک کردن نیست وفکرمیکنه تنهای ازپس همه چیزبدمیاد خلاصه من نمیدونم چه رفتاری داشته باشم وکلا از چشم افتاده یک سال عقد بود والان دوماهه ازدواج کرده
2
0
ناشناس
|
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
خدای مهربان کمکت کنه