۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۵۹۵۱۸۷
یادداشت؛

پاریس در بن بست!

پاریس در بن بست!
فرانسه در حالی برای ایران خط‌ و نشان می‌کشد که جلیقه زردها، یازدهمین شنبه سیاه را با تظاهرات گسترده اعتراضی برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری رسا، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه، هفته پیش با نشان دادن در باغ سبز و کنار زدن یکی دیگر از پرده‌های دو رویی پاریس اعلام کرد که روز دوشنبه این هفته از مکانیسم مالی اروپا برای به‌اصطلاح مقابله با تحریم‌های آمریکا رونمایی خواهد شد.
 
درست یک روز پس‌ازاین اظهارات، لودریان بیانیه‌ای را منتشر و مدعی شد: «ما گفتگو‌های بسیار سختی را با ایران آغاز کردیم... اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، آماده‌ایم تحریم‌های سختی را اعمال کنیم و ایرانی‌ها هم از این مسئله آگاه هستند... خواستار توقف تولید موشک‌های ایران هستیم؛ مخصوصاً اینکه ارسال آن‌ها به گروه‌های مسلح در خاورمیانه قطع شود.» دراین‌باره گفتنی‌هایی هست.
 
۱. لودریان هفته پیش، زمانی که خبر اجرایی شدن سوئیفت بدون دلار را اعلام کرد گفت که ایران بخشی از پول نفت خود را به یورو دریافت خواهد کرد و همچنین خواهد توانست نیاز‌های اساسی خود را از این سه کشور اروپایی تأمین کند. نکته اساسی و بسیار مهم اینجاست که فرانسه در حالی از «اس پی وی» به‌عنوان یک مشوق و امتیاز ویژه نام می‌برد که پاریس به همراه لندن و برلین، از انجام بسیاری از تعهدات برجامی خود سر باز زده‌اند و حالا می‌گویند که مکانیسم مالی اروپا، جبران مافات خواهد کرد!
 
کاخ الیزه قرار است که در معیت تروئیکای اروپایی و چند کشور بدقول و معاند قاره سبز، پول نفت کشورمان را در حسابی ویژه نگه دارد و آن را به یورو پرداخت کند، اما هم‌زمانی این ادعا با طرح مطالبات موشکی نشان می‌دهد که آن‌ها اجرای این تعهد خود را منوط به نادیده گرفتن خطوط قرمز ایران اسلامی کرده‌اند.
 
حتی این گمانه قوی نیز وجود دارد که به سیاق عهدشکنی‌های گذشته، پول نفت را به یورو ندهند یا با تأخیر بدهند و یا اصلاً نیاز‌های اساسی کشور را تأمین نکنند. به‌بیان‌دیگر، با این اظهارنظر اخیر لودریان، اروپا به دنبال اجرایی کردن سازوکار ویژه مالی با ایران نیست، انجام تعهدات برجامی برای قاره سبز اهمیتی ندارد، بلکه می‌خواهد با این شیوه، کشورمان را مجبور کند که از دستاورد‌های موشکی و نظامی خود عقب‌نشینی کند.
 
۲. اس پی وی به گفته اروپا پاسخی به حسن نیت ایران در انجام تعهدات برجامی است، اما اینکه لودریان، اجرای آن را به متوقف کردن توان موشکی کشورمان گره زده است، جای تعجب دارد. توان دفاعی و نظامی در هیچ کجای برجام و توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ مورد مذاکره و توافق طرفین قرار نگرفته بود.
 
جمهوری اسلامی برد موشک‌های خود را بر اساس تهدیدات موجود تنظیم می‌کند و چنانچه تهدیدی وجود نداشته باشد، توان نظامی هم بی‌معنا خواهد شد. وقتی رژیم صهیونیستی که موردحمایت صد در صد فرانسه و پایتخت‌های اروپایی است، رسماً جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید می‌کند، عربستان سعودی با خرید صد‌ها میلیارد دلار سلاح، به‌صراحت اعلام می‌کند که ناآرامی‌ها را به خاک ایران می‌کشاند و اروپا تهدید می‌کند که اگر موشکی را کنار نگذاریم، تحریم‌های شدید در انتظار کشورمان است، کدام عقل سلیم می‌پذیرد که قدرت بازدارندگی را کنار بگذاریم و خود را در برابر انواع تهدیدات، خلع سلاح نماییم؟ اصلاً مگر تحریمی شدیدتر ازآنچه در جریان است وجود دارد که اروپا بدتر از آن را وعده می‌دهد؟!
 
۳. جمهوری اسلامی به‌کرات، علی‌الدوام و با صدای بلند اعلام کرده که دست از حفظ و ارتقاء قدرت نظامی خود برنمی‌دارد. با این حساب، آیا منظور وزیر امور خارجه فرانسه این نیست که پافشاری در این خصوص باعث می‌شود که از دسترسی به اس پی وی هم تحریم شویم؟! ساز و کاری که بدل تعهدات برجامی بر زمین مانده اروپاست، چگونه می‌تواند به اهرمی برای تحریم مجدد تبدیل شود؟!
 
یک‌بار دیگر مرور می‌کنیم. اروپا قرار بود که پا به‌پای آمریکا به آنچه در برجام امضاء کرده بود عمل کند و نکرد. آمریکا از برجام خارج شد و اروپا هم به بهانه فشار واشنگتن، از زیر بار تعهداتش شانه خالی کرد. حالا درصدد جبران بخش بسیار کوچکی از بدعملی‌های خود هستند و همان را هم تهدید به تحریم کرده‌اند، اگر ایران دست از قدرت موشکی خود برندارد!
 
۴. این سناریو بسیار شبیه بازی غرب و آمریکا در بدو اجرای توافق هسته‌ای است. از ایران خواستند که به تعهداتش عمل کند تا از مزایای برجام بهره‌مند شود و کشورمان نیز تمام تعهداتش را یکجا پیش‌پرداخت کرد. اما وقتی نوبت طرف مقابل شد، امروز و فردا کردند و تاکنون که به سالگرد سومین سال اجرای برجام رسیدیم بسیاری از الزامات خود را نادیده گرفته و از انجام آن سر باز زده‌اند.
 
غرب در این توهم به سر می‌برد که از طریق برجام توانسته برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و با «اس پی وی» هم خواهد توانست برنامه موشکی و اقتدار منطقه‌ای کشورمان را به انحصار خود درآورد، زهی خیال باطل! جمهوری اسلامی هر زمانی که اراده کند، روند تولید سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد را از سر خواهد گرفت و تا سطحی که نیاز باشد، به افزایش توان و قدرت خود در حوزه نظامی مبادرت خواهد کرد.
 
۵. فرانسه در حالی برای ایران اسلامی که ابرقدرت منطقه‌ای و یکی از بازیگران مهم غرب آسیاست، خط‌ونشان می‌کشد که جلیقه زردها، یازدهمین شنبه سیاه را با تظاهرات گسترده اعتراضی برگزار کردند.
 
محبوبیت امانوئل ماکرون، بر اساس آخرین آمار ۲۷ درصد است و جنبش ضد سرمایه‌داری در حال تدارک برنامه‌ای جهت همزمان کردن اعتراضات با فشار برای برکناری مستأجر کاخ الیزه است. فرانسه امسال یکی از بدترین تعطیلات کریسمس خود را پشت سر گذاشت و افت صنعت توریسم، به اقتصاد این کشور لطمه وارد کرد.
 
کشوری با این اوضاع‌واحوال آشفته، به خود جرأت داده جمهوری اسلامی که باعث ثبات و آرامش در منطقه بوده و هست را تهدید کند! مسئولان فرانسوی بهتر است به‌جای نگاه ارباب - رعیتی به ایران که هیچ معادله‌ای در خاورمیانه بدون حضورش قابل‌حل نیست، مراقب باشند که جمهوری ششم در کشورشان رخ ندهد و معترضین خشمگین، تاج‌وتختشان را واژگون نسازند.
 
اروپایی‌ها که همیشه از تمدن و احترام در گفتگو دم می‌زنند، بعد از گذشت ۴۰ سال هنوز به این درک و فهم نرسیده‌اند که نباید با ملت فهیم، شجاع، متمدن، مقتدر و انقلابی ایران با زبان تهدید سخن بگویند.
 
اروپا همچون همیشه بازنده این صحنه‌آرایی جدید خواهد بود و قطعاً به این طریق نمی‌تواند جمهوری اسلامی را به پذیرش شروط نامشروع و شوم خود مجبور کند، زیرا «همان‌طور که قبلاً بار‌ها اعلام کرده‌ایم و بازهم اعلام می‌کنیم، امکانات و قدرت دفاعی کشور قابل‌مذاکره و چانه‌زنی نیست و در خصوص ابزار‌های دفاعی کشور و هر آنچه اقتدار ملی را تأمین یا پشتیبانی می‌کند، هیچ‌گونه چانه‌زنی و معامله‌ای با دشمن نداریم و راه اقتدار را با قوت به‌پیش خواهیم برد.» (رهبر معظم انقلاب –۱۳ آبان ۹۶)
/۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: حمایت
ارسال نظرات